menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe haag in voortuin Wat denken jullie van dit idee?

Ga naar meest recente reactie

berthennin13

Berthennin13

Hallo tuinvrienden,
Ik wil een andere haag in mijn voortuin. Er staat nu een Hedra van ca 6 meter en 1 meter hoog, die ik echt niet meer zie zitten.
Het is een haag aan de oostkant en redelijk open, maar wel achter een taluurt van de weg op zo 25meter
Nu zat ik te denken aan Toscaanse jasmijn, maar die is zover iik begreep niet winter hard.
Als we dan eens een wat strengere winter krijgen ben ik bang dat de hele haag dood is. EN dat is dan ook best een dure schadepost ook. en ook een hele tijd dat het weer dicht moet groeien

Conifeertjes ( brabant of smaragd) zou een optie zijn, maar vind ik een beetje saai.
Nu zit ik te denken of het een idee is om wat van die jasmijn of een adere struik/klimmer tussen de coniferen te zetten zou dat leuk worden of wordt het dan een rommeltje??
Op het einde wil ik dan een junniper (bue arrow) zetten om het af te maken
Of zou ik beter iets anders er tussen hunnen zetten als afwisseling?
Wat is jullie mening?
vrijdag 24 maart 2023 - 16:57
Tuinprins

Tuinprins

Een Toscaanse jasmijn op het oosten? Dit idee kan meteen naar de prullenbak.

Een Toscaanse jasmijn is een echte zonaanbidder die beschut moet staan. Dus voor een muur op het zuiden of westen.

Op 'moeilijke' plekken zijn de mogelijkheden beperkt. Naast klimop is liguster een van de weinige planten die ik daar kans van slagen geef.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 25 maart 2023 - 11:25
Dany

Dany

Ooit ergens gelezen dat je steeneik (Quercus ilex) in struikvorm ook kan gebruiken om een wintergroene haag te maken.
zaterdag 25 maart 2023 - 11:42
berthennin13

Berthennin13

@Tuinprins dank je wel, dat idee had ik ook al en een gewone boeren jasmijn?

@Dany ik probeer het wel een beetje betaalbaar te houden . het gaat om de voortuin met oprit dus het wordt geen leuke zitplek. Maar vind een gewone coniferen haag een beetje van de saaie.

Zou een gemengde haag van conifeer en een bloeiende klimmer een beetje leuk te doen zijn? En zo ja welke klimmers zouden dat dan zijn en hoe plant je ze dan?
Met 6 meter heb je al snel iets van 18 planten/struiken nodig bij de aanplant begreep ik.
zaterdag 25 maart 2023 - 14:17
baron

Baron

En waarom geen taxus....altijd mooi groen; heeft zijn bloeitijd; weinig onderhoud en niet te duur.
zaterdag 25 maart 2023 - 14:51
berthennin13

Tekst aangepast

Berthennin13

@baron Taxux is idd ook een mooie optie
Kun je die het hele jaar planten? Ik lees wel; dat je ze elke dag water zou moeten geven in het eerste jaar dat kan wel een probleem worden met vakanties;S
Dan is het wel een helemaal groene haag he?
Het idee van combineren met een bloeiende klimmer kwam van iemand bij intratuin, maar de man was al weer weg eer ik verder kon vragen toen deze suggestie bezonken was
zaterdag 25 maart 2023 - 15:20
Tuinprins

Tuinprins

Beste mensen, het gaat hier om een plek op het oosten. Dus maar weinig uren zon per dag. Planten die volle zon willen moet je daar niet neerzetten. Ook heb je zeer waarschijnlijk te maken met 'regenschaduw' (neerslag komt in NL hoofdzakelijk uit westelijke richtingen) dus periodiek rekening houden met droogte.

Taxus kan in de schaduw groeien maar daar krijg je geen dichte planten zoals we bij een haag graag willen zien.

Nogmaals: op moeilijke plekken is de plantenkeuze behoorlijk beperkt.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 25 maart 2023 - 16:19
baron

Baron

Dag Berthennin13
Taxus kan je het hele jaar planten (als het niet vriest tenminste)
Taxus haat té natte grond, bij het planten is het raadzaam bij lange droogte water te geven.
Taxus (of welke haagplant ook) combineren met bloeiers??...nog nooit gezien...en wat als je de haag mooi wilt snoeien?? alle bloemen ook

Hier staat er in alle windstreken al 37 jaar een taxus haag, die ik ieder jaar 1 x per jaar snoei.
Enkele weken geleden heb ik aan een tuinman gevraagd om onze taxushaag, die over de betonblokjes gegroeid was, te komen terugsnoeien. De haag was 1.20m breed. Met drie man hebben ze dit werk mooi gedaan.
De haag is 30 cm!! minder breed en natuurlijk is alle groen eraf. Maar ze heeft de tijd om in alle glorie terug te groeien.

groeten, baron
zondag 26 maart 2023 - 10:16
berthennin13

Tekst aangepast

Berthennin13

Even een misverstand weg werken.
De haag staat N-Z aan de oostkant van de voortuin. Bij de rode lijn op de foto.
De boom is weg omdat deze te groot werd.
De haag krijgt juist vrij veel zon eerst uit het oosten en dan later uit meer west kant hij staat dus aan de oostkant weinig beschut. VAndaar mijn zorgen over de haalbaarheid aan het voorstel van de tuinman met toscaanse jasmijn.
Ook wat regan aan gaat zal daar weinig schaduw zijnvolgens mij.
@Baron, snoeien is 1 keer per jaar begrijp ik. Daarna kan en zou het mogen bloeien. Het is een suggestie die ik aangerijkt kreeg.
Dus vroeg me af of andere mensen al zoiets hadden gedaan of geprobeerd
Ik zit als alternatief ook aan laurier haag te denken, of een schijnhulst. Maar wil het niet te kostbaar maken

Maar sowieso fijn om feedback of tips te krijgen

Struiken & Bomen

zondag 26 maart 2023 - 12:44
berthennin13

Tekst aangepast

Berthennin13

ik weet ondertussen ook dat het mogelijk kleigrond zou zijn dat zal ook de keuze beperken denk ik
dinsdag 28 maart 2023 - 19:42
PeterC

PeterC

Je kan ook een gemengde haag maken met willekeurig door elkaar verschillende soorten haagplanten.
Vb:
Taxus en haagbeuk en beuk en hulst en liguster en meidoorn enz
woensdag 29 maart 2023 - 19:58
berthennin13

Berthennin13

Hallo,
Sorry er waren even heel dringende zaken waar ik naar moest kijken maar ik heb onderhand een water test gedaan op wat grond.
Ik heb met een snal schepje tot ca 20 cm diep wat grond in een pot gedaan en daarna water er bij en even flink geschud.
Het ziet er na ca 15 minuten uit als bijgevoegde foto en dat is volgens mij niet echt klei grond

Ik vind het moeilijk om in te schatten de zandachtige onderlaan is ca 25mm de donkere laag is ca 6mm dik en dat zou volgens het filmpje waarbij deze test beschreven is dus eerder een bosgrond zijn?
Geen klei dus en dat geeft heel andere keuze opties dan ik eerder dacht.
zaterdag 15 april 2023 - 15:53
berthennin13

Tekst aangepast

Berthennin13

foto komt steeds niet door, maar het is endelijk gelukt

Struiken & Bomen

zondag 16 april 2023 - 10:42
berthennin13

Berthennin13

na veel sites van tuinplanten kijken kom ik denk ik op dit rijte:Choisya White Dazzler Choisya ternata
Euonymus japonicus
2e keuze
Cotoneaster microphyllus
Taxus beetje standaard
of Berberis frikartii ‘Amstelveen maar die schijnt een stekelig karakter te hebben en daardoor niet fijn te snoeien zijn
donderdag 20 april 2023 - 20:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon