menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rhodondendron verwijderen

Ga naar meest recente reactie

SZ93

Tekst aangepast

SZ93

Goedemiddag!

Een oude rhododendron (fout in titel kan ik niet meer aanpassen) die eigenlijk te dicht tegen onze voorgevel aan staat, willen we verwijderen. Alle bladeren en takken zijn al weg, de stronk met enkele grote zijtakken zit nog in de grond.

Alleen.. ik kom amper de grond in, en zie niet hoe ik de stronk eruit zou moeten krijgen. Is het een optie om de stronk bij de grond af te zagen, of zal de rhododendron dan uit deze stronk weer gaan groeien? Er komt worteldoek en een flinke laag grind overheen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
vrijdag 23 juli 2021 - 15:45
WiPe

WiPe

Je zou bv een stronkenfrees kunnen huren e daarmee de wortels kapot kunnen frezen.

vrijdag 23 juli 2021 - 17:48
leerling

Tekst aangepast

Leerling

In (o.a.) Wales zijn Rhododendrons een invasieve exoot die hele heuvels heeft ingepalmd. Tijdens een working holday met The National Trust hebben we een deel van een heuvel helpen vrij maken van 'Rhodies'. We moesten ze gewoon zo laag mogelijk afzagen en dan verslepen naar een plaats waar ze daarna werden verbrand.
Rhododendrons zouden zich vermeerderen door zaden en door taken die de grond raken en daar weer wortels maken. Als de afgezaagde stammen terug zouden uitlopen, zou dat werk totaal nutteloos zijn.

'k Zou met een bijltje of steekspade zoveel mogelijk wortels doorhakken en de stam verwijderen/zo diep mogelijk afzagen.

Ik zou heel zekere geen worteldoek in mijn tuin leggen. Volgens mij heet dat worteldoek, omdat onkruiden er dolgraag in wortelen en je het daarna niet meer weg krijgt zonder omgevingsschade. (En ja, ook dat berust helaas uit ervaring.)
Voor mij is worteldoek plastic rotzooi die onherroepelijk in stukjes uiteen zal vallen en de grond (en uiteindelijk ook ons drinkwater) gaat bevuilen.

Ik zou ook geen grind gebruiken. Het is heel snel gestort, maar het kost jou (of de volgende bewoner) heel veel last om het er weer uit te krijgen.
Kijk ook eens rond naar plaatsen waar grind al een paar jaar ligt. Meestal ziet het er dan heel wat minder fraai uit dan op foto's van pas gestort grind.

Suggestie: een dikke laag schors/hakselhout, eventueel op een laag bruin karton, is een heel pak milieuvriendelijker.
En ja, dat vergaat, zodat je, afhankelijk van wat je kiest, na een aantal jaren zal moeten aanvullen.
Maar je hebt dan tenminste de keuze om het te laten vergaan en er daarna wat anders te doen.
En terwijl het vergaat, zal het ook de bodem voeden.
zaterdag 24 juli 2021 - 00:19
Tuinprins

Tuinprins

In (o.a.) Wales zijn Rhododendrons een invasieve exoot


Onjuist.
In Wales is 1 TYPE rhododendron invasief en dat is zeer waarschijnlijk een specifieke vorm van Rhododendron ponticum. Het is dus onjuist om te spreken van 'rhododendrons'.

Sommige rhododendrons lopen uit als ze helemaal worden gekortwiekt maar lang niet allemaal. De meest aangeplante rhododendron in NL is Rhododendron 'Roseum Elegans'. Ook deze loopt opnieuw uit bij snoeien. De vraag is echter of als je de nieuwe groei een paar keer verwijderd die rhododendron zal blijven uitlopen.

Het gebruik van worteldoek vind ik betreurenswaardig. Waarom zou je plastic gaan aanbrengen in je tuin?

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 juli 2021 - 11:22
leerling

Leerling

Bedankt voor de rechtzetting, Tuinprins.
zaterdag 24 juli 2021 - 15:46
SZ93

SZ93

Dank voor het advies! In september dit huis met aan weerszijden een oprit gekocht. Op de tweede oprit lag al grind. Aan de weg staan enorme zomerlindes waarvan de wortels door deze tweede oprit lopen. Iets anders dan grind gaat hier dus ook niet werken. Te midden van dat grind staat deze rhododendron.

Aan tuin geen gebrek, de kant van het huis die wel zon ziet start inmiddels vol met planten
zaterdag 24 juli 2021 - 23:56
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hier een grote rhodo uitgehaald, de klassieke soort met paaarse bloemen, en schiet overal terug. Met een kraantje de wortels laten verwijderen! Hardnekkig plantje...
zondag 25 juli 2021 - 00:30
WiPe

WiPe

Waarom zou iets anders dan grnd niet werken? Linden laten perfect toe dat je daar een prachtige schaduwborder kan aanleggen.
maandag 26 juli 2021 - 11:43
PeterC

PeterC

Een schaduwborder interesseert me altijd. Suggesties welke planten je daarvoor zou kunnen gebruiken?
maandag 26 juli 2021 - 12:26
SZ93

SZ93

Nogmaals: het betreft een oprit, met een uitloper in de vorm van een paadje gelijk langs de gevel van het huis. In dit paadje zat de rhododendron. Inmiddels gelukt om met een grote spa rondom af te steken.

Een (schaduw)border is dus geen optie, er moet over gelopen en gereden kunnen worden. Stenen gaan niet in verband met de boomwortels. Aan tuin en borders geen gebrek. Aan de andere zijde van het huis een grote schaduwborder gecreëerd met onder andere grote hosta's, verschillende soorten heesters, akelei en bodembedekkers. In de schaduw groeit verrassend veel, o.a. vrijwel alle soorten varens.
maandag 26 juli 2021 - 12:52
WiPe

WiPe

Op die manier had ik het inderdaad niet begrepen.
maandag 26 juli 2021 - 13:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon