menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bolcatalpa

Ga naar meest recente reactie

GW1

GW1

Beste Forumgasten,

Kan ik een bolcatalpa in de bloei iets snoeien? dit omdat de bomen nu al zo groot worden dat ze over mijn tuinhuisvallen en tegen elkaar dicht groeien. Ik snoei ze elk jaar tot een knot, maar ze groeten als kool en elk jaar weer lomper helemaal ten opzichte van mijn kleine tuin.

Alvast bedankt voor de medewerking
donderdag 22 juli 2021 - 08:48
deHaan

DeHaan

Een bolcatalpa die elk jaar gesnoeid word en die bloeit komt eigenlijk niet voor.

Maar je kan hem, indien je wilt, rustig de helft van de takken afhalen.
donderdag 22 juli 2021 - 09:15
GW1

GW1

Top bedankt voor je reactie, ik zal het mij mogelijk verbeelden we hebben het huis/tuin een jaar en in mijn beeldvorming zijn ze een stuk groter geworden.
donderdag 22 juli 2021 - 11:33
Tuinprins

Tuinprins

Echte bolcatalpa (Catalpa bignonioides 'Nana') bloeit niet. Ik ben er in ieder geval in 25 jaar nog geen 1 tegen gekomen. Als de plant bloeit dan is het een andere vorm van Catalpa (misschien eentje waarvan men d.m.v. snoei er een bolvorm van heeft proberen te maken).

@ DeHaan: we leven in een tijd waarin veel mensen een 'boom' van 2 meter al een woudreus vinden. Jaarlijkse groei van 40-60 cm wordt gezien als 'gigantische groei' of 'woekeren'.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 juli 2021 - 11:49
Carib

Carib

Het valt mij op dit forum vaker op dat gesproken wordt over ' bloei' als men gewoon de periode dat de bomen of planten groeien/in blad staan wordt bedoeld. Wellicht is er ook hier geen sprake van bloemen, maar gewoon groei.
En inderdaad, het lijkt wel of steeds vaker geen rekening wordt gehouden met groei van een plant/boom. Ik verbaas me over boompjes die in voortuintjes zo groot als een postzegel worden geplant, die binnen een jaar tegen de ramen zullen groeien.
donderdag 22 juli 2021 - 20:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon