menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke (krenten)boom in kleine tuin?

Ga naar meest recente reactie

Brolaf

Brolaf

Goedemorgen,

Wij hebben een kleine voortuin van 6 meter diep en 5 meter breed. De tuin ligt op het zuiden en de ondergrond is klei. Momenteel hebben we geen boom, maar dat willen we wel heel graag. Echter, we vinden het best lastig om een goede keuze te kunnen maken. We zoeken een kleine boom, van maximaal zo'n 4 meter hoog, en ook een niet al te brede kroon, want buren of voorbijgangers mogen geen last hebben van overhangende takken o.i.d., en we willen zelf ook niet dat de boom alle lichtinval tegenhoudt. De boom moet op een van de twee rode stippen komen te staan.

We zaten te denken aan een krentenboompje (boomvorm, enkele stam), maar er zijn zoveel verschillende soorten/cultivars, dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en daarbij zijn de beschrijvingen wat betreft uiteindelijke hoogte ook nogal uiteenlopend. Dus heel concreet is onze vraag eigenlijk: welke krent is geschikt voor onze tuin?

Daarnaast, we staan ook open voor andere ideeën, maar we willen de boom wel graag delen met vogels en/of insecten, maar we willen geen standaard fruitboom.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Struiken & Bomen

dinsdag 16 augustus 2022 - 10:12
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Veel aanbieders van krentenbomen willen zeer graag verkopen. Omdat in NL veel tuinen klein zijn vallen heel veel bomen af, zelfs die te boek staan als 'klein blijvend'. Om toch bomen te slijten wordt de uiteindelijke hoogte sterk naar beneden bijgesteld. Een kwekerij die ik redelijk betrouwbaar vind wat betreft hoogtes van bomen is Van den Berk in St. Oedenrode.

Verder moet je er rekening mee houden dat de groeisnelheid van een boom afhankelijk is van standplaats, grondsoort en verzorging. Op schrale, arme zandgrond groeit een krentenboom een stuk langzamer dan op goede kleigrond. Bij geënte krentenbomen kan ook de onderstam een rol spelen bij de groeisnelheid.

De meeste krentenbomen worden uiteindelijk tussen de 6 en 9 meter hoog. Amelanchier arborea 'Robin Hill' heb ik ooit weleens gezien van (geschat) 10-12 meter hoog. De gewone Amelanchier lamarckii kan soms redelijk de breedte ingaan en van snoeien wordt die niet altijd mooier.


Als je iets zou van krentenboom zou willen aanplanten zou ik kiezen voor de zuilvorm Amelanchier canadensis 'Rainbow Pillar', een gezonde soort met een goede herfstkleur. Bij een zuilvorm heb je niet of weinig te maken met takken die de breedte ingaan. Bovendien kun je een zuilvorm goed op een bepaalde hoogte houden door de top er uit te snoeien. Bij veel bomen is dat aartslelijk maar bij zuilvormen vind ik dat niet misstaan.

Als je je niet beperkt tot krentenbomen kun je ook nog denken aan klein blijvende sierappels zoals Malus 'Pomzai' en Malus toringo. Sierappels zijn overigens wel gevoeliger voor een aantal aantastingen (o.a. schurft) dan krentenbomen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 augustus 2022 - 12:31
Peterplant

Peterplant

Nog een veel kleinere zuilvormige krent is de Amelanchier alnifolia 'Obelisk'. Misschien zelfs te klein.
dinsdag 16 augustus 2022 - 13:28
Brolaf

Brolaf

Tuinprins en Peterplant, hartelijk dank voor jullie suggesties en tips.

Ik neig nu meer naar de Rainbow Pillar, maar enig idee hoe droogte-tolerant die is? De zon staat namelijk de hele dag op de voortuin te branden, en zeker 's zomers kan het daar ongenadig heet worden en ik sproei niet (behalve verse aanplant). Of kan ik dan beter een andere boom kiezen?
woensdag 24 augustus 2022 - 12:54
WiPe

WiPe

Als het daar zo heet is, kun je inderdaad beter een andere soort kiezen dan krenten.
woensdag 24 augustus 2022 - 16:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon