menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van portugese laurier

Ga naar meest recente reactie

Erick678

Erick678

Mijn vingers zijn niet al te groen maar ik wil er steeds meer van leren en het onder de knie krijgen. Van tuinieren word ik namelijk best enthousiast.
Nu zit ik met het volgende: in maart hebben wij de Prunus Lusitanica Angustifolia geplaatst.

Nu wil ik een mooie dichte haag maar weet ik echt niet waar ik moet beginnen met snoeien. Wie kan mij vertellen waar ik het beste de schaar in kan zetten om deze haag mooi dicht te krijgen?

Bedankt alvast!
Erik

Struiken & Bomen

zondag 24 juli 2022 - 10:36
Tuinprins

Tuinprins

Dit is voor mij een lastig geval. Damn if you do, damn if you don't!

Als je wilt gaan snoeien omdat je vind dat de planten VAN ONDEREN onvoldoende dicht zijn dan moet je de planten behoorlijk hard terug snoeien en dan nog is het niet zeker dat de lusitanica's van onderen dicht worden. Snoei je de planten licht dan zullen ze zeker op korte termijn van onderen niet dichter worden.

Waar ik ook mee zit: als ik de foto goed bekijk dan zie ik diverse bladeren die bruine plekken hebben. Dit kan hagelschotziekte zijn maar ook iets serieus als een aantasting door Pseudomonas syringae ('bacteriekanker'). Als dit laatste het geval is dan is dat geen goed nieuws want zeer moeilijk te behandelen. Is het mogelijk om een goede foto te maken van een blad dat bruine plekken heeft?

Als het mijn haag zou zijn dan zou ik de planten nu licht snoeien. Verder NU de planten niet gaan bemesten, dat doe je volgend jaar in april/mei.

Tot slot: als je de planten water geeft dan aan de voet van de plant en het blad zoveel mogelijk droog houden. Ook is het beter om 's morgens water te geven en niet 's avonds.

Gegroet, de tuinprins


maandag 25 juli 2022 - 19:00
Erick678

Erick678

Bedankt voor je reactie!

Bijgaand tweetal foto's. Dit zijn de "slechtste" exemplaren. De rest ziet er gezonder uit.
Ik ben benieuwd

Struiken & Bomen

zondag 31 juli 2022 - 13:49
Erick678

Erick678

Foto 2

Struiken & Bomen

zondag 31 juli 2022 - 13:50
dries944

Dries944

De border is best wel aan de smalle kant. Eigenlijk alleen goed voor kleine planten zoals lavendel. Hoe hoog wil je die haag laten groeien?
zondag 31 juli 2022 - 22:00
Erick678

Erick678

Maximaal 1.20 meter hoog
maandag 1 augustus 2022 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon