menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese laurier: welke ziekte?

Ga naar meest recente reactie

machello

Machello

Ik zie dat er op dit forum al veel is gepost rondom problemen met de Potugese laurier (logisch: populaire struik/heg), maar ik kom er niet helemaal uit. Ook onze prunus lusitanicus angustifolia heeft iets opgelopen, maar wat precies? Op basis van https://www.haag-heg.nl/nieuws/portugese-laurier-ziekte/ zou ik denken dat het de laurierroetvlo is - kan dit kloppen? Want: "De laurierroetvlo is herkenbaar aan verdikte bladranden die naar binnen krullen. Het blad verkleurt naar een lichte kleur en later naar bruin."

Of zit ik er helemaal naast en moet ik meer denken aan de "Pseudomonas syringae" die ik op dit forum veel genoemd zie worden?

Misschien ook een aanwijzing: her en der zie ik mieren op de blaadjes lopen (maar niet heel veel).

En natuurlijk de hamvraag: hoe kan ik dit bestrijden? Mijn buurman is hovenier en kan wellicht aan middelen komen die als particulier buiten mijn bereik liggen.

Struiken & Bomen

vrijdag 29 juli 2022 - 13:27
machello

Machello

Nog een foto:

Struiken & Bomen

vrijdag 29 juli 2022 - 13:28
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij eerder hagelschotziekte maar Pseudomonas syringae durf ik niet uit sluiten.

Ik zou die bladeren met bruine vlekken weghalen en daarna door de hovenierbuurman laten spuiten met een professioneel anti-schimmelmiddel dat zwavel bevat (als de hovenierbuurman tenminste een spuitlicentie heeft).

Pseudomonas syringae is niet eenvoudig te bestrijden en die middelen die gebruikt worden zijn peperduur (€ 200--€400 per fles van 1 liter).

In tegenstelling tot kwekers hebben de meeste verkopers en hoveniers helaas weinig verstand van aantastingen zoals Pseudomonas syringae. Ook valt het mij op dat consumenten meestal 'beestjes' verantwoordelijk willen houden en dat schimmel/bacterieziektes een soort abracadabra zijn want te abstract.


Gegroet, de tuinprins


vrijdag 29 juli 2022 - 15:02
machello

Tekst aangepast

Machello

Bedankt voor de info! Ik vond zojuist de volgende interessante webpagina:

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/hagelschot_en_krullend_blad_in_laurierkers

Daaruit maak ik op dat "hagelschot" meer een verzamelnaam is waaraan verschillende schimmels ten grond kunnen liggen, o.a. Pseudomonas syringae. Citaat:

"Hagelschot wordt vaak verward met insectenvraat maar is een schimmelinfectie, waar verschillende schimmels verantwoordelijk kunnen zijn zoals Stigmina carpophila, Pseudomonas syringae of Clasteropsporium carpophilum."

[irrelevant gedeelte verwijderd]

Jammer dat er geen makkelijke manier is om te bepalen om welke schimmelinfectie het gaat.

In elk bedankt: bedankt voor het meedenken! Ik heb weer wat geleerd.

vrijdag 29 juli 2022 - 17:20
machello

Tekst aangepast

Machello

O ja, de hamvraag: welk antischimmel zou je aanraden!?

Om mijn eigen vraag te beantwoorden: ik heb inmiddels een antischimmel op basis van spuitzwavel in huis gehaald. In een andere thread of dit forum kwam ik een bericht tegen van iemand die met zo'n middel na 5x behandelen weer een prima haag had. Dus ben benieuwd.

Als eerste stap heb ik gister de bladeren die het ergst zijn aangedaan verwijderd. Binnenkort dus spuiten.
vrijdag 29 juli 2022 - 19:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon