menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beschadigde wilg

Ga naar meest recente reactie

Roel22

Tekst aangepast

Roel22

Lieve mensen, wie kan mij vertellen waardoor dit wordt veroorzaakt?
In ons bos staan veel kraak/schietwilgen en sommigen daarvan vertonen dit soort plekken. De boom gaat er niet dood aan, maar we hebben de onverlaten die dit aanrichten nog niet kunnen betrappen.

Struiken & Bomen

donderdag 22 september 2022 - 09:39
Patrikc

Patrikc

Vandalisme, misschien pitbull-training
donderdag 22 september 2022 - 09:52
LT

LT

Misschien vraat van een hert?
donderdag 22 september 2022 - 09:55
Roel22

Roel22

Een pitbull zou de stam waarschijnlijk door midden bijten...
En vraat van een hert lijkt me twijfelachtig. Want dan durf ik niet meer zonder geweer het bos in, de plekken zitten namelijk ook op drie meter hoogte...
donderdag 22 september 2022 - 10:21
Tuinprins

Tuinprins

Als het ook op 3 meter hoogte zit bij meerdere bomen dan vind ik vandalisme niet voor de hand liggend.
Indien het vandalisme is moet je meestal de bast nog wel terugvinden

Als grote herten/reebokken op hun achterpoten gaan staan dan kunnen die zeker de 3 meter halen. Echter je zou dit eerder in de tweede helft van de winter verwachten als er minder voedsel beschikbaar is en niet in de vroege herfst.

Vogels (bijv. specht) lijken het mij ook niet te zijn omdat de schade te groot is.

Kortom: ik weet het ook niet!


Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 september 2022 - 11:45
Roel22

Roel22

Wat ik vreemd vind zijn ook de kleine gaatjes. We hebben wel eens gedacht aan insecten die in de boom zitten en wellicht door vogels (specht?) worden opgepeuzeld.
Wellicht dat deze foto meer laat zien.

Struiken & Bomen

donderdag 22 september 2022 - 12:50
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De schade doet me aan grijze eekhoorn denken. Maar ik dacht dat die hier niet voorkomt.
https://squirrelaccord.uk/news/blog/grey-squirrel-tree-damage-evidence/
vrijdag 23 september 2022 - 17:36
LT

LT

WiPe, je kint best gelijk hebben...Zie de link

https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogdiersoorten/grijze-eekhoorn
vrijdag 23 september 2022 - 18:12
WiPe

WiPe

Dat is geen goed nieuws.
vrijdag 23 september 2022 - 20:30
leerling

Leerling

Zie je dit alleen bij wilgen?
Welke andere boomsoorten staan er nog in dat bos?

Grijze eekhoorns hebben een voorkeur voor beuk, eik en plataan. Ze strippen de schors en de bast weg, maar veroorzaken niet dat gekartelde patroon in het spinthout dat je op de eerste foto ziet. Ook op de tweede foto is het spinthout beschadigd.

Verder ben ik het deels eens met wat anderen al schreven.

De gaatjes zijn inderdaad insectengangen. Ze zouden van een hoornaarvlinder (Sesia apiformis) of een wilgenhoutrups (Cossus cossus) kunnen zijn.
Maar de schade die je toont is niet het werk van een specht. Die gaan behoorlijk precies te werk en zullen eerder de gaatjes die de insecten hebben gemaakt verbreden. Daarbij kan wat schors losgetrokken worden, maar niet het spinthout zoals op deze foto's. Deze schade is te omvangrijk en te weinig precies voor een specht.

Voor reeën is 3 meter te hoog. Die gaan niet verder dan zo'n 1,2 meter en hebben het vooral op eindknoppen en scheuten gemunt van fruitbomen, eiken, beuk, linde, es, esdoorn, abbiës, grove den, douglasspars en fijnspar. https://www.over-reeen.nl/samenleven/schade

Als de schade aan de bomen waar die tot 3 meter op loopt ook lager begint en die schade er onder die 3 meter gelijkaardig uitziet zouden edelherten toch een verklaring kunnen zijn. Die eten ook wilg en ze eten ook schors en boombast buiten het strengere winterseizoen.

Vind je iets van sporen op de grond? Uitwerpselen misschien? Zie je ook vraatschade aan jonge scheuten en knoppen?

'k Zou geen geweer meenemen. Als het edelherten zijn, dan hebben die jou waarschijnlijk al lang opgemerkt voor jij hen gezien hebt en ze zijn behoorlijk mensenschuw. Zolang je ze niet in het nauw drijft, of tussen hinde en kalf gaat staan, heb je niets te vrezen.
vrijdag 23 september 2022 - 23:58
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wilgenhoutrups maakt niet zo'n kleine gaatjes. En zelden zo hoog in de boom. Maar verder denk ik ook dat de schade aan de schors niet per sé door dezelfde dader veroorzaakt zijn, hoewel ze misschien wel gerelateerd kunnen zijn.

Wat grijze eekhoorn betreft is wilg een soort die ook vrij frequent beschadigd wordt. Wat niet betekent dat ik zeker ben dat dat de oorzaak is.
zaterdag 24 september 2022 - 08:07
Roel22

Roel22

Het is alleen de wilg en dan ook alleen deze soort. Waterwilg o.a. wordt niet naar omgekeken. In het bos staan bij mijn weten 70 soorten bomen en struiken waarvan 90% inheems. Edelherten komen bij ons in nrd Nederland niet voor. dus dat is uit te sluiten. Uitwerpselen, niets. Een klein vogeltje is niet te verwachten gezien de behoorlijk lappen schors die worden los getrokken. Eekhoorns komen hier wel voor, maar enkel de rode variant, tenminste dat is de enige die we hier zien. Blijft een raadsel en we blijven het in de gaten houden...
zaterdag 24 september 2022 - 10:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon