menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen met felle kleuren

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste tuinliefhebbers,

Wij hebben in onze achtertuin ietwat zure grond door de sparren die hier altijd gestaan hebben. Deze sparren hebben we om laten zagen i.v.m. een ziekte, maar willen graag mooie kleurrijke loofbomen terug kopen.

Onze vraag is:
Zijn er bomen die (liefst bladhoudend) mooie kleur geven in het:
- Fel Geel
- Diep Rood (zoals Chinese mahonie 'Flamingo')
- Groen

En misschien als dit niet teveel gevraagd is de bovengenoemde kleuren in elk seizoen (of zolang mogelijk).

Ik lees graag eventuele reacties tegemoet.
Hartelijk dank!

Hans


zaterdag 19 november 2022 - 18:55
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Die Chinese mahonia is ook bladverliezend. Bomen die fel verkleuren in het najaar zijn hoe dan ook bladverliezend. En er zijn wel een aantal soorten met fel gekleurd blad in de zomer, zoals Ulmus carpinifolia 'Wredei' en een aantal Japanse esdoorns. Maar ook die zijn allemaal bladverliezend.
Bij de groenblijvende soorten zijn er wel een aantal die bont (hulst) of geel blad hebben zoals bv taxus. maar die zijn doorgaans veel minder fel van kleur.
zaterdag 19 november 2022 - 19:18
Tuinprins

Tuinprins

Toona sinensis 'Flamingo' loopt fel roze uit maar wordt daarna langzaam groen. Jonge bomen kunnen vorstschade oplopen bij strenge vorst. Ook gevoelig voor late nachtvorst. Bij beschadiging van de wortels kan er opslag worden gevormd.

Bontbladige bomen moeten m.i. beperkt worden gebruikt want het is al snel 'te veel van het goede'. Bovendien moet je er rekening mee houden dat bontbladige bomen niet altijd stabiel zijn qua bontbladigheid en last hebben van 'terugverlopingen' d.w.z. takken krijgen met effen groen blad.

Japanse esdoorns zijn de laatste jaren zeer gevoelig voor verwelkingsziekte / verticillium zodat men zich moet afvragen of het verstandig is er een aan te planten.

Je kunt beter kiezen voor bomen met een gezonde constitutie en die zich hebben bewezen als betrouwbaar (Liquidambar, Acer rubrum [blad giftig voor vee, niet geschikt voor kleigrond] Prunus lusitanica [ groenblijvend, minder geschikt voor 'koude tuinen'], Gleditsia triacanthos 'Sunburst' , Robinia pseudoacacia 'Frisia' etc.).

Gegroet, de tuinprins



zondag 20 november 2022 - 08:52
Patrikc

Patrikc

Of voor een jaarrond kleuraccent, terug naar de mode van de jaren 70: Chamaecyparis lawsoniana Golden Wonder, of Ivonne…
zondag 20 november 2022 - 10:06
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Super, hartelijk dank voor de uitgebreide reacties.
Ik weet nu waar ik me op kan richten.

Nogmaals dank voor alle adviezen!!
zondag 20 november 2022 - 12:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon