menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eenstijlige meidoorn mengen met rozenbottel

Ga naar meest recente reactie

Vlinderkers

Vlinderkers

Ik zou een haag willen plaatsen. Eerst dacht ik alleen aan eenstijlige meidoornen. Maar kan ik ook rozenbottels tussen de meidoornen plaatsen? Of doe ik dat beter niet?
zaterdag 27 november 2021 - 16:40
leerling

Leerling

Mengen kan perfect.

Tijdens hun jaarlijkse 'Behaag ... natuurlijk"-acties biedt Natuurpunt een aantal pakketten aan waarin eenstijlige meidoorn zit.
- Het pakket "doornhaag" bestaat uit sleedoorn, eenstijlige meidoorn, egelantier en hondsroos
- Het pakket "bloesem- en bessenhaag" bestaat uit sleedoorn, eenstijlige meidoorn, Gelderse roos, gele kornoelje, sporkehout en wilde kardinaalsmuts.
- Het pakket "vogelbosje" bestaat uit eenstijlige meidoorn, Gelderse roos, rode kornoelje, wilde kardinaalsmuts en sporkehout.
- Daarnaast is er ook een pakket "meidoornhaag" dat uitsluitend uit eenstijlige meidoorn bestaat.

De pakketten bestaan uit planten die bij ons geteeld worden, met plantgoed van hier. De prijzen zijn meestal heel interessant.

De actie van dit jaar is afgelopen, maar als je in september/oktober het gemeenteblaadje in 't oog houdt, kan je ze via die weg bestellen.
zaterdag 27 november 2021 - 17:17
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Dat kan zeker, de combinatie van meidoorn en botanische wilde rozen zoals hondsroos en egelantier wordt hier een "Zeeuwse haag" genoemd en tref je veelvuldig nog aan in de buitengebieden. Vaak ook nog aangevuld met andere stekeligheden zoals sleedoorn, braam etc. Werd gebruikt o.a. als afscheiding voor vee (veekering).
zondag 28 november 2021 - 14:56
Vlinderkers

Vlinderkers

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb dan toch besloten om het in de haag alleen maar bij meidoorn te houden. De rozenbottel etc zal ik voor het voorjaar houden op een andere plaats.

Ik had wel nog een vraag. De meidoorn haag komt naast de omheining (draad) van de buren. Hoeveel cm zet ik de struiken het best van de omheining?
zondag 28 november 2021 - 23:39
leerling

Leerling

Als de buren de haag willen delen, kan die op de grens komen. Anders moet je in Vlaanderen minstens 0,5m afstand houden (gemeten van het middelpunt van het stammetje).

Hou er rekening mee dat je de kant tussen de haag en de omheining waarschijnlijk ook wil snoeien.
maandag 29 november 2021 - 00:26
Vlinderkers

Vlinderkers

Ja, het is met die reden dat ik het vroeg. Sorry, het was misschien niet duidelijk. Op hoeveel afstand zet ik de stam van de omheining zodat ik er daarna nog tussen kan snoeien?
maandag 29 november 2021 - 10:13
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Hangt er van af hoe vaak en hoe strak/dicht je de haag op de stam wilt snoeien. 50 cm is maar smal, dat is al snel de breedte van de meidoornhaag aan één kant. Dus dan nog 1-1,5 meter erbij om comfortabel zonder al te veel schrammen en verwondingen (meidoorn heeft hele grote sterke stekels die door tuinhandschoenen en kleding heen gaan) te kunnen werken. Dus minimaal 1.5 meter van de stam tot de omheining zou ik zeggen...
maandag 29 november 2021 - 19:53
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Deels eens met Henk-Willem.

Als je bloesems en bessen wil, snoei je een meidoornhaag best zo weinig mogelijk. Meidoorn bloeit niet op eenjarig hout, dus als je heel de haag snoeit, heb je dat jaar weinig tot geen bloesems of bessen (afhankelijk van hoe ver je terug snoeit).

Als hij te breed dreigt te worden, kan je hem om de twee of drie jaar flink terugsnoeien in de winter (niet wanneer het vriest of kort daarna gaat vriezen). Of je knipt jaarlijks met een snoeischaar (dus niet met een heggenschaar) een voor een de takken terug die te ver uitsteken, zodat de andere takken nog altijd in bloei kunnen komen. (Dat laatste is alleen doenbaar als je voldoende tijd hebt om heel je haag te onderhouden.)
1 tot 1,5m werkruimte lijkt me wel heel ruim, zelfs voor een doornhaag.

Er zijn ook meidoornhagen die strak en smal worden gehouden (totale breedte na snoei 40 cm en minder) door ze verschillende keren per jaar te snoeien. Zoek zelf maar eens op afbeeldingen van meidoornhaag.

Het hangt er dus vanaf wat voor haag je verkiest.
maandag 29 november 2021 - 21:44
Vlinderkers

Vlinderkers

Langs de kant van mijn tuin hoeft het helemaal niet strak te zijn. Ik heb ook vlinderstruiken staan aan de omheining en die groeien ook maar wat rond. Het is gewoon langs de buur zijn kant dat ik niet wil dat hij er last van heeft.
maandag 29 november 2021 - 23:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon