menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

wijkie80

Wijkie80

Mijn coniferen werden bruin en gingen er dood uitzien.
Eerst dacht ik luizen maar dit tegen te gaan hielp niks. Toen een hovenier de foto laten zien en die vertelde mij water water water. Ook dit hielp niks.
Nu ben ik erachter dat de bomen vol met slakken zitten van onder tot boven.

Iemand een idee hoe ik dit snel kan verhelpen? Haal er elke dag wel een stuk of 30 uit!

Alvast bedankt!

Groet,
Raymond

Struiken & Bomen

vrijdag 20 mei 2022 - 08:49
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Slakken zijn NOOIT verantwoordelijk voor het bruin worden van coniferen.

Hoe lang staan die coniferen er al? Hoe groot waren ze ten tijde van de aanplant?

Mogelijke oorzaken:

1. Droogte
Coniferen worden doorgaans in de volle grond gekweekt. Bij het rooien verliezen zij een deel van hun wortels m.n. de fijnere wortels. Krijg je in de periode na de aanplant te maken met droogte dan zul je de coniferen water moeten geven. Veel coniferen worden aangeplant in de periode late herfst--vroege voorjaar. In die periode is de verdamping doorgaans klein en is na het initiële water geven meer water geven meestal niet nodig. Nu hebben veel plaatsen te maken met een tamelijk droog voorjaar en dan is water geven bij planten die niet al te lang geleden in de grond gezet zijn absoluut noodzakelijk. Droogte wordt bij veel planten pas verdragen als ze goed vaststaan en dat kan bij coniferen wel 2 à 3 jaar duren.

2. Te veel water geven.
Diverse coniferensoorten (o.a. Chamaecyparis en Thuja ) zijn gevoelig voor te veel water en krijgen dan last van een of andere vorm van Phytophthora (wortelrot). Zit deze ziekte eenmaal in de plant dan is er weinig tegen te doen.

3. Takluizen
Deze luizen zuigen aan het loof waardoor dit op termijn bruin wordt. Takluizen produceren een plakkerige substantie genaamd honingdauw. Hierop groeit gemakkelijk een zwarte schimmel (roetdauw). Als je nu geen luizen ziet maar je ziet wel roetdauw op het loof dan hebben er vorig jaar luizen ingezeten. Indien je takluizen vermoedt: planten goed in de gaten houden en indien nodig actie ondernemen.

4. Diverse soorten schimmelziektes
Helaas hebben de meeste hoveniers de ballen verstand van schimmelziektes bij planten (gebaseerd op 25 jaar ervaring). Het blijft voor hun, net zoals de doorsnee consument, toch een soort van abracadabra (kan te maken hebben met de 'lastige' namen die ze hebben). Bekende schimmelziektes bij coniferen zijn o.m. Pestalotiopsis funerea, Kabatina thujae en Didymascella thujina. Het gaat bij deze schimmelziektes niet om zichtbare maar om niet-zichtbare schimmels (vergelijk het met Corona). Deze schimmels dringen de plant binnen en richten daar schade aan. Taksterfte en bruin worden van het loof is het gevolg. Tegen deze schimmelziektes is door de particuliere consument doorgaans weinig te doen, voorkomen is het devies. Belangrijk is om de zorgen dat de coniferen in goede conditie zijn door adequaat te bemesten en in periodes van droogte op tijd water te geven.
Zie ook:

https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Taksterfte+coniferen


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 20 mei 2022 - 11:07
wijkie80

Wijkie80

Dank u wel voor de reactie.

De bomen staan er nu 2 jaar en we kochten ze op 120cm en zijn nu rond de 180cm.

De groene takken vallen ook gewoon uit! Weet echt niet hoe ik ze nog kan redden.

Gr,
Raymond
vrijdag 20 mei 2022 - 11:39
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als iemand mij bovenstaande foto zou laten zien dan is mijn eerste gedachte een of andere vorm van Phytophthora. Ik zou dan vragen of de grond laag gelegen is, of de grond goed draineert (water trekt snel weg na flinke regenval) of dat men de planten veel water heeft gegeven, en hoe men de planten water heeft gegeven (aan de voet van de plant / op het loof). Zo zou ik een indruk krijgen van hoe de planten staan en verzorgd zijn.

Aan Phytophthora bij coniferen is weinig te doen, een eenmaal aangetaste plant valt niet te genezen en sterft af of blijft kwijnen. Phytophthora bij coniferen wordt veroorzaakt door het feit dat de wortels te nat komen te staan. Dit kan liggen aan slechte drainage van de grond, het feit dat de grond laag ligt, overmatig water geven, veel natuurlijke neerslag etc.

Ook als het een van bovengenoemde schimmelziektes is dan is er weinig wat men daar tegen kan ondernemen.

Al met al geen goed nieuws, het is helaas niet anders.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 20 mei 2022 - 12:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon