menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Anna Paulowna

Ga naar meest recente reactie

PeterC

PeterC

Hier enkele straten verder hebben mensen een Anna Paulowna in de tuin staan.
In het voorjaar prachtige bloemen voor de bladeren komen. Een plaatje van een boom. (de bloei lukt niet elk jaar)

We zouden er ook best één willen in onze tuin, maar het locale tuincentrum raadt de boom af. De boom zou gemakkelijk takken verliezen enz, volgens de uitbater "een kl*boom".

Iemand ervaring met een Anna Paulowna?
Onze bodem is droog en zandig.
donderdag 28 juli 2022 - 19:45
Peterplant

Peterplant

Ik heb zeker ervaring met de Paulownia.
Prachtige boom. Veel bloemen. Ook heel veel zaad, dus zaaide zich overal uit. De boom werd te groot, heb hem verwijderd. Gaf veel wortelscheuten. Bij mij nog nooit een tak eruit gewaaid. Het hout is wel erg zacht.
Wat ik erg leuk vond : een aantal zaailingen heb ik jaren elk voorjaar boven de grond afgeknipt of gezaagd. De mooiste scheut liet ik doorgroeien. Zo kreeg ik elk jaar een langere scheut. In het zesde jaar was die langste scheut in 1 seizoen 4 1/2 meter lang geworden en de grootste bladeren waren 90 cm doorsnede. Echt spectaculair.
donderdag 28 juli 2022 - 22:11
Tuinprins

Tuinprins

Zoals ze hier zeggen: "mooi op een ander".

Pauwlownia is takbreuk gevoelig. Verder kunnen jonge exemplaren bij strenge vorst invriezen waardoor de vorm verpest kan worden.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 juli 2022 - 07:10
danny2

Danny2

Heb onze ook verwijderd, dit wil niet zeggen dat je er vanaf bent er komen nog altijd wortelscheuten.
Is inderdaad gevoelig aan takbreuk maar ook de oppervlakkige wortels maken het tuinieren onder de boom moeilijk
vrijdag 29 juli 2022 - 10:48
PeterC

PeterC

OK, dus toch niet zo een probleemloze boom.
Moet ik toch nog even over nadenken.
vrijdag 29 juli 2022 - 18:21
WiPe

WiPe

Ik heb er vier gehad. De grootste waren meer dan drie meter omtrek. Het is een echte pionier. Die groeit erg snel, en si dus erg snel heel groot. Er kunnen bij strenge vorst grote takken afsterven (tot 20 cm doorsnede). Wortelopslag heb ik nooit gezien, ook niet wanener ze gekapt werden, enkel zaailingen af en toe. Alleen heb je af en toe zaailingen. Als het warmer wordt, kan dat een probleem worden. Jaarlijk knotten tot tegend egrond geeft spectaculaire resltaten.
zaterdag 30 juli 2022 - 08:16
svdaele

Svdaele

Ik heb er zelf ook een staan in de tuin waar ik sinds een jaar woon.
Zoals mijn broer het samenvat: héél mooi gedurende 2 weken op een jaar (de bloei, dit jaar trouwens niet zo spectaculair als vorig jaar), de overige tijd vooral 'vuiligheid':
* Tijdens de herfst vallen de bladeren. "logisch", hoor ik je denken, maar het zijn er echt wel veel en ze zijn héél groot, waardoor ze toch een pak meer opruimwerk geven dan veel andere bomen
* Tijdens de winter vallen/waaien de zaadjes uit de vruchten, waardoor mijn kinderen zelfs eens dachten dat het aan het sneeuwen was
* Tijdens de lente vallen de oude vruchten eraf
* Tijdens de zomer zijn de bladeren en vruchten heel kleverig, wat bij laaghangende takken ook vervelend is.

Op dit moment ben ik wel heel blij met de schaduw die ik ervan krijg... Aangezien hij ook gebruikt wordt om een schommel aan te hangen, wegen de voordelen nog grotendeels door tov de nadelen

Dit gezegd zijnde, heb ik een bijkomende vraag over deze boom.
Is het mogelijk om de wortels een stuk in te korten?
De vorige eigenaars hebben deze boom geplant in het midden van de tuin (typische woning van begin jaren 90, dus tuin achter de woning is pakweg 12x12m). Aangezien ook het tuinhuis en het terras van die periode dateren, zijn die stilaan aan vervanging toe. Ik heb echter gemerkt dat de wortels de vloerplaat van mijn tuinhuis aan het omhoogduwen zijn en ook richting terras zal het niet lang meer duren. Aangezien het weinig zin heeft om een nieuw tuinhuis te plaatsen bovenop deze wortels, is mijn dilemma:
Kan ik de wortels inkorten (op sommige stukken lopen ze tot voorbij mijn tuinhuis, dus zelfs al bijna bij de buren), of hak ik beter de boom om?
(ik geniet wel van een boom in de tuin, dus wat beter geschikt is als ik hem moet omhakken, vraag ik dan wel later...)
woensdag 24 augustus 2022 - 14:56
PeterC

PeterC

Wij hebben hier een gelijkaardig probleem maar dan met een robinia pseudo-acacia.
Erover gesproken met het lokaal planten / tuinaanleg / tuinonderhoud centrum.
De wortels beperken tot waar je tuinhuis enz komt is normaal geen probleem. Maar die wortels gaan hun groei gewoon hernemen en na enkele jaren zit je met hetzelfde probleem.

Wat ons uitgelegd is dat is dat je een betonnen plaat ongeveer tot een meter diep vertikaal in de grond moet aanbrengen. Dan dwing je de wortels de diepte in en duurt het alleszins veel langer eer je terug last krijgt, of de boom steekt er de energie niet in maar in andere wortels die niet richting je tuinhuis groeien.
Ik ga dat niet doen. De wortels zitten niet onder het tuinhuis maar onder het terras. Elke 5 - 10 jaar eens opruimen lijkt mij nog doenbaar.
woensdag 24 augustus 2022 - 19:09
svdaele

Svdaele

Bedankt. In dat geval ga ik inderdaad eerst proberen om hem nog niet om te hakken en hem wat 'bij te werken'. Ook de kruin moet immers wat 'omlaag' (dus ingekort) owv mijn zonnepanelen...
maandag 29 augustus 2022 - 14:21
Walkure

Walkure

Wij hebben sinds 4 jaar een Paulownia Tomentosa. We hebben hem al op flinke grootte aan laten planten omdat wij echt een lege tuin hadden, vol op het zuiden, en ik snel wat groen en schaduw wilde hebben. We hebben hem redelijk in het midden van de tuin (200m2) gezet. De 2 jaar na aanplanten zijn er inderdaad een paar takken afgevroren, maar dit schijnt vaak voor te komen bij jonge takken van deze boom. Afgelopen winter zijn er geen takken kapot gegaan en heeft hij echt een enorme groeispurt gemaakt. Daar ben ik heel blij mee.

Minder blij ben ik dat de boom sinds 2 jaar een bladvlekkenziekte (schimmel?) met zich meedraagt. Ik ruimde vanaf het eerste moment al dagelijks/wekelijks de besmette bladeren van de grond. Maar helaas afgelopen zomer toch weer flink deze ziekte erin. Ook nu ruim ik de gevallen bladeren zo snel mogelijk weg. Er is al heel veel blad gevallen (er zit nog genoeg in) terwijl de herfst nu pas gaat beginnen. Verder ervaar ik geen rommel van de boom, juist door het grote blad is het makkelijk opruimen. Wel hoop ik vanaf volgende jaar pas gevallen blad te hoeven ruimen vanaf de herfst...
dinsdag 13 september 2022 - 21:59
Tuinprins

Tuinprins

Bladvlekkenziekte bij Paulownia wordt meestal veroorzaakt door (onzichtbare) schimmels die behoren tot Phyllosticta of Cercospora. Is doorgaans alleen te bestrijden met chemische middelen die niet voor de gewone consument beschikbaar zijn. Bij grotere bomen is bestrijding lastig want hoe raak je alle bladeren met je bestrijdingsmiddel?

Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 september 2022 - 07:50
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat soort bladschimmels zijn weinig schadelijk voor de boom. Bestrijding is compleet overbodig en eigenlijk compleet naast de kwestie. Behandelen (spuiten) zonder ook maar naar de oorzaak te kijken is dweilen met de kraan open. Op die manier probeer je problemen te onderdrukken dor enkel de viriliteit van de aantaster te verminderen. Dat is een erg eenzijdige benadering van aantasting.

De gevolgen van gedeeltelijk bladverlies zijn voor een boom zelden dramatisch. Daar kan een boom zich echt wel aan aanpassen.
woensdag 14 september 2022 - 09:31
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem voor mij persoonlijk dat ik er niet vrolijk van word als ik de hele zomer moet kijken naar een boom met bladvlekken...


Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 september 2022 - 12:10
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

LOL. En daarom spuit je de boom? Terwijl je daarmee het probleem niet aan de basis oplost en je de boom in kwestie nooit zal zien? Rare benadering
woensdag 14 september 2022 - 14:00
Tuinprins

Tuinprins

Nee, spuit ik niet tegen. Is ook lastig bij grote bomen. Maar als een boom jaar op jaar afzichtelijke bladvlekken krijgt dan gaat die eruit.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 september 2022 - 18:49
WiPe

WiPe

Je kan natuurlijk de oorzaak aanpakken. Daar kun je al een heel eind mee komen.
woensdag 14 september 2022 - 20:07
PeterC

PeterC

En wat is dan de oorzaak?
woensdag 14 september 2022 - 20:45
WiPe

WiPe

Wortelschade
woensdag 14 september 2022 - 22:27
PeterC

PeterC

Bedoel je wortelschade door schimmels of bacteriën, of fysische wortelschade?
donderdag 15 september 2022 - 21:05
WiPe

WiPe

Fysieke wortelschade. De grond is afgegraven en er zijn paden vlak langs de boom gemakt. Wat een schimmelaantasting lijkt, zou net zo goed door de droogte veroorzaakt kunnen zijn. Dat is me niet geheel duidelijk.
vrijdag 16 september 2022 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon