menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help: zieke amberboom (op stam)

Karolo

Tekst aangepast

Karolo

Dag forumlezers,

Ik heb in de tuin een amberboom op stam die het al 10 jaar goed doet. Nu merk ik plots dat de jonge blaadjes krullen en zwart worden. Op het internet lees ik dat de amberboom niet vatbaar is voor ziektes. Maar wat scheelt er dan met onze boom?

Kan iemand ons helpen? Ik zou niet willen dat hij sterft.

Alvast bedankt.

K

PS. Het is een bolletje inderdaad. Er staan 2 Japanse esdoorns op één à twee meter en een berk op 3 meter van de amberboom

PS 2.
Dank beste tuinprins,
Bij het weghalen van de dode bladeren valt het toch op dat er een soort spinnenwebje hangt op de bladeren.
Ik wilde een foto toevoegen maar dat lukt niet. Zou het toch om een insect kunnen gaan?
maandag 20 juni 2022 - 13:26
Peterplant

Peterplant

Is het een bol amberboom of een gewone?
Welke boom staat er nog meer op de foto en hoe dicht bij de amberboom?
maandag 20 juni 2022 - 18:28
WiPe

WiPe

Dat lijkt op het eerste zicht op kaliumgebrek.
dinsdag 21 juni 2022 - 00:47
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij zijn er twee dingen aan de hand: de boom heeft een gebreksziekte en die bruine bladeren kunnen een of andere bladvlekken/schimmelziekte zijn.

Amberboom geeft de voorkeur aan licht zure grond. Op kalkrijke grond (bijv. kleigrond) kan de boom bepaalde stoffen minder goed opnemen en dan krijg je van die bladeren die licht groen tot groen-geel van kleur zijn en waarvan de nerven duidelijk te zien zijn. Of extra bemesting met een uitgekiende meststof het probleem oplost zou ik zo niet weten.

Die bruine omgekrulde bladeren zouden op een of andere bladvlekkenziekte of schimmelziekte kunnen wijzen (Colletotrichum gloeosporioides???) . Dit is ieder geval niet iets dat door een insect wordt veroorzaakt, alles wijst op een schimmelaantasting. 'Schimmelaantasting' heeft in dit verband niets te maken met zichtbaar schimmelpluis o.i.d. Het betreft hier voor de mens onzichtbare levensvormen, je zou het kunnen vergelijken met griep of Corona.
Wat ik nu zou doen: al die bruine bladeren verwijderen (in de grijze kliko) en hopen dat de andere bladeren groen blijven. Schimmels produceren sporen om zich uit te breiden. Door neerslag / water geven / opspattend water verspreiden deze sporen zich verder in een plant. Daarom is het verstandig de bruine bladeren te verwijderen.

Alhoewel de amberboom in de regel een gezonde boom is, is deze wel vatbaar voor diverse ziektes. Hoe meer amberbomen er worden aangeplant, hoe makkelijker het is voor een ziekte om zich te verspreiden.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 21 juni 2022 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon