menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gele hoge (snelgroeiende) struiken

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste tuinliefhebbers,

Wij hebben een tuin van circa 25 meter breed.
Graag willen wij op de achtergrond hoge(re) gele struiken plaatsen om contrast te geven. Deze struiken zouden grofweg tussen de twee en drie meter hoog mogen worden.

Graag zouden wij deze al vrij groot/hoog willen aankopen, maar wel tegen een redelijke prijs aangezien het nogal een overspanning betreft.

Heeft iemand goede suggesties. We zoeken dus een gele struik/plant die lang in bloei staat (en niet giftig is voor honden).
De grond is denk ik wel wat zuur i.v.m. dennen.

Ik heb een foto als voorbeeld toegevoegd van een struik/plant van de buren. Dit is denk ik een Goldglockchen,

Ik zie graag een reactie tegemoet.
Alvast hartelijk dank hiervoor!!

Struiken & Bomen

zaterdag 25 maart 2023 - 12:12
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Dit is een impressie van de achtertuin..

Struiken & Bomen

zaterdag 25 maart 2023 - 12:13
Jeanine S

Jeanine S

Kerria of ranonkelstruik is een heel mooie en forsythia zoals op jouw foto.

Struiken & Bomen

zaterdag 25 maart 2023 - 12:26
dries944

Dries944

Je zegt gele struiken maar bedoel je dan geel blad of gele bloei? Geel blad is wel gevoelig voor zonnebrand op hete dagen.
Moeten de struiken bladhoudend of bladverliezend zijn of mss eeen mix?
Een, geelbloeier is de Forsythia zoals bij je buren maar die bloeit niet echt lang maar groeit wel snel.
Wat is de grondsoort?
De meeste struiken bloeien wit zoals de liguster,krentenboom,olijfwilg,bruidsbloem,... is dit een optie?
Er zijn ook vlinderstruiken die geel bloeien.
zaterdag 25 maart 2023 - 12:32
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hoi Jeanine en Dries,

Dank je wel voor de reactie.
Er hebben altijd Dennenbomen op deze grond gestaan (nu halfschaduw plaats geworden), dus ik verwacht dat de grond ietwat zuur zal zijn. Daarnaast wil ik geen planten/struiken met gele bladeren, maar echt "bloemetjes" en dan liefst zo lang mogelijk, maar daar zal ik geen uitzondering op zijn denk ik

Ik zal de Bruidsbloem, Ranonkelstruik en Kerria eens in gedachten houden. Er zit trouwens een mooie overlap qua bloeitijd tussen de Ranonkel&Bruidsbloem en de Kerria struik (wat later in het jaar).

Zijn deze trouwens ergens in een groot formaat verkrijgbaar?
Ik wil namelijk niet pas over 10 jaar het rendement zien
zaterdag 25 maart 2023 - 14:11
Tuinprins

Tuinprins

De meeste struiken bloeien kort. Forsythia bloeit 2 à 3 weken (beetje afhankelijk van het weer), daarna groen blad. Geen herfstkleur. Kerria is iets interessanter maar daar heeft een paar jaar geleden een ziekte in gezeten en veel exemplaren hebben sterk te lijden gehad.

Persoonlijk denk ik dat er interessanter planten zijn om te kiezen. Het geslacht Viburnum kent prachtige soorten. Bijv. Viburnum plicatum ' Popcorn' of Viburnum hillieri 'Winton' .

Grote struiken zijn wel te verkrijgen maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Komen vaak uit de volle grond en kunnen alleen verplant worden in de periode november-maart. De bekende tuincentra hebben dit soort planten niet, hiervoor moet je bij kwekers zijn die ook aan particuliere verkoop doen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 25 maart 2023 - 16:07
leerling

Leerling

We hebben een Hamamelis x intermedia 'Pallida'. Die heeft van eind december tot ongeveer nu in bloei gestaan. Ruikt heerlijk als de zon erop staat.
Is wel een trage groeier.
zaterdag 25 maart 2023 - 22:19
leerling

Leerling

Als je iets hebt, of kan maken, waar ze tegen kunnen klimmen, zou je ook gele klimrozen kunnen zetten.

Tip: rozen met enkelvoudige bloemen zijn interessanter voor bijen.
zaterdag 25 maart 2023 - 22:29
Jeanine S

Jeanine S

Gele klimrozen zijn inderdaad ook erg interessant, zoals Leerling zegt
Daar heb ik ook een voorbeeld van Golden Showers, zeer dankbaar !

Struiken & Bomen

zaterdag 25 maart 2023 - 22:39
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hoi allemaal,

Hartelijk dank voor alle tips!
Ik denk dat we dan toch "Kerria japonica 'Pleniflora' - Ranonkelstruik" gaan.
De Viburnum hebben we namelijk al in de tuin staan en de gele rozen zijn helaas geen optie i.v.m. het hekwerk .

We zullen eens voorzichtig wat gaan aanschaffen!

Nog een fijne zondag toegewenst!
zondag 26 maart 2023 - 15:45
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Viburnum is een zeer uitgebreid geslacht van relatief lage groenblijvende struikjes (Viburnum davidii) tot grote bladverliezende struiken als Viburnum opulus. Als je 1 Viburnum in je tuin hebt staan, dan zijn er nog zoveel andere Viburnums om uit te kiezen.

P.S. Als die Kerria over een aantal jaren last krijgt van de aantasting Blumeriella kerriae denk dan nog eens aan mijn antwoord op dit forum.

Gegroet, de tuinprins
zondag 26 maart 2023 - 17:43
Peterplant

Peterplant

Inderdaad, Kerria planten is vragen om ellende.
Denk ook eens aan de geelbladige Physocarpussen. Sterk, snelgroeiend, lang gele kleur van het blad.
zondag 26 maart 2023 - 19:00
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hoi Tuinprins en Peterplant,

Dan volg ik jullie advies. Ik heb hier namelijk niet voor geleerd
Ik zal eens op internet kijken welke soorten snel groeien, lang in bloei staan en mooie kleuren hebben (liefst geel of wit).
Dank je wel!

zondag 26 maart 2023 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon