menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilindes Toppen?

Ga naar meest recente reactie

Magnesium

Magnesium

Beste tuinvrienden,

Is er een manier om te voorkomen dat de scheuten in de top van m'n leilinde zo fel uitschieten. Om een mooie strakke haag te houden moet ik deze zeker een keer of 4-5 per groeiseizoen weg snoeien, en dat is gezien de hoogte een vervelend karweitje.

Alvast bedankt.
zondag 2 oktober 2022 - 09:46
Patrikc

Patrikc

Dat kan je niet voorkomen.

Maar als je die 1 of 2 keer per jaar wegneemt heb je veel minder werk. Dat kan dan gerust wanneer je de rest van de leilinde snoeit .
zondag 2 oktober 2022 - 10:16
Tuinprins

Tuinprins

Bij kennisssen snoei ik de leilindes 2 keer per jaar: ergens in juni en dan nog een keer in oktober/november zodat ze strak de winter ingaan.

4 of 5 keer per jaar vind ik overdreven.


Gegroet, de tuinprins
zondag 2 oktober 2022 - 10:24
Magnesium

Magnesium

Dank voor jullie reacties.

Heb ze in de loop van mei voor de eerste maal in vorm gesnoeid. Echter zijn het met name de scheuten in de top (groeien recht naar boven) die binnen afzienbare tijd lelijk hoog doorschieten. Begin juli heb ik deze twijgen terug onder handen genomen, en een korte tijd erna stonden ze weer te zwaaien van daarboven. Dacht er aan om deze echt tot nul terug te snoeien (knotten, of hoe noem je dat?). Misschien dat ze zich dan niet meer zo snel laten zien... Of is dat iets wat echt afgeraden wordt?
zondag 2 oktober 2022 - 21:43
Tuinprins

Tuinprins

Ik knip die zo ver mogelijk terug maar als er nog een stukje blijft staan dan kunnen 'slapende knoppen' geactiveerd worden dus nieuwe groei. Ook op de bovenste etage zijwaartse takken kunnen in de buurt van de top slapende knoppen worden geactiveerd. De natuurlijke neiging van een leilinde is toch om een 'normale' boom te worden dus die bovenwaartse groei is bijna onvermijdelijk. Hierbij moet ik aantekenen dat sommige kwekers lindensoorten hebben gebruikt die zeer fors kunnen groeien en jaarlijks dus meer snoei vereisen als andere lindensoorten. Het voordeel voor de kweker was dat deze hierdoor sneller een verkoopbare leilinde had. En natuurlijk speelt ook de standplaats een rol: lindes die op goede grond staan groeien nu eenmaal beter dan lindes op humusarme grond.

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 oktober 2022 - 12:10
WiPe

WiPe

Dat de scheuten in de top het hardst uitschieten heeft alles te maken met de apicale dominantie. De boom wil zo snel mogelijk de hoogte in, om een grote kruin te vormen. Om dat te bereiken wordt de eindknop in het verlengde van de stam bevoordeeld. Leilindes zijn eigenlijk een heel onnatuurlijke vorm, wanneer je stopt met snoeien, gaan die proberen hun natuurlijke vorm te herstellen. De eerste stap in dat herstel in dat de eindscheut in het verlengde van de stam terug de hoogte in gaat. Je kan die door snoei wat proberen tegen te houden, maar eigenlijk moet je je vooral zorgen beginnen maken als die scheuten in de top niet meer zo fel groeien. Dan is er echt wel wat mis met de boom.
dinsdag 4 oktober 2022 - 20:56
Magnesium

Magnesium

Allright. Bedankt voor jullie reacties. Gezonde boompjes hier dus .
Geregeld de ladder trotseren de boodschap.
dinsdag 4 oktober 2022 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon