menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dwergsering ziek?

AnoukDP

AnoukDP

Hello,
Mijn dwergsering kreeg enkel nog bloem hoog in één van de takken. Na opzoekwerk kwam ik erachter dat je seringen in dat geval helemaal terug dient te snoeien. Ofwel tot 50cm van de grond, of tot op de stam. Ik heb tot op de stam gesnoeid, en toen zag ik die zwarte slangetjes in de snoeiwondes. Is dat een ziekte? Is de sering foutu, of gaat dat over? Graag advies! Bedankt.

Struiken & Bomen

dinsdag 15 november 2022 - 07:49
WiPe

WiPe

Wat je in dat hout ziet zijn demarcatiezones waarmee sommige schimmels het hout opdelen om het enerzijds makkelijker te kunnen afbreken en anderzijds zich te beschermen tegen het afweermechanisme van de boom of andere schimmels. Kun je aan de basis van de plant eens controleren of de schors los zit? Niet alle schimmels kunnen de hele plant aantasten. Sommige soorten zijn beperkt tot een enkele tak.
dinsdag 15 november 2022 - 08:44
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als dit een dwergsering is die geënt is op een onderstam (om er een boompje op stam van te maken) dan is knotten niet verstandig. Je hebt dan kans dat de onderstam gaat uitlopen en dat is niet dezelfde soort als de dwergsering.

Sowieso is het niet verstandig een sering in de late herfst of de winter te snoeien. Je kunt dit beter direct na de bloei doen (als bloei gewenst is) of in het midden van het voorjaar als de plant weer aan de groei gaat.

Seringen zijn gevoelig voor verwelkingsziekte (verticillium). Bij deze aantasting raken de watervaten in de plant verstopt waardoor er geen of zeer beperkt watertransport kan plaatsvinden naar het deel boven de verstopping. Het blad verwelkt hierdoor en de tak sterft binnen korte tijd af. Als je een tak van een door verwelkingsziekte aangetaste plant door midden knipt zie je daar vaak een donkerbruine verkleuring, meestal hoefijzervormig maar dit hoeft niet altijd zo te zijn (google om hier afbeeldingen van te zien). Of jouw sering last heeft van verwelkingsziekte kan ik zo niet zeggen. Wel zie ik de donkerbruine verkleuring op bovenstaande foto.


Een ziekte die de laatste jaren regelmatig voorkomt bij seringen is 'Lilac Bacterial Blight', door oude Boskoopse kwekers ook wel 'het zwart' genoemd. We zien deze aantasting vooral bij de boerensering (Syringa vulgaris) maar komt ook bij dwergseringen zoals Syringa microphylla 'Superba' en Syringa meyeri 'Palibin' voor. Deze aantasting wordt veroorzaakt door een bacterie die er bij dwergseringen voor zorgt dat de toppen van de takjes verwelken en afsterven. Ook de bloemknoppen worden aangetast (worden bruin en openen zich niet). Bij een beperkte aantasting kun je de aangetaste takjes terugsnoeien tot in het gezonde hout. Zit 'Lilac Bacterial Blight' op uitgebreide schaal in de sering dan is er meestal niet zoveel aan te doen.

Voorkomen is beter dan genezen: geef seringen een zonnige en open standplaats zodat het loof snel opdroogt. Als je een sering water geeft dan aan de voet van de plant en het blad zoveel mogelijk droog houden.


Gegroet, de tuinprins

woensdag 16 november 2022 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon