menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladeren minitreurwilg worden opgegetenen

Ga naar meest recente reactie

krho

Krho

Sinds een 3 tal weken worden de bladeren van onze minitreurwilg opgegeten.
Ik heb reeds gespoten met okapi en confidor maar het lijkt niet veel effect te hebben.
Ik zie nergens beestjes zitten, alleen enorm veel bollen die in het blad zitten. Enkele foto’s in bijlage. Kan iemand me helpen om ons boompje te redden? Bedankt

Struiken & Bomen

zondag 3 juli 2022 - 15:36
krho

Krho

Foto2

Struiken & Bomen

zondag 3 juli 2022 - 15:38
Peterplant

Peterplant

Jouw tuin is een stukje natuur. De blaasgalbladwesp heeft zijn kinderen aan jouw treurwilgje toevertrouwt en ik gok dat een slak de bladeren die op de grond liggen gewoon lekker vond.
Jouw wilg heeft totaal geen last van deze vreterij. De eigenaar heeft er vaak meer last van vanwege het visuele aspect.
zondag 3 juli 2022 - 19:57
krho

Krho

Het gaat niet enkel om bladeren aan de grond. Op verschillende hoogtes zijn er veel takken waarvan de bladeren opgegeten zijn. Lijkt me straf dat dit van slakken is? Dit heeft niks te maken met de blaasgalbladwesp?
zondag 3 juli 2022 - 20:42
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De vraat langs de rand van het blad lijkt eerder op dat van een rups.
Misschien van een witvlakvlinder (Orgyia antiqua)? Zie https://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Insecten/schadelijke-insecten
maandag 4 juli 2022 - 00:52
Tuinprins

Tuinprins

Heb je een fatsoenlijke foto van de gehele plant?

Een plant gaat echt niet dood als die wat bladeren mist.


Gegroet, de tuinprins
maandag 4 juli 2022 - 07:20
Plantadvies

Plantadvies

Dit is de galmijt Aculus tetanothrix - Schietwilgwratmijt. Bij beginnende aantasting het blad weghalen en in de kliko deponeren. Bestrijding bij zware aantasting kan bv met Pokon Bio Tegen Hardnekkige Insecten Spray
maandag 4 juli 2022 - 08:25
WiPe

WiPe

Als die wilg in een goede conditie is, kan die dat wel hebben. dan heeft die over ene paar weken nieuw blad gevormd.
maandag 4 juli 2022 - 10:41
leerling

Leerling

Die galmijt is m.i. niet verantwoordelijk voor de vraat aan je blad. Wel voor die gallen.

Die "Pokon Bio Tegen Hardnekkige Insecten Spray" is in de eerste plaats bedoeld voor kamerplanten. Als je het buiten gebruikt gaat het veel meer (ook nuttige) insecten naar de haaien doen dan degene die je (nodeloos) probeert te bestrijden Ook de natuurlijke vijanden van de galmijten ga je raken en wie moet dan de volgende lading mijten opruimen?
maandag 4 juli 2022 - 11:31
Peterplant

Peterplant

De gallen van de schietwilggalmijt zien er anders uit.
Mijten zijn trouwens niet zo gevoelig voor insecticiden. Spuitzwavel heeft meer effect.
Maar laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Die wilg blijft wel leven.
maandag 4 juli 2022 - 11:47
krho

Krho

Ik heb dit kunnen verhelpen door alle blaadjes met plekken te verwijderen met de hand. Nog een goede week was alles terug in orde.
zondag 30 oktober 2022 - 09:29
WiPe

WiPe

Dat soort netheidsdwang nergens voor nodig. De plant heeft er nauwelijks last van.
zondag 30 oktober 2022 - 09:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon