menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is dit het gevolg van buxusmot of verbranding?

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Tekst aangepast

Detuinkabouter

Hallo,

Ik heb een buxushaagje rondom mijn moestuin.
Op verschillende plaatsen wordt de haag bruin.
Ik denk aan twee mogelijke oorzaken: ofwel buxusmot, maar ik heb ook een maand geleden met neemolie gesproeid omdat ik biologisch wou bestrijden. Misschien was dat niet op het goede moment was, of heb ik te veel gesproeid.
Kan iemand aan de hand van deze foto's beoordelen of het over buxusmot of een andere oorzaak, zoals verbranding na besproeing met neemolie gaat?

Alvast bedankt.

De tuinkabouter

Struiken & Bomen

vrijdag 30 juli 2021 - 14:33
detuinkabouter

Detuinkabouter

tweede foto

Struiken & Bomen

vrijdag 30 juli 2021 - 14:35
Carib

Carib

Voor mij ziet het er uit als een cylindrocladium buxicola-aantasting. Een schimmel die niet te bestrijden is. De zwarte vlekken met gele randen zijn heel kenmerkend.
Op de takjes zitten dan ook zwarte streepjes. Ook een controlemiddel is het afknippen van een takje en dan natspuiten en in een plastic zakje stoppen. Na een paar dagen verschijnen er dan zichtbare roze sporenhoopjes.
vrijdag 30 juli 2021 - 21:10
Louisa S
vrijdag 30 juli 2021 - 22:06
detuinkabouter

Detuinkabouter

Ik denk er over na om hem fors terug te snoeien. Nu is het haagje 50cm. Heeft iemand ervaring of terugsnoeien tot de helft te hard is?
zaterdag 31 juli 2021 - 09:41
Tuinprins

Tuinprins

Bovenstaande buxushaag kun je met de helft terugsnoeien. Het probleem is echter dat de schimmelziekte Cylindrocladium in de haag zit. De haag zal weer gaan uitlopen maar de kans is zeer groot dat de nieuwe groei ook weer last krijgt van Cylindrocladium. Op ieder afgestorven blaadje zitten de voor de mens onzichtbare sporen van de Cylindrocladiumschimmel. Door opspattend water (bijv. regen) worden deze sporen verspreidt en zorgen zo voor nieuwe infecties. Door de buxusheg te knippen als het blad nat of vochtig is kun je zelf ook de Cylindrocladiumschimmel in de haag verspreiden.

De Cylindrocladiumschimmel is zeer moeilijk te bestrijden. In NL zijn hier voor de consument geen middelen voor beschikbaar. Ook voor de professionele buxuskwekers is Cylindrocladium een groot probleem maar zij zeggen dit natuurlijk niet hardop omdat dit de verkoop schaadt. Door de droge zomers van de afgelopen jaren hebben we toen niet zoveel last gehad van Cylindrocladium maar in de huidige zomer met redelijk wat neerslag en sterk wisselende temperaturen steekt het weer de kop op.

Cylindrocladium was er al voor de buxusrups/mot en een van de redenen waarom buxus uit de gratie is geraakt.

Als ik je een tip mag geven: rooi die haag en zet er wat anders neer. En natuurlijk snap ik dat je gehecht bent aan die buxushaag. Maar met de aanwezigheid van Cylindrocladium en de buxusrups wordt het in stand houden van een buxushaag een gebed zonder eind.

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 31 juli 2021 - 17:50
Carib

Carib

Zoals al gezegd is diep terugsnoeien zeker mogelijk. Maar het is inderdaad zinloos, zoals Tuinprins al aangeeft. Door snoeien verdwijnt de schimmel niet. Als het een periode droog is loopt de buxus weer mooi groen uit en net als je denkt dat het toch misschien nog goed komt, dan slaat de schimmel weer toe en al het nieuwe groen is binnen een week volledig aangetast.
zaterdag 31 juli 2021 - 19:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon