menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amelanchier Lamarckii

Ga naar meest recente reactie

paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Beste tuinvrienden,

In april heb ik met véél spijt mijn berk (30 j. - 14 m hoog) moeten vellen wegens ernstig valgevaar door de vele rukwinden en stormen die ons teisteren. Het wortelgestel werd inmiddels uitgefreesd en nu wil ik graag een (hoogstam/veelstammige) boom planten
in mijn relatief kleine tuin op ongeveer dezelfde plaats (om de deugddoende werking van de zon(?) te blijven behouden), ook privacy speelt mee. Uiteraard zal de grond "verbeterd" worden naargelang de boomsoort.
Vermits ik graag vogels verwen, gaat mijn voorkeur uit naar de Amelanchier Lamarckii of eventueel een Malus. De Amelanchier bloeit mooi in het voorjaar, krijgt bessen waar vogels dol op zijn en verkleurt mooi in de herfst.
De boom kan geplant worden in de halfschaduw/zon tijdens een gedeelte van de dag.
Ik zou eerder opteren voor een hoogstam van enige hoogte omdat ik die dan hopelijk nog kan zien uitgroeien, maar die zijn vaak erg prijzig.
Ik las ook reeds over meerstammige struiken die bijeengeplant worden en ook snel vruchten dragen.
Kan iemand me advies hierbij verstrekken?
Alvast mijn gewaardeerde dank hiervoor!


woensdag 27 juli 2022 - 19:54
Plantadvies

Plantadvies

Alle hoge bomen en struiken betaal je nu eenmaal de prijs.
donderdag 28 juli 2022 - 05:27
Tuinprins

Tuinprins

Ik vraag altijd: wat mag het kosten? Dat praat een stuk gemakkelijker al valt het mij wel op dat mensen terughoudend zijn om een specifiek bedrag te noemen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 28 juli 2022 - 12:17
bruinevingers

Bruinevingers

Ik heb eerder dit jaar ook getwijfeld tussen een Malus Evereste of een Amelanchier Lamarckii te planten.
Inderdaad, de Amelanchier is (zeer) prijzig te noemen. Als ik me niet vergis ook traag groeiend.
Ook is de bloeitijd zeer kort en als ik me niet vergis is dit beter bij de Malus.

Vandaar heb ik uiteindelijk toch de Malus geplant.

Als je er het geld voor over hebt om een wat grotere Amelanchier te planten (om te compenseren met de trage groei) dan zou ik dat doen. Ik vind ze zeker mooier (mijn voorkeur is meerstammig/dakvorm). Maar ik kwam al snel bij exemplaren van duizenden euros.
zondag 31 juli 2022 - 12:42
WiPe

WiPe

Duizenden euro's voor een Amelanchier? Dat lijkt me echt heel veel. Dan vraag ik me echt af hoe groot die al waren.
maandag 1 augustus 2022 - 10:35
bruinevingers

Bruinevingers

Ja, wil je een stamomtrek 20cm zit je al tegen 1000 euro of meer.
360 euro voor een Malus. Dus toch gevoelig duurder te noemen
zondag 7 augustus 2022 - 10:50
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem met meerstammige Amelanchier lamarckii was het afgelopen jaar dat er relatief weinig aanbod was en de vraag zeer groot. Gevolg: stijgende prijzen.

Sommige kwekers hanteren ook duidelijk hogere prijzen. Als je bij Van den Berk in St. Oedenrode koopt ben je gewoon meer kwijt dan bij de dorpskweker in Pietlutjebroek.

Gegroet, de tuinprins
zondag 7 augustus 2022 - 12:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon