menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom

Ga naar meest recente reactie

Pjobse

Pjobse

Onze appelboom heeft nu sinds dit jaar eindelijk bloesem gehad en dus ook appels. De boom is in 2019 geplant en groeit behoorlijk door. Nu groeit de boom wel erg naar links, dit is het zuiden, daarnaast komt er vrij veel wind ook altijd van rechts dus een soort dubbelop effect. Ik vind dit niet zo erg maar zie wel dat de takken bovenin wat zwaarder worden en dus nog meer naar links gaan hangen.

Hebben jullie tips? Gewoon laten gaan en kan het geen kwaad? Moet er wat gesnoeid worden? En zo ja, wat dan?

Struiken & Bomen

donderdag 26 mei 2022 - 10:22
Pjobse

Pjobse

Iets betere foto, maar moet wel zeggen dat het vandaag wel waait.

Struiken & Bomen

donderdag 26 mei 2022 - 10:23
Tuinprins

Tuinprins

Daar kun je vrij weinig aan doen en ik ben zeker niet bang dat de boom snel omwaait.

Het enigste wat ik zou doen is zomersnoei toepassen. Over zomersnoei bij appelbomen is voldoende te vinden op het internet.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 mei 2022 - 13:10
WiPe

WiPe

Die takken hangen niet door omwille van het gewicht, maar eerder omwille van sterke groei waardoor de takken eigenlijk wat lang zijn voor hun dikte.
vrijdag 27 mei 2022 - 17:24
Pjobse

Pjobse

Wipe bedankt,
Maar wat is het beste om nu te doen? Die takken snoeien/inkorten? Wachten tot de herfst?
Sommige van die takken dragen al appels en ik weet niet zo goed waar te beginnen met snoeien. Wil namelijk niets verpesten.
vrijdag 27 mei 2022 - 17:31
WiPe

WiPe

Je kan de jonge groei nu inkorten tot een paar bladeren, of wat langer, zoals je zelf wil.
vrijdag 27 mei 2022 - 22:59
Pjobse

Pjobse

Hoi wipe, hoever zou ik dan mogen snoeien? Tot aan de rode of zelfs de blauwe lijnen?

Struiken & Bomen

zaterdag 28 mei 2022 - 07:34
Pjobse

Pjobse

Of moet ik gewoon geduldig afwachten tot de winter om dan de juiste keuzes te kunnen maken
zaterdag 28 mei 2022 - 07:37
WiPe

WiPe

Ik kan dat niet beoordelen vanop een foto.
zaterdag 28 mei 2022 - 09:35
Pjobse

Pjobse

Op zich logisch, wellicht moet ik iemand langs laten komen om dit goed te beoordelen, voordat ik het verpest
zaterdag 28 mei 2022 - 10:52
dries944

Dries944

Je moet gewoon zorgen dat je een open kroon bekomt zodat het blad rap kan opdrogen tegen de schimmels en dat de appelen genoeg zon krijgen om te rijpen.
De gesteltakken moeten ong op 45 graden tov de stam staan,gesteltakken die recht omhoog groeien mag je verwijderen. Normaal heb je 3 a 4 gesteltakken. Scheuten die naar binnen of recht naar boven groeien ook verwijderen. Als je die lange takken inkort moet de eerstvolgende scheut naar buiten wijzen.
zaterdag 28 mei 2022 - 15:54
Pjobse

Tekst aangepast

Pjobse

Bedankt voor de tips, vraag dan nu is, aangezienen appels in de top zitten. Snoei ik nu en alle appels eruit of na de zomer.
zaterdag 28 mei 2022 - 22:28
Peterplant

Peterplant

Laat de aanwezigheid van appels de vorm van je boom niet bepalen. Als je de takken van de winter had gesnoeid, zou je ook bloemknoppen weggeknipt hebben. Als je later snoeit knop je bloemen of vruchtbeginsels weg. Vooral in de eerste jaren gaat vorm boven opbrengst.
zondag 29 mei 2022 - 00:28
Pjobse

Pjobse

De schaar is erin gegaan.

Struiken & Bomen

donderdag 16 juni 2022 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon