menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amerikaanse tulpenboom slecht

Ga naar meest recente reactie

Gyan Hoogkamer

Tekst aangepast

Gyan Hoogkamer

Hallo,

Wij hebben een mooie Amerikaanse tulpenboom naast het huis staan. Althans, ik vind het een hele mooie boomsoort.
Helaas is ie niet helemaal gezond. Ik ben benieuwd hoe veilig hij naast ons huis staat.

De vorige eigenaar heeft de boom altijd kort gehouden en ik begreep dat een Amerikaanse Tulpenboom niet tegen snoeien kan.

Foto van hoe de boom er bij stond toen we het huis kochten:



Nu, ruim 2 jaar later heeft hij flinke uitschieters en wordt hij steeds groter:



Echter, nagenoeg al die dikke zijtakken hebben een dode kern. Ik kan het dode pulp-hout er zo uitpakken en hier en daar groeien er paddestoelen op. Foto's geven een goed beeld:





We hebben inmiddels een andere jonge Amerikaanse tulpenboom in de buurt geplant en willen die gewoon z'n gang laten gaan zonder te snoeien. En van boom A kijken we dan wel hoe lang hij het nog volhoudt. Hij komt namelijk nog wel mooi vol in blad.
Maar nu is mijn vraag: hoe veilig staat deze boom zo naast ons huis? Ivm omvallen bij storm. Wat is de kans dat de stam ook slecht is? Ik kan dat zelf niet beoordelen.
zondag 19 juni 2022 - 12:06
Tuinprins

Tuinprins

Liriodendron is gevoelig voor takbreuk. Vooral bij een zware onweersbui in de zomer (de boom staat dan vol in het blad) heb je kans dat er takken uitbreken. Aangezien jouw boom geknot is zijn het dan maar relatief dunne takken die eruit waaien (bij zo'n geknotte Liriodendron is de takaanhechting van de nieuwe uitlopers altijd een zwak punt). Dat de aangetaste dikke takken eruit waaien is mogelijk maar ik denk dat eerder de dunne takken afbreken. De kans dat de boom in zijn geheel omwaait en op je huis valt is m.i. verwaarloosbaar.

Oplossing: als je er niet van kunt slapen omdat je denkt dat de boom of een tak op je huis valt/waait dan de boom kappen.

Bovenstaande Liriodendron staat gewoon te dicht op het huis. De Amerikaanse tulpenboom wordt in NL gemiddeld tussen de 15 en 20 meter hoog, oudere exemplaren nog wat hoger. Deze boom moet dus ver genoeg van bebouwing worden aangeplant. Ik hoop dat je de tulpenboom die je zelf hebt aangeplant ver genoeg van je huis hebt gezet.

Gegroet, de tuinprins


zondag 19 juni 2022 - 13:35
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Dankjewel voor het duidelijke antwoord. Fijn om te horen dat de kans op totaal omwaaien verwaarloosbaar is.
zondag 19 juni 2022 - 19:41
WiPe

WiPe

Het lijkt me voor deze boom aangewezen om die om de drie jaar helemaal te herknotten op de oorspronkelijke knotten. Op die manier kun je vermlijden dat de aangetaste takken te zwaar belast worden en kunnen breken.
Die boom is duidleijk te groot voor die standplaats. De vorige eigenaar heeft die dan drastisch laten inkorten, maar daardoor gaat die ook keihard inrotten. Het enige wat je kan doen is die boom nu door regelmatig te herknotten kort te houden; Maar op termijn bestaat de kas dat die boom dood gaat. Op dat moment kun je een soort planten die kleiner blijft.
dinsdag 21 juni 2022 - 00:52
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Ok, bedankt voor het goede advies. Wanneer is de beste tijd om te herknotten?
Als ik op internet zoek naar de beste periode om te snoeien kom ik verschillende dingen tegen. Mei / juni maar ook einde van de zomer.
dinsdag 21 juni 2022 - 19:46
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Knotten doe je best in de winter.

Het beste tijdstip hangt onder meer samen met het doel van de snoei. Als je een tak wegsnoeit die best niet terug komt, dan doe je dat eerder in de zomer.
woensdag 22 juni 2022 - 15:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon