menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meerdere planten/struiken in een bak, kan dat??

Frank & Saskia

Frank & Saskia

Is het mogelijk / verstandig om meer dan een plant in een bak te houden?
Op de foto zie je een zelf, van tegels gemaakte, bak op ons dakterras van 50x50x50cm. Met in dit geval een Hedera erin. In de bak met worteldoek, zit 1/3 hydrokorrels en de rest bemeste tuingrond. We hebben zo een zes-tal bakken staan. We willen er graag in het zichtbare aarde deel nog iets zetten, een struik(je), bloeiende planten, een bodembedekker en ook willen we bij enkele nog een Clematis er bij zetten. Zodat er wat bloei tussen komt.

De vraag is dus kan het praktisch en is het ook verstandig? Gebeurd het bijvoorbeeld ook?
Ik denk dan aan alle wortels tezamen in zo'n bak. Is dat mogelijk?
We bemesten ons daktuintje en bakken alleen in t voor- en najaar met koemest korrels.

Ik kan me voorstellen dat je regelmatig plantenvoeding moet geven als je meerdere in een bak houd? Want verder dan de betreffende bak zelf kunnen de wortels sowieso niet groeien..

Anderzijds zie je natuurlijk ook dat bloemen 'samen met meerderen in een bak zitten..

Kortom, wat kan ik hiermee?

Groetjes
Frank

Struiken & Bomen

woensdag 14 juli 2021 - 22:34
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ja, hoor is geen probleem. In het geval van struiken zul je voor struiken moeten kiezen die niet al te groot worden. Verder ook rekening houden met de winterhardheid want planten in potten / bakken verdragen minder vorst dan in de volle grond (bevriezen van de wortels).

Van eenjarige bloeiers heb je relatief lang plezier, vooral als je de uitgebloeide bloemen verwijderd.

Belangrijk bij planten in een bak: bij droogte/drogend weer voldoende water geven. Lijkt simpel maar als ik zie hoeveel verdroogde / kwijnende planten ik bij de voordeuren in mijn woonplaats zie staan ...

Gegroet, de tuinprins
donderdag 15 juli 2021 - 06:10
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En in de wintermaanden kun je ook een bonte hedera over laten hangen. Let je wel op het gewicht van al die bakken?
zaterdag 17 juli 2021 - 20:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon