menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijg

Ga naar meest recente reactie

Joukje Smeding

Joukje Smeding

Kan ik de niet rijpe vijgen gewoon laten hangen. Of is het beter om ze er uit te halen.

Struiken & Bomen

zondag 30 oktober 2022 - 10:02
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik laat ze hangen.
Met dit absurde weer wil er af en toe zelfs nog eentje rijpen (zie foto).

Wanneer ik ze op de grond zie liggen, raap ik ze wel op (als ik ze tussen de bladeren vind. ).

Ik weet niet of mijn redenering klopt, maar als de boom de vruchten zelf afstoot, zorgt hij ervoor dat de verbinding met de takken afgesloten is. Als je ze zelf weghaalt voor ze rijp zijn, heb je wel kleine openingen waar schimmels en bacteriën gebruik van kunnen maken.
Ik vermoed dat dat in de zomer minder een probleem is, omdat de boom dan nog niet in herfstmodus is.

Struiken & Bomen

zondag 30 oktober 2022 - 11:11
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heb er dit jaar maar drie kunnen eten. En een paar waar de wespen al mee aan het peuzelen waren. Oppassen als je die plukt bedankt voor de informatie.
zondag 30 oktober 2022 - 12:22
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hier hebben we er weer meer gekregen dan we zelf op konden.
En ook hier eten wespen en andere insecten graag mee, maar de schade valt goed mee. 'k Heb de indruk dat ze een voorkeur hebben voor vijgen waar ze gemakkelijk bij de inhoud kunnen. Degene die zijn aangetast laten we daarom hangen of liggen.

Weet je welke soort je hebt?

Ik vermoed dat de onze een Ficus carica 'Brown Turkey' is (ooit gekregen als stekje van iemand die hem ook zo gekregen had). Hij staat op een zonnige en beschutte plaats. We wonen wel zuidelijker dan jij.
zondag 30 oktober 2022 - 14:04
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Die heb ik ook. Maar ja de droogte en de noordelijke ligging is voor een vijg altijd een gok. De stekken die ik weggeef doen het overal redelijk. Dat was 10 jaar terug wel anders.
zondag 30 oktober 2022 - 14:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon