menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Glansmispelhaag

Ga naar meest recente reactie

Seetje17

Tekst aangepast

Seetje17

Onze glansmispelhaag is weinig onderhouden. Wij wonen nu 3 jaar in ons huis en willen graag de haag verwijderen. De haag is kaal en daardoor inkijk. Is een glansmispelhaag goed te verwijderen, of wortelt hij heel diep? Don't worry, met de rest van onze tuin hebben we rekening gehouden met de insecten en vogeltjes. Het blijft een beestenparadijsje, maar die haag is een doorn in mijn oog.
maandag 25 juli 2022 - 09:01
Seetje17

Tekst aangepast

Seetje17

Ons kleine tuintje.

Struiken & Bomen

maandag 25 juli 2022 - 09:03
Peterplant

Peterplant

Glansmispel is een echte vreetzak en wil veel mest hebben. Als de plant in de grond niet kan vinden wat die nodig heeft, gaat de plant zichzelf opeten en wordt kaal.
Bemesten met minerale mest of met heel veel organische mest zou de haag weer vol moeten maken.
Wil je toch de haag verwijderen dan zal dat zweet bloed en tranen kosten, maar het is te doen. Hoe ouder de hoog is, hoe breder en dieper de wortels zitten.
maandag 25 juli 2022 - 13:23
Seetje17

Seetje17

Dank je wel voor de reactie Peter.
De haag ziet er zo uit. Het liefste wil ik hem eruit.

Struiken & Bomen

maandag 25 juli 2022 - 14:32
Louisa S

Louisa S

Seetje , je kan deze ook goed snoeien ( schiet mooi weer uit ) https://www.youtube.com/watch?v=iUNrpjmMwUk
maandag 25 juli 2022 - 15:31
Tuinprins

Tuinprins

Photinia fraseri 'Red Robin' heeft vaak last van een bladvlekkenziekte met de naam Entomosporium mespili. Toch lijkt mij daar hier geen sprake van te zijn op basis van bovenstaande foto's. Zie n.l. geen bladeren met de karakteristieke roodpaarse puntjes en vlekken.

Waar ik wel rekening mee hou is dat de plant in maart/april te droog heeft gestaan. Vooral april was in NL zeer droog. Ik kan het niet helemaal goed beoordelen maar het lijkt alsof de planten relatief weinig plaats hebben om de wortelen. Weet ook niet of je in deze tuin snel op de gele grond zit.

Of de planten moeilijk te verwijderen is zo niet te zeggen. Ik heb ze weleens uitgedaan in een tuin en dat ging relatief gemakkelijk met een goede steekspade. Als je geen goed gereedschap hebt en een slechte conditie hebt is het natuurlijk een ander verhaal.

Want ik niet helemaal begrijp: de photinia heet onvoldoende blad en geeft daarom inkijk. Maar als je de planten helemaal verwijderd dan zit je helemaal in de kijkerd. Of moet daar een schutting voor in de plaats komen?

Als je de plant sterk wil terugsnoeien dan moet je daar niet te lang mee wachten. Het duurt een tijdje voor de nieuwe scheuten verschijnen en deze moeten ook nog voor de winter voldoende afgerijpt zijn anders kunnen deze bij stevige vorst schade oplopen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 25 juli 2022 - 18:45
Seetje17

Tekst aangepast

Seetje17

Louisa dank je wel voor je reactie.
Terugsnoeien weet ik niet of dat een optie is. Er zijn er twee in de haag, die heel lelijk zijn. Op leven na dood.

Tuinprins, links en rechts hebben we een mooie beukenhaag. In de beukenhaag zitten heel veel vogels.
Deze glansmispel wil ik er denk ik echt uit. En ja, op die plek een schutting. Op die schutting insectenhotels en nestkastjes.
Ben wel een natuurmens, die echt rekening houdt met alle beestjes in de tuin. Geen tuin die bestraat is en helemaal omringd door schutting.
Maar achter toch een schutting denk ik, dan kan ik weer lekker in mijn tuinbad met kruidentuin aan mijn voeten.

Struiken & Bomen

woensdag 27 juli 2022 - 19:25
Tuinprins

Tuinprins

Dan de glansmispels eruit halen. Als je het zelf wil doen: eerst terug snoeien tot ongeveer 1.00--1.20 meter en dan met een steekspade de kluit rondsteken. Een steekspade is geen gewone schop ('bats'). Een gewone schop is voor dit werk niet echt geschikt en als je lomp te werk gaat breekt hier heel vaak de steel van.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 28 juli 2022 - 07:12
Seetje17

Seetje17

Tuinprins, ik heb hier gelukkig mannetjes voor.
zondag 31 juli 2022 - 16:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon