menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboestok aan jonge boom

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Korte vraag. Gisteren een boom maat 8/10 gepland. Over de volledige lengte van de stam zit een bamboestok ter ondersteuning. Is het nodig dat deze hier blijft en hoe lang? Of kan de boom ook perfect zonder?

Groetjes,
Roeliee
zondag 6 november 2022 - 12:19
WiPe

WiPe

Dergelijke bamboestokken worden doorgaans gebruikt om de stam rechtop te laten groeien. Of die nog moet blijven zitten hangt af van de boomsoort en de hoogte dat je die wil opkronen.
maandag 7 november 2022 - 18:01
Roeliee

Roeliee

Dag WiPe,

Het gaat hier om een Acer Campestre. Op dit moment is hij opgekroond op een hoogte van een goeie 2m schat ik... Is dit voldoende hoog? Kan ik de bamboe verwijderen of toch nog even zo laten?

Groetjes.
Roeliee
maandag 7 november 2022 - 21:06
WiPe

WiPe

Of dat voldoende hoog is, hangt van jouw wensen vanaf. Je kroont die zo ver op als je zelf wil.
maandag 7 november 2022 - 22:15
Roeliee

Roeliee

Op zich is het de bedoeling dat het een mooie natuurlijke boom wordt. Gewoon een gemakkelijke doorgang is aangewezen. Is er ergens meer info rond het opkronen terug en wat voor invloed dit heeft op de boom zelf?
dinsdag 8 november 2022 - 13:07
WiPe

WiPe

die info vind je op deze link. Als je nog vragen hebt, of een en ander onduidelijk is hoor ik het wel
https://www.bomenbeterbeheren.org/wp-content/uploads/2022/03/Europese-Standaard-Snoeien-Bomen-ETPS-Nederlands18-02-2022.pdf
woensdag 9 november 2022 - 20:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon