menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Berken buigen door

Ga naar meest recente reactie

Greenjohnn

Greenjohnn

Mijn berkenbomen buigen voorover in plaats van mooi rechtop te staan.
Ik heb 3 jonge berken in de tuin. 2 ervan staan sinds een 2 tal weken helemaal krom.
Wat is eraan de hand? Kan ik hier iets aan veranderen?

Struiken & Bomen

woensdag 31 mei 2023 - 20:55
Greenjohnn

Greenjohnn

Nog een foto

Struiken & Bomen

woensdag 31 mei 2023 - 20:59
Greenjohnn

Greenjohnn

Nog een foto

Struiken & Bomen

woensdag 31 mei 2023 - 21:00
PeterC

PeterC

Gek zicht inderdaad.
Heb je recent iets veranderd in de buurt van je berk? Bijvoorbeeld graafwerken?

Wij hebben ook zoiets gehad, met een Liquidambar. Dat voorjaar hadden we een zwembad laten aanleggen en werden er graafwerken uitgevoerd tot op ongeveer een meter van de stam. Het is helemaal goed gekomen met de boom.
Dus ik zou zeggen: laten doen en afwachten.
woensdag 31 mei 2023 - 21:13
leerling

Leerling

Ik zie heel dunne, lange takken. Zijn dat de stammetjes? Die kunnen m.i. het gewicht van de kruin niet dragen.
woensdag 31 mei 2023 - 21:59
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Dit komt vaker voor bij berken die topzwaar zijn. Stam te dun in verhouding tot de hoogte van de boom. Bij vlagerige wind gaan ze doorbuigen.

Die komen vanzelf niet meer overeind. Weinig wat je hier aan kunt doen. Alleen aanbinden aan een lange bamboestok die ook nog eens voldoende dik is. Alleen zijn deze bamboestokken voor de particulier lastig te verkrijgen (we praten hier over bamboestokken van meer dan 4.50 meter met een goede diktemaat, bamboestok moet ook minimaal 60--70 cm in de grond zitten)..

Gegroet, de tuinprins
donderdag 1 juni 2023 - 07:08
WiPe

WiPe

De beste optie is om de kruin minder zwaar te maken. Als je die takken aan het uiteinde gaat uitdunnen, wordt die top omwille van de hefboomwerker direct een stuk minder zwaar. De kans is groot dat die geijk een stuk rechter komt, misschien wel helemaal. Let er op dat je de topscheut niet verwijdert.
donderdag 1 juni 2023 - 16:23
PeterC

PeterC

Het bedrijf waar ik werk heeft nogal een grote site en een deel ervan wordt gewoon wild gelaten.

Per toeval zag ik vandaag in zo een wilde hoek ook enkele jonge berken zo doorgebogen staan, zagen er precies zo uit als op de foto van jou, Greenjohnn.

Ik maakte een collega erop attent en hij had daar een uitleg voor, die hij gehoord had op de radio of televisie, gisteren of zo, zeer recent.

Dit is de uitleg:

We hebben nu al een week of 2 een weertype met lange dagen, veel zon en een kurkdroge noordelijke wind (noordoost - noordwest).
Dat is stresserend voor nogal wat planten.
De combinatie van lange dagen, veel zon en een kurkdroge wind leidt ertoe dat de bladeren van planten heel veel water verdampen, meer water dan wat hun wortelgestel en vaatsysteem kan aanvoeren. Er is water genoeg in de bodem maar de plant krijgt het niet snel genoeg naar boven. En dat leidt tot die slapte.

Leek me aannemelijk genoeg om hier te delen.
donderdag 1 juni 2023 - 19:46
WiPe

WiPe

De stevigheid van houtige gewassen ontstaat doordat de cellen verhouten. Die vallen niet slap omwille van het feit dat die meer water verdampen dan dat ze kunnen aanvoeren. Dat is fysiologisch totaal onmogelijk.
donderdag 1 juni 2023 - 22:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon