menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimhortensia of eikenbladhortensia

Ga naar meest recente reactie

Anne3

Anne3

Dag,

Binnenkort krijgen de containers op de  foto een andere plaats. Ik wil dit hoekje dan wat groener maken. Het is een vrij klein stukje van zo'n 85x85cm. 

Ik zat te denken om een klimhortensia tegen de schutting/schuurmuur te plaatsen, met een gele carex of hakonechloa  er voor.

Mijn andere optie is om hier een eikenbladhortensia neer te zetten.

Maar ik vraag mij af of een magnolia niet te groot wordt dit stukje schutting/schuurmuur. En ook of de eikenbladhortensia niet te groot wordt voor deze plek. De schuttingdeur en de schuurdeur moeten namelijk ook nog open kunnen.

Deze plek staat trouwens op het zuidwesten en is in gesloten door 3 muren/schuttingen. Ondanks dat ik een lichte tuin heb, komt hier dus nauwelijks direct zonlicht, alleen wat zonlicht dat s middags tussen de schuttingpkanken doorkomt. Wanneer de beplanting boven de schutting uitkomt, zal deze wel de hele dag volle zon krijgen.

Wat denken jullie? Andere ideeën zijn ook welkom.

Struiken & Bomen

zaterdag 21 januari 2023 - 07:47
Tuinprins

Tuinprins

Is het de bedoeling dat de plant in de grond komt te staan of in een pot?

Meest voor de hand liggend is een klimhortensia. Houd er rekening mee dat een klimhortensia op bovenstaande plek langzaam groeit. Waar je verder rekening mee moet houden: klimhortensia klimt omhoog met behulp van hechtwortels. Deze hechtwortels zijn later moeilijk van steen of hout af te krijgen (zelfde als bij klimop).

Eikenbladhortensia groeit tamelijk breed uit en heeft redelijk breekbare takken. Dit is niet ideaal op bovenstaande standplaats.

Je noemt ook nog magnolia: niet geschikt voor bovenstaande standplaats.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 21 januari 2023 - 11:29
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Al eens gedacht aan een toscaanse jasmijn. Is groenblijvend. Goed te snoeien als het moet. Heeft wel wat steun nodig om te klimmen.
zondag 22 januari 2023 - 22:02
Anne3

Anne3

Toscaanse Jasmijn is inderdaad ook een erg mooi idee.
maandag 23 januari 2023 - 17:15
WiPe

WiPe

Toscaanse jasmijn vraagt echt wel direct zonlicht. Eikenbladhortensia is naar mijn idee perfect.
dinsdag 24 januari 2023 - 00:05
daanh

Daanh

eikenbladhortensia wordt naar mijn weten te groot.
viburnum tinus lijkt me een goede optie of een niet woekerende bamboe, japanse esdoorn, skimmia, pieris
magnolia is inderdaad geen goede keuze
dinsdag 24 januari 2023 - 17:29
Henk-Willem

Henk-Willem

Er zijn diverse kleiner blijvende cultivars van Eikenbladhortensia die ca. 1.5 meter hoog worden. Voordeel van deze plant is dat bij de huidige zachte winters deze hortensia bijna wintergroen (mooi wijnrood) is. Het grootste deel van het oude blad valt er pas af in het voorjaar. Althans bij de cultivar "Amethyst" die ik heb. Ik heb ook de "soort", die het blad nu wel al helemaal kwijt.
dinsdag 24 januari 2023 - 22:01
Tuinprins

Tuinprins

Kleinere vorm van de eikenbladhortensia is 'Sykes Dwarf' maar ook die gaat de breedte in.

Beste mensen, kijk eens even naar de standplaats. Het is momenteel bestraat. Wil je daar iets van een struik planten dan zul je toch de bestrating 1 vierkante meter eruit moeten halen en de grond zeer waarschijnlijk moeten vervangen. Hoeveel gele grond zit daar voordat je bij fatsoenlijke zwarte grond komt? Misschien zit er wel puin onder, dan ben je wel een tijdje zoet omdat handmatig te verwijderen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 25 januari 2023 - 07:19
lowieke

Lowieke

Ik zie dat je al een camellia in de pot hebt staan. Hiervan zijn tegenwoordig veel soorten in allerlei kleuren te krijgen. Voordeel: Wintergroen, gedijt goed in schaduw en kan goed gesnoeid worden. Dus waarom niet er eentje (of meer) bij.
donderdag 26 januari 2023 - 11:11
Anne3

Anne3

Bedankt voor het meedenken. Ik ga het even laten bezinken.

De bestrating gaat er daar overigens uit. Ik weet dat eerdere bewoners ooit een heg hebben gehad. Dus ik hoop dat er niet al te veel wit zand onder de bestrating zit. Maar anders wordt dit uitgegraven.
vrijdag 27 januari 2023 - 14:28
renate67

Renate67

klimhortensia is erg geschikt voor schaduwrijke plek, duurt vaak 2-3jaar om goed aan te slaan maar gaan daarna ook ion schaduw wel hard groeien, maar prima in toom te houden

er zijn ook kamperfoelie soorten die het in schaduw goed doen en vrijwel wintergroen zijn (als niet te strenge vorst, maar in schaduw wel iets gevoeliger voor bladluis.

Klimrozen pink shower en golden shower doen het in schaduw ook heel behoorlijk
zaterdag 25 februari 2023 - 22:47
renate67

Renate67

CLEMATIS VITALBA = Wilde bosrank is ook een klimmer die het in schaduw goed doet
zaterdag 25 februari 2023 - 22:50
WiPe

WiPe

Het typische van kamperfoelie en Clematis is dat die graag met hun voeten in de schaduw staan en met hun kop in de zon hangen. Die zullen het dus goed doen op die plek. Maar uiteindelijk zullen die bovenop die schermen gaan liggen, terwijl die onderaan vrijwel kaal zullen zijn. Ze zijn dus interessant om te combineren met lagere struiken of hogere vaste planten op de voorgrond, maar niet als enige oplossing.
zondag 26 februari 2023 - 09:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon