menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukhaag (jaarlijks) bladverlies

Ga naar meest recente reactie

smason

Smason

Betreft een beukhaag van zo'n 7 jaar oud.

Wanneer ze in mei pas in blad staat zijn er behoorlijk wat bladluizen aanwezig, waar ik dan een systemisch middel voor gebruik (Multisect of For-Insect = acetamiprid 5g/L). Dit herhaal ik tweemaal met tussenpauze van 4 weken.

De luizen zijn dan schijnbaar verdwenen en de beukhaag loopt uit met mooie groene blaadjes.

Een beukhaag staat niet graag "te nat" en dat is niet het geval. Met zulk warm en droog weer geef ik ze wel éénmaal per week goed water want ze staat in droge zandgrond.

Probleem: medio augustus verliest een groot deel van de planten zijn bladeren.
Dit fenomeen keert nu al voor het 4de jaar op rij terug.

De bladeren krijgen zwarte vlekken, krullen, verdrogen, worden bruin en vallen af.
Resultaat: vanaf eind augustus een (half) kale haag.

Zie foto's.

Ik dacht steeds dat dit spint was (= moeilijk te bestrijden) maar nu ben ik niet meer zeker...
De witte afscheiding is uiteraard van de nog aanwezige (!) bladluis maar zeker niet in grote mate zoals in het voorjaar het geval is.

Iemand advies hieromtrent?

Met veel dank!

Struiken & Bomen

dinsdag 16 augustus 2022 - 09:13
Tuinprins

Tuinprins

Dat zwart dat je op het blad ziet is roetdauw. Dit is een schimmel die zeer gemakkelijk groeit op honingdauw. Dit is een plakkerig goedje dat heel veel luizen uitscheiden en waar mieren dol op zijn. Zie je veel mieren in een plant dan zitten er bijna altijd luizen in die plant. De zwarte plekken zijn dus een direct gevolg van de aanwezigheid van de beukenbladluis.

Het bruin worden van het blad kan m.i. het gevolg zijn van 2 dingen:

1. droogte.
Beuken wortelen oppervlakkig en hebben daardoor al snel last van de droogte. Een paar keer per week GOED water geven is bij beuken op droge zandgrond in een droge zomer absoluut noodzakelijk.

2. bladverbranding
Als je in juni of juli de beukenhaag snoeit dan krijgt het onder gelegen blad wat eerst in de schaduw zat de zon vol op zich. Bij gematigde temperaturen doorgaans geen probleem maar bij temperaturen van 30+ verbrandt het blad. Dit is iets wat de laatste jaren regelmatig voorkomt.


Verder zou ik de beukenhaag controleren op de aanwezigheid van de beukenkankerluis. De beukenkankerluis is een grote luis die veel honingdauw produceert. Soms zelfs zoveel dat wespen er op af komen. Beukenkankerluizen zitten op de takken en zijn zwart tot zeer donker bruin van kleur. Ze zuigen aan het cambium van de takken waardoor er verticale scheuren in de tak ontstaan. Dit kan soms leiden tot necrotische groei en gekrulde bladeren.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 augustus 2022 - 10:09
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Droogte is inderdaad een, probleem. Dat beuk ondiep wortelt is echter een hardnekkig misverstand. Wat echter wel belangrijk is, dat is dat bomen heel veel fijne opnamewortels hebben in de bovenste centimeters. En dat is bij beuk nog meer uitgesproken het geval. Om die reden is het belangrijk om de bodem bedekt te houden met een mulchlaag waardoor opstijgend bodemvocht condenseert onder die mulchlaag en niet direct kan verdampen. Dat is zeker met deze droogte erg belangrijk om te voorkomen dat de wortels uitdrogen.
woensdag 17 augustus 2022 - 10:36
smason

Smason

Bedankt voor de reacties.

Op enkele dagen tijd is er nu weer enorm veel bladverlies opgetreden.

-> Op de foto's is inderdaad duidelijk schade (en gevolg) van de bladluis zichtbaar. Maar of dat de beukhaag hiervan al zijn bladeren afschud??

-> Als ik een spade in de grond steek is de grond redelijk vochtig, maar niet "nat".

-> Een niet onbelangrijk detail dat ik vergeten was: de blaadjes worden eerst "zilver/grijs" vooraleer ze bruin worden en afvallen. Daar ik lees is dat eerder een gevolg van spintmijt. Op welke manier kan ik de aanwezigheid van spintmijt controleren? Een bladluis is wel af en toe terug te vinden met het blote oog, maar de spintmijt...
vrijdag 19 augustus 2022 - 20:39
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Spintmijten (meestal gewoon spint genoemd) zijn minuscule kleine beestjes die aan de onderkant van het blad zitten. Ze zuigen aan de onderkant van het blad waardoor het blad aan de bovenkant verkleurt (groenig-geel-crème maar ook met zilveren waas komt voor). Na verloop van tijd kan het blad bruin worden. Spint is nauwelijks met het blote oog te zien maar met met een vergrootglas zijn ze meestal wel te zien. Als je een microscoop of binoculair hebt kun je daar een blad onderleggen en dan kijken. Op bruine/afgestorven bladeren is meestal geen spint meer te zien, je moet dus kijken onder bladeren die nog wel levend zijn.

Spint treedt vooral op onder droge en warme omstandigheden. In kassen kan het in de zomer problematisch zijn. Helaas is spint voor de gewone consument lastig te bestrijden aangezien er voor hen geen goed werkende middelen beschikbaar zijn. Werkzame middelen zijn alleen beschikbaar (in NL althans) voor mensen die in het bezit zijn van een spuitlicentie. Biologische bestrijding met roofmijten werkt in een kas maar niet goed onder buitenomstandigheden.

Belangrijk bij spint is dat de voortplantingscyclus wordt doorbroken. Daarom moet er meestal meerdere keren worden gespoten omdat je bij een eerste bespuiting lang niet alle spintmijten en eitjes gedood worden. De voortplantingssnelheid van spint is vooral afhankelijk van de temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, des te sneller de spint zich voortplant. Bij het spuiten moet vooral de onderkant van het blad worden geraakt omdat daar de spint zit. Bij een dichte haag is het lastig de onderkant van al het blad te raken.

Voorkomen: volgend jaar vanaf mei de onderkant van het blad regelmatig met water nat maken. Doe dit 's morgens en niet 's avonds in verband met de kans op bladvlekken etc. indien je dit 's avonds doet waardoor het blad nat de nacht ingaat.

In een 'normale' Hollandse zomer is spint buiten meestal geen probleem. Maar met de droge, hete zomers van de afgelopen jaren en het feit dat veel tuinen versteend en klein zijn (gevolg: veel hogere temperaturen voor de planten) zie je spint steeds vaker. Planten gaan meestal niet dood van spint maar kunnen er wel door verzwakt raken en mooi ziet het er niet uit.

Een kennis van mij heeft een Ligusterhaag die al een aantal jaren in de zomer last van spint had. Op mijn advies dit jaar de planten 's morgens regelmatig goed nat gemaakt. Tot nu toe nog geen spint geconstateerd.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 20 augustus 2022 - 08:07
smason

Smason

Foto

Struiken & Bomen

zaterdag 20 augustus 2022 - 20:12
smason

Smason

Foto

Struiken & Bomen

zaterdag 20 augustus 2022 - 20:13
smason

Smason

Foto

Struiken & Bomen

zaterdag 20 augustus 2022 - 20:13
smason

Smason

Foto

Struiken & Bomen

zaterdag 20 augustus 2022 - 20:14
smason

Smason

Resultaat

Struiken & Bomen

zaterdag 20 augustus 2022 - 20:17
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Nog even wat verder gezocht want dit ziet er toch redelijk heftig uit.

Op beuk komt een specifieke spintmijt voor die bovenstaande veroorzaakt. Latijnse naam van deze spintsoort: Eotetranychus fagi. Nederlandse naam: beukenspintmijt. Bij een ernstige aantasting leidt het tot bladval.

Belangrijk is om al het afgevallen blad goed op te ruimen. Ook het blad dat in het voorjaar met het zwellen van de knoppen van de beuken komt goed opruimen. Volgend voorjaar het blad aan de onderkant regelmatig nat maken zoals ik hierboven beschreven heb. Verder lijkt het mij het zinvol om als volgend jaar de beukenspintmijt opnieuw toeslaat te spuiten met een geschikt middel. Probleem is dat deze middelen (acariciden) in NL niet beschikbaar zijn voor de gewone consument. Hoveniers hebben deze middelen meestal niet in hun arsenaal want te duur in aanschaf en weinig vraag hierna van hun klanten. Een goed middel is Nissorun. Andere bekende professionele middelen tegen spint zijn o.m. Vertimec Gold en Scelta.


Zie ook:

https://www.rhs.org.uk/biodiversity/beech-red-spider-mite

N.B. In de Engelse taal wordt spint meestal aangeduid als 'red spider mite' ook als de spintbeestjes niet rood gekleurd zijn.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 augustus 2022 - 07:47
karinhagem16

Tekst aangepast

Karinhagem16

Goedemiddag.
Wat een ellende met de beukenhaag.
Nog steeds bezig om een gezonde haag neer te zetten maar het valt niet mee.Eindelijk de luis een beetje onder controlle en het volgende dient zich alweer aan.Zie foto.
Kan iemand mij hierin adviseren..Het is dus een jonge haag en blad verkleurd naar zilver/geel/dor..Ook spintmijt of toch iets anders?
zondag 11 september 2022 - 15:28
karinhagem16

Karinhagem16

Hierbij nog wat fotos betreft aantasting van de beuk

Struiken & Bomen

zondag 11 september 2022 - 15:37
Tuinprins

Tuinprins

De aanwezigheid van de beukenspintmijt kun je zien aan de onderkant van het blad (zoals op de foto's hierboven). Is de onderkant van het blad schoon dan is er zo goed als zeker geen sprake van de beukenspintmijt. Aangezien je het hebt over het zilverig verkleuren van het blad lijkt mij de kans redelijk groot dat het om beukenspintmijt gaat. Maar zonder een foto van de onderkant van het blad is dat niet met zekerheid te zeggen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 11 september 2022 - 17:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon