menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse notenboom

Ga naar meest recente reactie

Wim, milo

Wim, milo

Goededag,
sinds een week heb ik een notenboompje (1 METER) in de tuin.
Helaas zie ik dat er bruine punten midden op het blad komen en er vormen gaatjes midden in het blad.
Graag zou ik willen weten wat dat is.
In een week goed is hij goed gegroeid maar ook het nieuwe blad word nu aangetast. Ik hoor graag jullie mening.
Mvg wim

Struiken & Bomen

zondag 7 augustus 2022 - 16:13
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zou een bladvlekkenziekte kunnen zijn maar ook is het mogelijk dat de plant nog niet aan felle zonneschijn gewend was. Veel planten worden tegenwoordig in kassen opgekweekt en zijn het echte weer niet gewend. Zo worden kassen in de tweede helft van de lente vaak voorzien van een verfachtige laag (bijv. Temperzon) om planten te beschermen tegen felle zon of in de kas hangt er schaduw doek. Ga je een plant die het 'echte' weer niet gewend is zo in de tuin zetten dan kan dat problemen geven.

Waar je verder bij Ginkgo's in pot goed op moet letten is dat de wortels niet te nat komen te staan. Bij te natte potgrond heb je kans dat de wortels gaan rotten. Zorg voor voldoende drainage gaten, zo nodig bijboren. Indien de plant in een grotere pot wordt gezet dan aan de potgrond perliet toevoegen omdat dit gunstig is voor de drainage.

Gegroet, de tuinprins
zondag 7 augustus 2022 - 17:12
Wim, milo

Wim, milo

De boom staat op de goede diepte ik plant nooit dieper als dat ik hem aanschaf. Ik vraag me af of dit een ziekte,schimmel of misschien toch te nat kan zijn.
zondag 7 augustus 2022 - 21:40
Tuinprins

Tuinprins

Zou een of andere bladvlekkenziekte kunnen zijn maar het kan ook zijn dat de plant geen felle zon gewend is en daar op reageert. Het kan zijn dat de plant te nat staat maar ik acht het uitgesloten dat de plant AL NA 1 WEEK daardoor deze bladvlekken krijgt.

Als het een bladvlekkenziekte is dan zou ik niet weten welke dat precies is.

Waar kwam die plant vandaan?


Gegroet, de tuinprins
maandag 8 augustus 2022 - 06:40
WiPe

WiPe

Plantdiepte lijkt me ook niet echt het probleem te zijn. Plantparastieten in Europa geeft vier soorten die bladvlekken kunnen veroorzaken. Dat zijn allevier schimmels, geen bladmineerders.

Maar ik zou eerst eens kijken naar het effect op de plant. Dat lijkt me al met al erg beperkt. Het effect is eerder esthetisch dan dat die plant er last van heeft. Bovendien gaan die plekken niet weg als je die zou behandelen. Naar mijn idee is er geen reden tot ongerustheid en hoef je zeker niet in te grijpen.
https://bladmineerders.nl/host-plants/plantae/ginkgophyta/ginkgoopsida/ginkgoales/ginkgoaceae/ginkgo/ginkgo-biloba/?lang=nl
maandag 8 augustus 2022 - 10:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon