menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurierboompjes - nog te redden?

Ga naar meest recente reactie

charlotteg13

Charlotteg13

Ik zit wat met mijn handen in het haar. Vorig jaar twee prachtige
Laurierboompjes aangeschaft. Helaas zijn ze de winter slecht
Doorgekomen (had ze nochtans beschermd). Ik dacht dat ze kapot waren maar nu zie ik
Toch nieuwe blaadjes piepen. Kan ik de boompjes wat helpen?insnoeien? Of
Zijn ze te erg aangetast?

Struiken & Bomen

zondag 25 juli 2021 - 11:44
charlotteg13

Charlotteg13

Extra foto

Veel dank!

Struiken & Bomen

zondag 25 juli 2021 - 11:45
Tuinprins

Tuinprins

Kan niet precies zien of het nu om echte laurier gaat (Laurus nobilis) of om de Portugese kerslaurier (Prunus lusitanica).

Als het om de echte laurier gaat: deze is matig winterhard en als de plant in een pot staat dan moet die vanaf matige vorst (dat is -5 graden) naar binnen en op een koele maar heldere plek (dat is dus niet de huiskamer!) worden gezet. Zodra de vorst voorbij is de plant weer buiten zetten op een beschutte standplaats.

Bij echte laurier in pot bevriezen de wortels. Afhankelijk van de mate waarin de wortels bevroren zijn kan de plant zich herstellen. Bij bovenstaande plant ziet het er niet goed uit. Volgens mij zit er in de takken met het bruine blad weinig leven meer. Even met je nagel over de bast van zo'n takje krabben: ziet het daaronder bruin dan is de tak afgestorven. Ik zou alle dode takken eruit knippen en kijken wat de plant de komende tijd gaat doen.

Bij Portugese laurier in pot bevriezen de wortels ook bij stevige vorst maar minder ernstig als bij de echte laurier. Deze herstelt zich doorgaans ook beter van vorstschade.

Gegroet, de tuinprins
zondag 25 juli 2021 - 13:29
Carib

Carib

Zo te zien gaat het om de echte (keuken) laurier. Hij heeft een forse klap gehad door de vorst. Het is nu ook geen gezicht, dus ik zou hem volledig terugknippen. Met een beetje mazzel loopt hij weer mooi uit. In de winter moet hij naar binnen bij meer dan een paar graden vorst, anders gaat het weer mis. Ik heb een vergelijkbare laurier op stam en zet hem altijd in een koude kas, maar een schuur is ook prima.
maandag 26 juli 2021 - 12:05
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik zou die nu niet zwaar terug snoeien. De plant heeft een forse klap gekregen door de vorst en is daar nog maar net van aan het bekomen. Je kan snoei best beperken tot het verwijdderen van alle dode takken en dood blad. Als je die nu flink insnoeit is dat een extra klap voor de plant, waardoor die het nog lastiger krijgt. En geef die wat tijd om te bekomen voor je die in vorm snoeit.
maandag 26 juli 2021 - 12:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon