menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paarsbruine verkleuring jonge liguster

tdx

Tekst aangepast

Tdx

Beste allen,

In januari plantte ik een rij ligustrum vulgare als deel van een gemengde haag / bosrand op een braakliggend stuk grond.

Er is een beperkte maar niet spectaculaire groei geweest, doch met mooie donkergroene bladeren. Na twee weken de grond niet bezocht te hebben zien de ligusters er maar pover uit: zoals op de foto te zien is er een paarsbruine verkleuring, vooral uitgaande van de top van de blaadjes. De meest aangedane planten hebben vooral aan de bovenzijde verdroging en krullen op.

Hier en daar zie ik in het omliggende gras scherp afgegrensde dorre plekken en bij afgraven vind ik in sommige ervan maximum 1 engerling. Een buur heeft op een aanliggend braakliggend stuk grond recent een herbicide gespoten, maar ook planten meer dan 30 meter verwijderd hebben er last van.

Wat is hier volgens jullie aan de hand? Onvoldoende ontwikkelde wortels of toch best een engerling behandeling opstarten?

Dank alvast

Struiken & Bomen

maandag 2 augustus 2021 - 23:05
Tuinprins

Tuinprins

Zie je vaker bij Liguster maar meestal in de winter a.g.v. lage temperaturen.

Vermoedelijk hebben de planten op een of andere manier stress, zou goed kunnen dat de verhouding tussen de grootte van de plant en de omvang van de kluit/wortels niet in overeenstemming is met elkaar.

Engerlingen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien de Ligusters recent zijn geplant. Drift van herbicide is mogelijk maar dan zou ook aan andere planten in je gemengde haag wat te zien moeten zijn en niet alleen de ligusters.

Ik zou verder niets doen en gewoon afwachten.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 3 augustus 2021 - 06:44
tdx

Tdx

Hartelijk bedankt.

Ik heb sinds de aanplant niets bijgevoegd van meststof. Mocht ik toch iets willen doen, wat zou je aanraden?

Het was een bosgrond waarvan de populieren gerooid zijn voor een verkaveling. De dominante spontane begroeiing zijn woekerende bramen.
dinsdag 3 augustus 2021 - 09:32
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou nu niet meer gaan bemesten. Dit leidt tot late groei die onvoldoende afrijpt voor de winter.

Wat ik zou doen: de planten volgend jaar april/mei mest geven. Geen stikstofrijke mest ('blauwe korrels') maar een meststof die langzaam werkt met een gebalanceerde samenstelling (niet al te hoog stikstofgehalte).

Gegroet, de tuinprins
woensdag 4 augustus 2021 - 07:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon