menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zwam

Ga naar meest recente reactie

Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Op een houtwal verschenen laatst een aantal groepen van deze paddenstoelen tussen loofbomen (Es, Esdoorn, en een paar reeds dode Iepen). Niet op de stammen of direct aan de stamvoeten.
Zijn dit vruchtlichamen van een honingzwamsoort? Moet ik me zorgen maken dat die schimmel wellicht ook in de wortels van de levende bomen zit? Wellicht toch oorzaak afsterven van de Iepen (zie eerdere post hierover).

Struiken & Bomen

zaterdag 5 november 2022 - 22:28
leerling

Leerling

Dat lijken me idd. honingzwammen, maar niet alle honingzwammen zijn schadelijk.

Ik ben geen mycoloog, maar op Facebook heeft de Nederlandse Mycologische Vereniging een groep gemaakt waar je vragen kan stellen over paddenstoelen: https://www.facebook.com/groups/436393030505922
Als je determinatievragen hebt, vind je op https://www.facebook.com/groups/436393030505922/discussion/preview de beschrijving van de informatie die je dan best meegeeft.
zondag 6 november 2022 - 15:59
Henk-Willem

Henk-Willem

Hartelijk dank Leerling! Ik wacht nu om toegelaten te worden tot de desbetreffende Facebook groep.
zondag 6 november 2022 - 16:34
Henk-Willem

Henk-Willem

Geïdentificeerd als echte honingzwam. Maak me zorgen dat deze potentieel zeer schadelijke schimmel zo prominent aanwezig is op mijn houtwal al begrijp ik dat gezonde bomen geen direct gevaar lopen. Toch maar even in de gaten houden....
zondag 6 november 2022 - 21:07
leerling

Leerling

Bedankt voor het delen van het resultaat, Henk-Willem.

Goed nieuws is het niet voor je.

Volgens https://bomenwerk.com/echte-honingzwam.html gaat de echte honingzwam alleen op zoek naar levend hout als de voorraad dood hout opgebruikt is. De schimmel zou zich max. 30cm onder de oppervlakte voortplanten via rhizomen. Je zou dus geulen kunnen graven rond de bomen die je wil beschermen.
Aangezien je niet kan weten of de grond achter die geul al niet besmet is, zou je er (bos)aardbeien kunnen planten. Die zijn heel gevoelig aan de echte honingzwam. Als die daar niet willen groeien, weet je alvast wat je kan verwachten.

Maar ook op dat vlak kan je misschien beter advies vragen aan die Facebook groep.
maandag 7 november 2022 - 00:00
WiPe

WiPe

ik zou niet te zeer voortgaan op het advies dat op die website gegeven wordt. Echte honingzwam is een secundaire parasiet, wat wil zeggen dat die enkel verzwakte bomen aantast.
Ik zou me dus niet te veel zorgen maken over je andere bomen. Maar je kan een schimmel niet tegen houden door een greppel te graven. Die maakt ontiegelijk veel sporen die zulke hindernis probleemloos kunnen nemen.
maandag 7 november 2022 - 17:59
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Dank voor jullie meedenken en medeleven. Ik ga rondom de gezonde bomen nog wel begieten met sporenoplossing van de Trichoderma schimmel. Begrijp dat deze goedaardige schimmel een antagonist is en mogelijk bescherming kan bieden tegen, en de concurrentie kan aangaan met parasitaire schimmels zoals honingzwam. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik lees i.i.g. dat klimop resistent is, maar dat was me al duidelijk uit mijn foto
maandag 7 november 2022 - 18:18
leerling

Leerling

Bedankt, WiPe!
maandag 7 november 2022 - 18:20
WiPe

WiPe

Trichoderma kan inderdaad helpen om Armillaria te verzwakken. Dat is een betere oplossing dan een greppel graven en de facto de enige die iets oplevert.
maandag 7 november 2022 - 20:00
Henk-Willem

Henk-Willem

Dank WiPe! Het idee dat ik iets kan doen is hoopgevend.
maandag 7 november 2022 - 20:59
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

De Noorse Esdoorn (roodbladige variant) die in de buurt van de Honingzwam staat vertoont nu wel degelijk verschijnselen van aantasting. Vorig jaar al enkele "lekpits" met zwarte vloeistof ontdekt. Nu is er zichtbare bastnecrose, stukken bast/schors laten los op het onderste deel van de stam. Vorig najaar de boom en het gebied erom heen gesproeid / behandeld met Trichoderma (Avengelus oplossing).
Wat verder te doen? De dode bast verwijderen om de schimmel uit te drogen? Of de boom toch maar opgeven?
10 jaar geleden zag de boom er slecht uit, veel dode takken (zie post 9 jaar geleden). Maar de laatste jaren juist weer een enorme opleving, geen nieuwe dode takken meer en juist veel nieuw blad- en takaangroei. Ook dit jaar weer vlot en volop in het blad. Is dit mogelijk met een gevorderde honingzwamaantasting?
Zal volgende week als ik weer ter plekke ben detailfoto's maken van de stam.
maandag 12 juni 2023 - 23:20
WiPe

WiPe

Begin met het verwijderen van de afgestorven bast. Daardoor kan de aantasting oppervlakkig uitdrogen. En maak dan een foto. Lekpits komen niet alleen bij honingzwam voor.
dinsdag 13 juni 2023 - 08:34
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Foto van stam waar bast is losgelaten. Het is wel vochtig door alle regen van vandaag.
Als ik op de stam "klop", klinkt het of er al op meer plaatsen bast los aan het komen is (hol geluid).

Struiken & Bomen

dinsdag 20 juni 2023 - 22:09
WiPe

WiPe

Overal waar die schors los zit, is die al afgestorven. Voor de boom maakt het niet uit dat je die er af haalt. Maar je kan dan ten minste al zien wat daaronder gebeurt.
dinsdag 20 juni 2023 - 23:45
Henk-Willem

Henk-Willem

Dank WiPe, Zal ik doen. Heb je wellicht al een indicatie wat het probleem kan zijn als je het beeld ziet op bovenstaande foto?


woensdag 21 juni 2023 - 19:04
WiPe

WiPe

Niet met zekerheid. Dan had ik dat echt wel gezegd.
woensdag 21 juni 2023 - 20:30
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Bast zoveel mogelijk verwijderd. In ieder geval zijn rupsen en pissebedden nog blij met het rotten van de boom

Struiken & Bomen

zaterdag 8 juli 2023 - 23:45
Henk-Willem

Henk-Willem

Bast zoveel mogelijk verwijderd.

Struiken & Bomen

zaterdag 8 juli 2023 - 23:46
Henk-Willem

Henk-Willem

Bast zoveel mogelijk verwijderd.

Struiken & Bomen

zaterdag 8 juli 2023 - 23:46
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

De boom is toch wel heel erg aan het rotten onder de bast. Dat was van de buitenkant niet echt zichtbaar. Ik vrees dat het onomkeerbaar is. (Honing)zwam + boom = 2 ben ik bang.
zaterdag 8 juli 2023 - 23:47
WiPe

WiPe

Die aantasting onderaan de voet doet me er aan denken. Ik vermoed, maar dat is een vermoeden, dat die in eerste instantie in het cambium zat, maar dat die door droogte daar afgestorven is, en zich terug getrokken heeft in het hout. (Dat heb ik in 2019 al eens eerder meegemaakt.) Dat zou dan betekenen dat die het kernhout in stamvoet en de wortels aantast. Daardoor zou die op termijn kunnen afbreken of omvallen. Maar dat is dus een vermoeden.
zondag 9 juli 2023 - 09:35
Henk-Willem

Henk-Willem

Dank WiPe.
Volgende week komt een boomexpert de boom beoordelen om te bepalen wat nu verder te doen.
donderdag 13 juli 2023 - 22:38
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

De boomchirurg was helder, de boom moet gerooid worden. Inclusief 2 Essen van 15 meter hoog die op de een 10-tal meter verder op de erfgrens met de buurman staan. Ook bij deze bomen verregaande stamrot onderaan de bomen. Hij prikte er zo doorheen.
Geen fijne jongen deze honingzwam Heeft blijkbaar al een flink territorium veroverd. Al lees ik dat een Honingzwam het grootste levende organisme op aarde is (965 hectare). Zo groot is mijn tuin niet, ben wellicht een goede tweede
vrijdag 21 juli 2023 - 22:04
leerling

Leerling

Dat is geen fijn nieuws, Henk, maar het is wel duidelijk.

Heeft die boomchirurg ook nog raad gegeven over wat je met die gevelde bomen moet doen? Voer je die best af, of laat je die beter liggen, zodat de honingzwam zich daarop kan concentreren?

Wat vond hij van de behandeling met Trichoderma?
vrijdag 21 juli 2023 - 23:06
Henk-Willem

Henk-Willem

Trichoderma kan nog niet aangetaste bomen wel beschermen maar voor reeds geïnfecteerde bomen is het te laat. Bij deze bomen is de aantasting waarschijnlijk al jaren geleden begonnen, dat is niet te stoppen.
zaterdag 22 juli 2023 - 13:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon