menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afstervende viburnum tinus?

C. Schets

Tekst aangepast

C. Schets

Graag ben ik benieuwd of jullie mij kunnen helpen met het volgende: in het najaar van 2018 hebben wij 3 viburnum tinus struiken laten planten. In 2020/2021 is één van de 3 planten dood gegaan en heb ik in het najaar van 2021 vervangen.

De nieuwe plant leek het goed te doen tot er in het voorjaar (2022) zwarte takken en blad ontstond. In de loop van het voorjaar/zomer kregen ook de twee andere planten steeds meer te maken met afstervende takken. (bovenste 2 foto’s). In het najaar van 2022 hadden alle drie de struiken geen enkele groene tak meer (onderste 2 foto’s). Dit laatste kan gedeeltelijk met de droogte te maken hebben, maar hetgeen op de foto’s komt naar mijn idee niet van de droogte.

Ik zou de planten graag vervangen, maar wil voorkomen dat het terug blijft komen.

Struiken & Bomen

zondag 26 maart 2023 - 21:49
Tuinprins

Tuinprins

Dit is geen Viburnum tinus maar Viburnum bodnantense 'Dawn' of V. b. 'Charles Lamont'.

Deze Viburnum soort is extreem gevoelig voor verwelkingsziekte / verticillium. Deze aantasting leidt tot verstopping van de watervaten in de plant. Het gedeelte boven de verstopping sterft hierdoor af. Verwelkingsziekte wordt veroorzaakt door een onzichtbare schimmel die via de wortels de plant binnenkomt. De verticilliumschimmel blijft jaren in de bodem latent aanwezig.

Advies: planten rooien en vervangen door iets dat niet gevoelig is voor verwelkingsziekte.

Gegroet, de tuinprins
maandag 27 maart 2023 - 08:18
C. Schets

C. Schets

Beste tuinprins. Bedankt voor uw reactie. Dan zullen we helaas op zoek moeten naar een alternatief.
dinsdag 28 maart 2023 - 11:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon