menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liquidambar / amberboom verliest schors.

Ga naar meest recente reactie

Martinhee

Tekst aangepast

Martinhee

Goedemorgen. Afgelopen weekend was ik onkruid weg halen, toen mij een probleem opviel bij een van mijn amberbomen. De schors is gebarsten op een groot deel van de stam. Jammer genoeg is het niet eerder opgevallen, omdat het alleen zichtbaar is vanaf de achterkant.

Heeft iemand een idee met wat voor ziekte we te maken hebben?

De andere 3 amberbomen in hetzelfde rijtje zien er gezond uit en bij deze "probleem" boom zie je er ook niets aan kwa blad en aanzicht aan de voorkant.

Groet,
Martin

Struiken & Bomen

maandag 14 november 2022 - 08:47
WiPe

WiPe

Wat je ziet is dat een deel van de stam afgestorven is en dat de boom vanaf de zijkant die dode plek overgroeit. Als met al is dat geen ziekte, maar een probleem van een onderliggend probleem dat vaak in de bodem zit.
Hoe lang staat die boom er la en heb je foto's van de standplaats?
Kun je ook alle dode schors verwijderen zodat we kunnen zien wat er aan de hand is onder die dode schors? Het lijkt er op dat de wondovergroeiing vanaf de zijkant opnieuw afgestorven is.
maandag 14 november 2022 - 19:30
Martinhee

Tekst aangepast

Martinhee

Zo zijn de bomen 4 jaar geleden gezet. In gewone donkere tuinaarde, met potgrond er doorheen.

De overige planten in het perk zijn anabellen.

Struiken & Bomen

maandag 14 november 2022 - 19:49
Martinhee

Martinhee

En zo is de boom nu aan de voorkant.

Wat voor probleem kan er in de bodem zitten en hoe kan ik er achter komen wat het is en hoe dat op te lossen? Bodem monster laten onderzoeken ergens?

Struiken & Bomen

maandag 14 november 2022 - 19:51
WiPe

WiPe

Het eerste wat je standaard moet doen is de wortelhals bloot maken. Hoe diep beginnen de bovenste wortels? Je ziet vaak dat bomen wat diep geplant zijn en dan krijgen de wortels niet voldoende zuurstof. Dat is een mogelijke verklaring en ook een van de meest voor de hand liggende. Maar kun je de dode schors eens weg halen zodat we ook kunnen zien hoe de boom op dit moment reageert?
dinsdag 15 november 2022 - 08:40
WiPe

WiPe

Die bomen worden best niet te hoog aangebonden; 80 cm is meer dan voldoende; Op die manier komt de boom sneller vast te staan.
dinsdag 15 november 2022 - 08:42
Martinhee

Martinhee

Allereerst bedankt voor de antwoorden.

Ik heb net alle losse schors verwijderd en foto's gemaakt.

Ik heb ook de wortels proberen wat vrij te maken, maar de eerste wortels beginnen slechts enkele cm onder het oppervlak.

Struiken & Bomen

woensdag 16 november 2022 - 09:25
Martinhee

Martinhee

de stam

Struiken & Bomen

woensdag 16 november 2022 - 09:26
Martinhee

Martinhee

Meer plaatsen met hetzelfde probleem, maar dan kleiner.

Struiken & Bomen

woensdag 16 november 2022 - 09:27
Martinhee

Martinhee

De wortels.

Struiken & Bomen

woensdag 16 november 2022 - 09:27
WiPe

WiPe

Ik zie alleen kleinere adventiefwortels, geen wortels die er al waren voor de verplanting. Het lijkt me dat die wat te diep geplant is, waardoor er wortels afgestorven zijn. Dara kun je nu niks meer aan doen. de boom heeft zich herpakt en is volop bezig een en ader te overgroeien.
donderdag 17 november 2022 - 00:21
Martinhee

Martinhee

Ok. Bedankt voor alle reacties. Ik ga maar aankijken of de boom het red dan. Want ik neem aan dat ik niks kan doen wat de boom nu nog helpt.
vrijdag 18 november 2022 - 09:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon