menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dubbel top jonge aanplant

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Deze winter een veldesdoorn aangeplant. Deze heeft merkte ik nu op een dubbele top. Wat doe ik hier het best mee? Laten staan of eentje weg snoeien?

Groetjes
Roeliee
zondag 5 februari 2023 - 14:02
deHaan

DeHaan

1 weghalen
zondag 5 februari 2023 - 14:20
Roeliee

Roeliee

Bedankt de Haan. Ik vermoed dat het aan te raden is dit zo snel mogelijk te doen? Kwestie van de snoeiwonde zo klein mogelijk te houden?

Heb je, als je dit doet, niet het risico dat er op de plaats waar je snoeide, heel wat nieuwe takken ontspruiten?
zondag 5 februari 2023 - 20:19
WiPe

WiPe

Dat hangt een beetje af van hoe groot en groeikrachtig die al is. Als je in de zomer snoeit, heb je veel minder nieuw schot. Wintersnoei geeft inderdaad meer reactiegroei.
maandag 6 februari 2023 - 12:51
Roeliee

Roeliee

Dag WiPe, ik heb er eens een foto van genomen. Wat is je advies als je dit ziet?

Bedankt alvast!

Struiken & Bomen

dinsdag 7 februari 2023 - 09:21
WiPe

WiPe

Je kan die rechtse wegknippen of inkorten. Geen probleem.
dinsdag 7 februari 2023 - 09:41
Roeliee

Roeliee

Bedankt! Best in de zomer dan? En ik vermoed te snoeien tot tegen de takkraag? Of snoeien tot tegen de stam?
woensdag 8 februari 2023 - 20:38
WiPe

WiPe

Altijd tot tegen de takkraag, nooit tot tegend e stam, hoewel je bij zulke kleine takken nog niet veel takkraag hebt. Als je zulke kleine tak verwijdert, ga je echt niet veel reactiegroei hebben. Dat mag dus ook gerust nu.
donderdag 9 februari 2023 - 07:50
Roeliee

Roeliee

Bedankt WiPe! Gewoon om het te verstaan... Wat is het gevolg als je wel tot op de stam zou snoeien? Hoe reageert de boom hier op?
donderdag 9 februari 2023 - 21:25
WiPe

WiPe

In dit geval zal dat niet zo veel uitmaken omdat het een erg jonge tak is. maar de takkraag bevat zowel weefsel van de tak als de onderliggende stam/hoofdtak. Als je die beschadigd, beschadig je ook de stam/tak die daar onder ligt. Dan moet de boom dat daar afgrendelen. Dat is schade die geen enkel nut heeft en die perfect te voorkomen is.
donderdag 9 februari 2023 - 21:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon