menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met linde

Ga naar meest recente reactie

dancomp

Dancomp

Hallo allemaal,

Ik heb een linde van een een 20 jaar oud in de tuin waar sinds dit jaar maar een tak meer van in blad staat.

In de knoppen die niet open gaan zit er een groen blaadje opgevouwen, en op de hoofdtakken vlak boven de stam komen allemaal nieuwe scheuten uit.

Wat doe ik nu best

- niets en wachten tot volgend jaar
- alle takken afzagen boven de nieuwe scheuten
- boom volledig verwijderen

Graag jullie advies

Struiken & Bomen

maandag 21 juni 2021 - 13:21
Patrikc

Patrikc

Zijn er pas grondwerken geweest onder de kruin ?
maandag 21 juni 2021 - 15:25
dancomp

Dancomp

Er zijn enkele leylandii masten uit gedaan maar toen was het probleem er al
maandag 21 juni 2021 - 15:31
dancomp

Tekst aangepast

Dancomp

De nieuwe scheuten

Struiken & Bomen

maandag 21 juni 2021 - 15:33
PeterC

PeterC

Die nieuwe scheuten wijzen erop dat hij opnieuw begint en dat alles wat daarboven aan takken staat dood is.
Ik heb iets dergelijks hier ook gehad met een robinia frisia die ik heb laten staan en nu alweer terug een mooie kruin gevormd heeft.
Maar dat zoiets ook bij een linde kan gebeuren verwondert me. Een zo inheemse boom als een linde.
dinsdag 22 juni 2021 - 20:51
dancomp

Dancomp

@PeterC

zaag ik dan best nu alle takken boven de scheuten af of wacht ik beter nog even af ?
woensdag 23 juni 2021 - 09:06
PeterC

PeterC

Ik heb dat bij die robinia niet gedaan maar die was nog niet zo groot. Uiteindelijk zijn die takken helemaal verdroogd en tenslotte na verloop van tijd beetje bij beetje tijdens periodes met meer wind uit de boom gevallen.
Maar dat lijkt me voor jouw boom niet ideaal: meer takken en veel zwaardere takken. Die wil je niet lukraak uit de boom laten vallen.
Aan de andere kant lijkt het mij nu nog veel te vroeg om ze weg te zagen.
Ik zou een tijd niets doen en afwachten tot het duidelijker is welke kant het opgaat.
woensdag 23 juni 2021 - 17:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon