menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorn ziek?

Ga naar meest recente reactie

Charles W

Charles W

Hallo, wie heeft een jdee wat er met deze Japanse esdoorn (zie foto) aan de hand is? De bladeren verkleuren ieder jaar van lichtgroen naar deels roestbruin en verdrogen hier en daar. Ik hoor graag suggesties. Grt. Charles

Struiken & Bomen

maandag 8 augustus 2022 - 10:57
RudiThijs

RudiThijs

wat kan er fout zijn aan mijn esdoorn, in het voorjaar prachtige groei en nu reeds een maand dorre kleine blaadjes

Struiken & Bomen

maandag 8 augustus 2022 - 11:33
Peterplant

Peterplant

Japanse esdoorn houdt niet van vette kleigrond, niet van te veel wind en staat niet graag in de volle zon, zeker niet tussen 12.00 uur en 15.00 uur.( en zeker die geelbladige niet)
Dit weer , zon, droog en heet is sowieso slecht voor de planten.
Als het water sneller uit de bladeren verdampt dan dat de wortels aan kunnen vullen, krijg je wat jij nu hebt.
maandag 8 augustus 2022 - 13:21
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Bij de tweede esdoorn is er sprake van 'leaf scorch'. Dit zien we vooral bij de fijnbladige Japanse esdoorns. Het ontstaat door een combinatie van hoge temperaturen, lage luchtvochtigheid en wind. Ik vermoed dat het exemplaar een paar weken geleden toen het zeer warm was voor de bijl is gegaan. Fijnbladige Japanse esdoorns moeten beschut staan en op het heetst van de dag uit de zon.

Zie ook:

https://www.rhs.org.uk/problems/acer-leaf-scorch


Het eerste exemplaar lijkt last van bladverbranding te hebben. Ook hier geldt: op het heetst van de dag uit de zon.



Gegroet, de tuinprins
maandag 8 augustus 2022 - 19:26
Charles W

Charles W

Dank voor de antwoorden; de esdoorn staat idd vaak in de volle zon; eigenaardig is wel dat de eerste jaren er geen enkel bladverbranding plaatsvond, maar toen was ze nog niet zo hoog (ni bijna 2 meter). Verplaatsen naar een schaduwrijke plek is helaas niet mogelijk.
dinsdag 9 augustus 2022 - 12:12
Peterplant

Peterplant

Als een plant groter wordt verdampt ze ook meer water. Dat in combinatie met het hete droge weer is het probleem.
dinsdag 9 augustus 2022 - 19:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon