menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Malus liset

Catmen

Catmen

Wij hadden oorspronkelijk drie malus liset in de voortuin, nu nog èèn maar die lijkt ziek, er staan niet veel bladeren meer aan en ze zien er niet gezond uit ze zijn ook al een tijdje aan het afvallen (detail foto in bijlage) ik dacht er al aan om hem weg te laten doen maar dat is een verminking van de voortuin, maar hoe maak ik de plant dan terug gezond? Mogelijk heeft hij eens een snoei nodig want dat gebeurde nog nooit. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is met deze boom?
Thx
R.B.

Struiken & Bomen

zaterdag 24 juli 2021 - 10:36
Tuinprins

Tuinprins

Sierappels zijn redelijk gevoelig voor schurft en vruchtboomkanker.

Bij vruchtboomkanker zie je van die rare vergroeiingen op de takken. Takken met zulke vergroeiingen moeten worden wegggesnoeid. Jaarlijks moet op aanwezigheid van vruchtboomkanker worden gecontroleerd.

Bij schurft verschijnen er olijf-bruine plekken op het blad. Bij een flinke aantasting leidt het tot bladval. Het toeslaan van schurft zie je vooral in vochtige jaren met wisselende temperaturen zoals dit jaar. Standplaats speelt ook een rol: bij een open, zonnige standplaats met voldoende wind is er in de regel minder kans op schurft dan op beschutte standplaatsen. Sommige soorten hebben een betere resistentie tegen schurft dan andere maar echt immuun is geen enkele cultivar.
Tegen schurft kun je spuiten met een schimmelwerend middel maar of consumentenvarianten hiervan echt effectief zijn is de vraag. Verder: als de aantasting in een gevorderd stadium is dan doet een anti-schimmelmiddel ook niet meer zoveel af.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 juli 2021 - 10:53
Catmen

Catmen

Wat is dan het alternatief? De boom verwijderen? Of er mee leren leven dat hij niet mooi meer is, of gaat hij op de duur toch volledig afsterven, het zal vermoedelijk niet elk jaar zo vochtig en/of heet of beiden zijn.
Thx
Catmen
zaterdag 24 juli 2021 - 18:20
Catmen

Catmen

Dit is een afbeelding van de volledige boom, er zijn inderdaad van die rare vergroeiingen aan de boom, het zal dus ook wel de genoemde kanker zijn, maar zelf gaan snoeien daar heb ik te weinig ervaring mee.
Catmen

Struiken & Bomen

zaterdag 24 juli 2021 - 18:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon