menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verticillium vraag

Ga naar meest recente reactie

Vulpis

Vulpis

Ik wil komende maand een Koelreuteria Paniculata planten in mijn tuin. Echter de grond is eerder al besmet geworden met verticillium schimmel. Weet iemand of deze boom daar gevoelig voor is of hier onder zal lijden? (Best cruciaal voor mij of ik hem dus wel of niet ga planten)
woensdag 28 september 2022 - 16:30
Carib

Carib

In mijn eigen tuin is er een Koelreuteria aan overleden. Ook de literatuur noemt ze als gevoelig. https://edepot.wur.nl/172872
woensdag 28 september 2022 - 19:38
Vulpis

Vulpis

Dank je wel. Dit lijstje helpt me zeker.
Jammer om te horen dat je er een aan kwijt geraakt bent. Mag ik vragen wat je op die plek terug gezet hebt?
woensdag 28 september 2022 - 22:45
Carib

Carib

Geen boom. Hij stond in een border met vaste planten, grassen en rozen, dus hij liet niet echt een leegte achter.
woensdag 28 september 2022 - 23:37
Vulpis

Vulpis

En de rozen zijn niet aangetast ? (Zie namelijk dat die er ook heel gevoelig voor zijn)
donderdag 29 september 2022 - 13:25
Carib

Carib

Nee, maar wellicht zijn niet alle rozen even gevoelig.
donderdag 29 september 2022 - 15:46
Tuinprins

Tuinprins

Rozen zijn niet 'heel gevoelig' voor verwelkingsziekte maar wel vatbaar. Is toch een significant verschil. Bovendien zit er, zoals Carib hierboven al aanstipte, verschil tussen de soorten. Een botanische soort zoals Rosa rugosa / rimpelroos (vaak aangeplant in het gemeenteplantsoen) is onverwoestbaar en daar heb ik nog nooit verwelkingsziekte bij gezien. Bij die ver doorgekweekte tuinhybriden zou ik terughoudend zijn bij aanplant in een tuin waar verticillium in de grond zit.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 30 september 2022 - 10:21
Vulpis

Vulpis

Dank je wel voor de aanvulling. Ik ga hem in de achtertuin planten waar deze schimmel niet voorkomt. (In de hoop dat dat zo blijft)
zaterdag 1 oktober 2022 - 10:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon