menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

15 jaar oude Bol acacia verplanten

Ga naar meest recente reactie

Jana Mir

Tekst aangepast

Jana Mir

Ik heb deze 15 jaar oude bol accacia’s 2.20 m hoog op stam overgenomen. De bomen waren al uitgestoken en zo kort gesnoeid. De wortel is minimaal. Heb ik kans dat deze bomen nog uitlopen eind april? Ik heb ze gezet op mengsel van zand, compost, tuinaarde (bomen en heester grond) en vivimus. De grond buiten het plantgat bestaat uit arme zandgrond met daaronder een keiharde kleilaag. Zoals je kunt zien is rondom bestrating. Worteldoek heb ik ca. 40 cm rondom de boom weggehaald. Wat zijn wat jullie ideeën betreft de slagingskansen? Tips zijn zeer welkom!!!
dinsdag 22 november 2022 - 16:31
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De wortel is minimaal.


Dat is de essentie van het probleem. Hoe minder wortels, hoe lastiger. Alleen hebben we er totaal geen zicht op hoe minimaal die wortels dan wel zijn. Dat maakt het moeilijk tot onmogelijk een gefundeerd antwoord te geven.
woensdag 23 november 2022 - 10:12
Jana Mir

Tekst aangepast

Jana Mir

Dit is was de enige met een beetje draadkluit de langere wortels zijn ingekort tot ca. 30 á 40 cm en sommige op ca 20 cm. Weinig kluit aan de andere en een paar dikke worteltakjen met doorsnede van ca 4 cm niet te buigen dus waar het niet paste ingekort. Sommige wortels waren zeer breekbaar (zacht) en zijn afgebroken bij transport en plaatsing.

Struiken & Bomen

woensdag 23 november 2022 - 12:52
Tuinprins

Tuinprins

Robinia pseudoacacia 'Umbraculifera' / bolacacia laat zich zeer lastig verplanten, zeker als die al meer dan 10 jaar vaststaat. Zeg nooit nooit maar ik denk dat de meeste niet zullen aangroeien.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 23 november 2022 - 17:03
WiPe

WiPe

Ik vrees ook het ergste, zeker wanneer je daar zoveel wortels af haalt. Die wortels hebben echt wel een functie, daar moet je veel zuiniger mee omspringen.
woensdag 23 november 2022 - 20:54
Jana Mir

Jana Mir

Zijn er tips om wortels toch te laten vermeerderen zodat de boom haar vocht en voeding beter kan opnemen of heeft dat geen nut?
donderdag 24 november 2022 - 12:18
Peterplant

Peterplant

Komt nog bij dat bolacacia's die 15 jaar consequent geknot zijn aan het eind van hun latijn zijn en, als ze al aanslaan, na enkele jaren toch al langzaam maar zeker het loodje zullen leggen.
donderdag 24 november 2022 - 13:21
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat klopt naar mijn idee niet, bolacacia's zijn na 15 jaar echt niet aan hun eind.
donderdag 24 november 2022 - 13:26
Peterplant

Peterplant

Als een bolacacia elk jaar geknot wordt, kost dat de plant zoveel energie dat de planten gemiddeld na 15 tot 20 jaar af gaan sterven. Zou je om het jaar knotten, dan leeft de boom al langer. Knot je niet, leeft de boom nog langer , maar wordt de bol erg groot.
Als je knotwilgen elk jaar zou knotten , leven ze ook minder lang, vandaar dat dat om de 3 of 4 jaar gedaan wordt.
vrijdag 25 november 2022 - 00:45
WiPe

WiPe

Er is een immens verschil tussen knotten vlak voor het blad valt, zoals je vaak ziet, en knotten in het vroege voorjaar. Als je knot vlak voor die uitloopt, verzwakt die veel minder. Maar het is inderdaad wel beter om om het andere jaar te knotten.
vrijdag 25 november 2022 - 07:28
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Bij mijn buurman staan bolacacia's die al 40 jaar of langer geknot worden zodra het eerste blaadje valt in de herfst.
Ik zou het zelf zo niet doen, maar ze zijn in prima staat.
vrijdag 25 november 2022 - 09:56
Peterplant

Peterplant

Zit die buurman op zandgrond?
Hier op de kleigrond zijn de ervaringen zoals ik eerder schreef.
vrijdag 25 november 2022 - 13:11
WiPe

WiPe

De vraag is of dat, zelfs op kleigrond, het gevolg is van het knotten, of date r andere zaken spelen. We moeten vooral voorzichtig zijn met voorbarige conclusies. Een slechte standplaats, bijvoorbeeld door water dat blijft staan in de plantput, kunnen de bomen door stress op jonge leeftijd afsterven.
vrijdag 25 november 2022 - 17:26
Peterplant

Peterplant

Ik heb tientallen praktijkvoorbeelden van bolacacia's en ook bolcatalpa's die na een jaar of 15 tot 20 het loodje leggen. Allemaal van mensen die de bomen jaarlijks knotten.
vrijdag 25 november 2022 - 21:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon