menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa stam scheurt...

Ga naar meest recente reactie

dominiquev17

Dominiquev17

Ik heb een Catalpa zowat 6 jaar geleden geplant. Hij vertoont een diepe scheur die ik even met wat touw heb omwonden om te voorkomen dat het erger zou gaan worden als er een stevige wind opsteekt. Valt hier wat aan te doen?

Struiken & Bomen

woensdag 28 juli 2021 - 16:13
WiPe

WiPe

Het enige dat kan helpen is dat je er een draadstang dwars doorheen schroeft. Dat is weinig gebruikelijk en er zijn weinig boomverzorgers die dat doen, maar al de rest biedt geen echte oplossing.
woensdag 28 juli 2021 - 16:56
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik zou een nieuwe boom planten.
woensdag 28 juli 2021 - 23:23
Penelope

Penelope

Wij hadden vroeger een pruimen boom in onze tuin die een enorme scheur had in het midden van de stam, tot aan de bodem toe. Het begon op een gegeven moment zelfs te rotten van binnen uit. Een hovenier heeft toen de rottende delen eruit gehaald en de nu bijna holle boom met cement gevuld. Op 2 takken er vlak boven was er een metalen draad geplaatst om het allemaal bij elkaar te houden. Nog tientallen jaren kunnen genieten van lekkere pruimen (tot de verhuizing en de nieuwe bewoners de inmiddels gezonde boom om hebben laten hakken helaas).
donderdag 29 juli 2021 - 09:30
Patrikc

Patrikc

Een Catalpa van 6 jaar is veel eenvoudiger te vervangen dan een boom met lekkere pruimen
donderdag 29 juli 2021 - 09:54
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ik zou hem vervangen, ziet er gewoon een bijzonder zwakke splitsing uit, en dan nog 3 op hetzelfde punt. Lijkt rechtstreeks uit een handboek te komen, misschien kan je er nog geld voor krijgen als voorbeeld van een zwakke splitsing in een tuinboek, als het troost kan bieden
donderdag 29 juli 2021 - 11:30
leerling

Leerling

In onze vorige tuin stond ook een 3-stammige catalpa met een gelijkaardige scheur.

Omdat de boomstammen te dik waren hebben we aan de gemeente toestemming moeten vragen om hem te mogen vellen. Uiteindelijk zijn de stammen een paar maanden later uiteengevallen, nog voor de toestemming er was. Hij is deels op tuinhuisjes en een afscheiding van de buren terechtgekomen. Gelukkig zonder al te veel erg.
We hebben hem dan helemaal laten verwijderen, de wortel laten uitfreezen en er een notelaar (Juglans regia) in de plaats gezet.
vrijdag 30 juli 2021 - 00:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon