menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overstromingsbestendige bomen

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Zoals men nu ook moet letten da je bomen aanschaft die goed tegen droogte moeten kunnen, rijst nu ook de vraag , welke bomen kunnen dagenlang met hun wortels onder water blijven staan? Betekent dat het einde voor sommige soorten of kunnen de meeste hier wel tegen??
dinsdag 27 juli 2021 - 23:50
Tuinprins

Tuinprins

Een zeer kortstondige overstroming overleven de meeste bomen wel. Duurt het langer dan 3 dagen dan beginnen bij sommige boomsoorten de wortels af te sterven maar of dan ook de boom doodgaat is zo niet te zeggen.

Persoonlijk denk ik dat droogte in de toekomst een groter probleem voor bomen gaat zijn dan overstromingen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 28 juli 2021 - 06:02
WiPe

WiPe

Dat bomen in de toekomst beter zowel tegen droogte als wateroverlast moeten kunnen was al geweten. Daar is ook rekening mee gehouden bij het opmaken met de selectiecriteria voor klimaatbomenlimburg.

Veel zal afhangen van de standplaats. Niet iedere plek is even gevoelig voor wateroverlast. Op een goed drainerende bodem op hoger gelegen delen zal het water minder makkelijk blijven staan. We zullen in de toekomst vooral veel beter moeten nadenken over welke boom we op welke plek zullen aanplanten.
woensdag 28 juli 2021 - 09:51
dries944

Dries944

Bedankt voor de reacties tuinexperten
Heb die site al bekeken Wipe en die is wel interessant ja. Ik zie dat de pluimes er ook op staat, heeft die boom dan geen last van de essentaksterfte zoals de gewone es??

Heeft het eigenlijk nog zin om de gewone es met z'n zwarte knoppen nog aan te planten of is die gedoemd om te sterven binnen zoveel jaar? Hier dichtbij m'n tuin op gemeentegrond staan er zo'n niet zo'n grote essen die er wel gezond uitzien . Maar die staan wel tussen andere bomen en struiken.
Jammer dat zo'n mooie bomen ten prooi vallen aan deze ziekte waar niks aan gedaan kan worden
woensdag 28 juli 2021 - 20:59
WiPe

WiPe

Pluimes is niet vatbaar voor essentaksterfte.
Er wordt wat essen betreft volp ingezet op het versnellen vand de coëvolutie van essen met essentaksterfte. Resistente bomen worden geselecteerd om resistente zaailijnen te vormen.
Essen zijn van nature geen soort die als hoofdsoortin een bos voorkomen. Die is altijd gemengd met andere soorten. Het is dan ok niet ideaal om de als enige soort kangs een straat te planten.
donderdag 29 juli 2021 - 06:38
PeterC

PeterC

Wij hebben in onze voortuin een es staan. Het is een zaailing uit de tuin van mijn ouders.
Staat er al een jaar of 10 - 15 en doet het erg goed. Niks problemen mee.

Struiken & Bomen

zaterdag 7 augustus 2021 - 17:35
dries944

Dries944

Zaailingen zijn eigenlijk beter voor het voortbestaan van een bomensoort. Iedere es heeft dan genetische verschillen van een andere es. Zo zou het wel kunnen dat een bepaalde zaailing veel beter kan overleven als hij die essenziekte krijgt.
Als een bepaalde cultivar veelvuldig wordt aangeplant en die krijgt een ziekte waardoor hij afsterft dan hebben al die andere cultivars grote kans om ook getroffen te worden.
De natuur weet het eigenlijk veel beter dan ons!
zaterdag 7 augustus 2021 - 22:12
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Verwacht je een overstroming?

Ik zou mij geen zorgen maken om de bomen, die waren er al miljoenen jaren en zullen er nog zijn lang nadat wij zijn uitgestorven...
zaterdag 7 augustus 2021 - 22:57
WiPe

WiPe

Dat is kort door de bocht.
zaterdag 7 augustus 2021 - 23:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon