menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderbeplanting van een volwassen plataan

Ga naar meest recente reactie

tuinmanneke

Tuinmanneke

Iemand een idee of tip? Ik wil lage groenblijvende heesters planten onder een volwassen plataan....ik dacht aan sarcococca of Kelsey dwarf .....in de lente en zomer nogal droog onder de plataan en uiteraard schaduw ....mijn doel ...circa 20m2 vakbeplanting onder de plataan, eventueel onderste takken van de plataan verwijderen voor meer lichtinval en hemelwater op te vangen.... alle suggesties welkom
zondag 20 november 2022 - 11:59
Dany

Dany

Je kan ook Waldsteinia ternata en/of Pachysandra terminalis blijven laag, groen en kunnen goed tegen schaduw.
zondag 20 november 2022 - 13:10
leerling

Leerling

Hier staat één Sarcococca confusa en in de winter geurt heel de tuin ernaar. Voor mij is die geur te sterk om een heel vak te beplanten met die plant.
zondag 20 november 2022 - 13:12
tuinmanneke

Tuinmanneke

@dany, pachysandra te laag, er staat een vak omheind met ilex crenata haagje met daarin anemonen honorine jobert in, vanuit oogas living moet de vakbeplanting dus hoger zijn dan pakweg pachysandra
zondag 20 november 2022 - 13:19
Patrikc

Patrikc

Het is een illusie te denken dat daar iets naar voldoening zal groeien.

De plataan houdt alle licht, water, voeding voor zichzelf.
zondag 20 november 2022 - 13:20
Carib

Tekst aangepast

Carib

Wat wordt bedoeld met een ' volwassen plataan' ?
Onze buren hebben een plataan in de voortuin, meer dan 50 jaar oud, zeker 30 meter hoog.
Een deel van onze voortuin staat in de (regen)schaduw van deze plataan. De buren zelf hebben een gazon eronder en borders met allerlei soorten heesters, waaronder zelfs bodembedekkende rozen pal aan de voet. Ze hebben wel een regeninstallatie.
In onze tuin staan in de schaduw van die plataan Sarcoccocca, Helleborus foetidus en een collectie varens. Behalve de schaduw van die plataan krijgen deze planten ook nog schaduw van een 25 meter hoge Cedrus deodara in onze eigen voortuin. Dus met met wat aandacht is er best wat mogelijk. Waldsteinia vind ik zelf geen aanrader in droge schaduw. Nogal droogtegevoelig.
zondag 20 november 2022 - 17:13
tuinmanneke

Tekst aangepast

Tuinmanneke

Aan allen bedankt voor de reacties....onze plataan staat er ruim 20 jaar en voorlopig ook reeds circa 20 meter hoog, wondermooie boom in onze achtertuin, neerleggen is géén optie....never....t'is beslist, we gaan voor onder/vakbeplanting met sarcococca humilus in combinatie met een regeninstallatie.... eenmaal dichtbegroeid geen omkijken meer naar en zal gegarandeerd een mooi plaatje worden, dus komende week sleuvenfrees huren voor aanleg van de regeninstallatie,ik kan niet wachten
zondag 20 november 2022 - 19:22
deHaan

DeHaan

Kijk uit voor de beschadiging van de boomwortels.
zondag 20 november 2022 - 19:39
Carib

Carib

Als je enkel Sarcoccocca gaat planten, zou ik geen regeninstallatie aanleggen. Deze zijn echt goed bestand tegen droogte. Een keer per week sproeien in tijden van droogte is meer dan voldoende.
zondag 20 november 2022 - 23:05
WiPe

WiPe

Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat daar niks zal groeien. Geef voldoende kompost mee bij aanplanten, dan redt die Sarcoccoca het vanzelf. Ik heb die ook staan en die heeft hier veel meer concurrentie dan van een plataan. Die krijgt in de zomer geen druppel water extra. Het eerste jaar na aanplant zou ik dat wel doen, maar verder hoeft dat niet.
maandag 21 november 2022 - 06:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon