menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke vijgenboom

Ga naar meest recente reactie

Lorenz Verfaillie

Lorenz Verfaillie

Hallo,
De uiteinden van de takken van onze vijgenboom zijn aan het afsterven. Kunnen jullie me raad geven aub. Wat kan ik doen om te voorkomen dat de takken niet nog verder afsterven?
Mvg,
Lorenz

Struiken & Bomen

zondag 5 december 2021 - 15:46
Peterplant

Peterplant

Deze vijg is op de kwekerij waar die vandaan komt ( meestal Italië of Spanje) gekweekt in de volle grond. De planten worden uit de grond gespit en de takken worden afgeknipt.
De plant wordt opgepot en, als ze goed uitgelopen zijn, verkocht naar het buitenland.
Als de bladeren van de boom zijn gevallen kun je goed zien dat de plant dode stukken tak aan de uiteinden heeft zitten. Die zullen langzaam maar zeker afsterven en op een gegeven moment afbreken. Omdat op die dode stukken bijvoorbeeld het meniezwammetje zou kunnen groeien is het advies om de dode stukken zo dicht mogelijk bij het nog levende hout af te knippen. Een klein stukje ( van enkele mm) dood hout kun je laten zitten.
zondag 5 december 2021 - 16:24
Lorenz Verfaillie

Lorenz Verfaillie

Ik heb de bomen al een achttal jaren en het is maar sinds de laatste twee jaar dat de takken(bast) verder en verder afsterven. In de bast zijn er ook kleine scheurtjes. Kan iemand me zeggen aan wat dit ligt en wat ik moet doen om de bomen (2 stuks) te redden?

Struiken & Bomen

zondag 5 december 2021 - 18:30
Patrikc

Patrikc

Hoe lang staan ze al in huidige pot ?
zondag 5 december 2021 - 19:58
Peterplant

Peterplant

Als ze al 8 jaar in deze tamelijk kleine potten staan is de oplossing overpotten in grotere potten.
zondag 5 december 2021 - 21:13
Lorenz Verfaillie

Lorenz Verfaillie

Ze zijn nog nooit verpot geweest
maandag 6 december 2021 - 09:03
verbena46

Verbena46

Overpotten en maak gaatjes in de bodem van de potten.
maandag 6 december 2021 - 11:01
Lorenz Verfaillie

Lorenz Verfaillie

In het voorjaar van 2022 heb ik de beide vijgenbomen uit de pot gehaald, de wortels wat ingekort en alles voorzien van nieuwe aarde speciaal voor vijgenbomen. De potten heb ik niet vervangen aangezien deze reeds heel groot zijn. Momenteel loopt de boom mooi uit maar de bast van de takken ziet er nog steeds niet goed uit en vertoont scheurtjes aan de bovenkant. Vorstschade kan het niet zijn aangezien ze de ganse winter binnen stonden. Ik vrees dat mijn mooie boompjes kapot gaan. Wat kan ik doen?

Struiken & Bomen

woensdag 19 april 2023 - 09:35
WiPe

WiPe

Dat is het gevolg van die snoei, waardoor die snoeiwonden ingedroogd zijn. Verpotten is zeker hoog nodig.
woensdag 19 april 2023 - 12:39
Peterplant

Peterplant

Je vindt de potten heel groot, maar je vijg is het daar niet mee eens. Als je naar de dikte van de stam kijkt en de leeftijd van de plant bedenkt, dan zijn potten van minimaal 80 cm doorsnede nodig.
woensdag 19 april 2023 - 22:27
deHaan

DeHaan

Waarom zet je hem niet in de volle grond?
donderdag 20 april 2023 - 21:14
Lorenz Verfaillie

Lorenz Verfaillie

Het is een eye catcher op ons terras. De pot heeft een binnendiameter van 65cm en gelijkaardige diepte. Te klein?
vrijdag 21 april 2023 - 12:37
Peterplant

Peterplant

65 cm is niet klein, maar naar mijn gevoel te klein in verhouding met de plant.
De plant zal er trouwens van opknappen als je de dode takken er uit zaagt. Zorg er voor dat je een klein stukje dood hout laat zitten.
vrijdag 21 april 2023 - 13:30
WiPe

WiPe

Als je alleen het dode hout wegzaagt, maakt dat voor de plant niks uit. Het ziet er beter uit, maar de plant knapt daar niet van op, echt niet. Als je in het levende hout zaagt, gaat die nog meer indrogen.
vrijdag 21 april 2023 - 22:47
Peterplant

Peterplant

Ik bedoelde met opknappen dat de plant er visueel op vooruit gaat. Niet dat de plant er beter van wordt.
vrijdag 21 april 2023 - 23:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon