menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mag ik nu nog planten?

Ga naar meest recente reactie

ElienDufron

ElienDufron

Hallo iedereen,

Ik heb een eenvoudige vraag: Is het nog verstandig om deze week rozen en stuiken te planten? En eventueel andere planten te verplaatsen...?

(niet in de vaste grond maar in grote bloembakken (2,60m lang x 1m hoog x 70cm diep)

Beste groetjes!
woensdag 2 november 2022 - 12:06
Tuinprins

Tuinprins

Planten die goed winterhard zijn kun je heel de herfst en winter gewoon planten. Niet planten als er vorst in de grond zit, sneeuw ligt of de grond zeer nat is ('slemperig').

Wat je niet moet planten zijn planten die matig winterhard zijn of slecht tegen veel nattigheid in de winter kunnen (bijvoorbeeld lavendel).

Gegroet, de tuinprins
woensdag 2 november 2022 - 12:18
WiPe

WiPe

De ervaring leert me dat planten in bakken makkelijker bevriezen dan in de volle grond. In het geval het echt zou gaan vriezen is het dus aangewezen om die bakken naar een vorstvrije plek te verhuizen.
woensdag 2 november 2022 - 20:02
Tuinprins

Tuinprins

Gezien de afmetingen denk ik dat het hier gaat om gemetselde bakken of bakken met verlijmde stenen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 3 november 2022 - 07:40
ElienDufron

ElienDufron

Alweer super bedankt voor de hulp!

Het gaat inderdaad om gemetselde bakken.

Ik heb een paar planten verplaatst in de bak waardoor er wel wat van de wortel beschadigd is geraakt. hopelijk komen ze er terug door.

Ik had graag de roos 'Alden Biesen' in de bakken geplant (aan de uithoeken) maar nergens heeft men deze roos in huis...een 3-tal tuincentra bezocht maar zonder succes. Kennen jullie misschien een mooi alternatief of een mooie sterke roos soort (winterhard) die al begint te bloeien rond mei tot oktober.

In de bakken zitten nu vooral siergrassen en Russische salie: Perovskia 'Lacey Blue'. Over een deel van de muur loopt klimop. Ziet er in alle eerlijkheid een beetje slordig uit, ook het gevoel dat er teveel siergrassen inzitten en te dicht op elkaar. Ik wil graag wat meer kleur in de bakken. ik vind het altijd zo moeilijk om verschillende soorten planten te combineren. Uiteraard omdat ik er te weinig van ken maar het is altijd zo'n mismatch. In het tuincentrum ziet het er in gedachten altijd mooi uit maar van zodra ik de planten met elkaar combineer dan klopt het gewoon niet.
vrijdag 4 november 2022 - 17:23
Tuinprins

Tuinprins

Als je googelt op Rosa 'Alden Biesen' kom je wel een paar adressen tegen waar ze deze roos hebben. Altijd vooraf informeren of ze deze roos ook echt voorradig hebben (sommige websites zijn zeer onbetrouwbaar betreffende actuele voorraad). Ook duidelijk aangeven dat het beslist deze soort moet zijn en dat je geen andere soort wil.

Alternatief: zoeken op 'moschata hybriden'.


Sommige mensen willen van alles met de tuin maar houden onvoldoende rekening met de mogelijkheden. Veel planten hebben volle zon nodig (meer dan 6 uur zon per dag in het groeiseizoen) om het goed te doen. Als jij een lavendel in de schaduw gaat planten dan krijg je van die flodderige planten die er niet uitzien. Heb je veel schaduw dan daar de beplanting op aanpassen anders wordt het een deceptie.

De meeste tuinplanten komen tegenwoordig in het tuincentrum vlak voordat ze gaan bloeien. Ze zijn binnen opgekweekt en zijn het echte weer niet gewend. Ga jij die zonder 'af te harden' in de tuinplanten dan hebben ze vaak te lijden. Ook worden veel vaste planten behandeld met groeiremmers zodat ze compact blijven en niet uit elkaar vallen. Als jij die uitplant in de tuin dan zullen ze het jaar erop hun gewone hoogte bereiken en dan past het niet meer in het plaatje dat men voor ogen had.
De kaartjes die bij de planten zitten moet je met het nodige wantrouwen bekijken. Veel mensen hebben kleine tuinen en een plant die hoger wordt dan 1 meter wordt al snel als een woudreus gezien. Gevolg is dat op veel kaartjes de hoogte onjuist is weergegeven. Meestal worden planten een stuk groter dan staat aangegeven.

Tuincentra zijn heel vaak gericht op de 'visuele aantrekkelijkheid' van planten. Als je een dag op een tuincentrum rondloopt zie je dat mensen vooral kiezen voor planten waar een bloemetje inzit. Dat zo'n plant een week later is uitgebloeid schijnen veel mensen zich niet te realiseren.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 5 november 2022 - 12:34
ElienDufron

ElienDufron

Bedankt alweer voor al deze nuttige informatie. Straks alweer naar een grote plantenzaak in Turnhout. Op zoek naar wat moois. Hopelijk vandaag of morgen nog planten ????
zaterdag 5 november 2022 - 13:39
hvc

Hvc

zolang geen nachtvorst - geen probleem - misschien op de grond een laag droge bladen leggen - goede bescherming tegen lichte nachtvorst
zaterdag 12 november 2022 - 08:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon