menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke klimplant?

Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

Beste tuinvrienden,
Ik heb een aardige klimstruik tegen mn schutting. Veel aandacht krijgt ie niet, de takjes die te ver naar voor komen af en toe bijknippen en dat is het.
Nu trekt hij onverwacht mijn aandacht omdat hij sinds enkele dagen van 's morgens tot ' s avonds enorm druk bezocht wordt door allerlei insecten. Zowel hommels, bijen, wespen maar ook bromvliegen en zelfs vlinders zijn de ganse dag in de weer met de kleine bloemetjes. Er komen ook massaal wespachtge insecten op af , die iets kleiner zijn en minder fel gekleurd, ik veronderstel zweefvliegen.
Nu had ik weleens willen weten welke struik het is. Ik ging er altijd vanuit dat het een Lonicera is, maar twijfel omdat deze een typische lelieachtige open bloeiwijze heeft. En mijn struikje kleine
trosjes.

Misschien een euonymus?
Het is een wintergroene struik die niet zelfhechtend is,zo'n 2m hoog, met kleine glimmende stevige blaadjes. In juni verschijnen aan de uiteinden van de twijgjes kleine witte bloemknopjes in trosjes van een tiental bloempjes. Als die opengaan vormen ze 3mm grote kelkvormige bloempjes met een lichtroze kleur.
Als iemand het struikje herkent, zou ik zeer blij zijn zn naam te mogen vernemen..












Struiken & Bomen

zondag 20 juni 2021 - 16:41
Carib

Carib

Een cotoneaster.
zondag 20 juni 2021 - 20:37
Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

Bedankt Carib, dat is'm.

Ik had deze eigenlijk uitgesloten omdat in de meeste beschrijvingenin de samenvatting staat dat een Cotoneaster een grondbedekker is die maximaal 50 cm hoog wordt en slechts in geringe mate wintergroen is.
De mijne is 2m langs de schutting en waar hij tegen de muur komt zelfs 3m+.
maandag 21 juni 2021 - 10:55
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Je hebt cotoneaster horizontalis. Geliefd bij de kleine beestjes als de bloei begint. Ook een geweldige bessendrager voor aan het einde van de winter krijg je veel bezoek van merels.. Ik heb hem in een smalle steeg en op een enkele plaats vastgezet. En inderdaad de uithangers snoei ik ook af. Ben er ook heel blij mee. En ook nog lang groen.

Struiken & Bomen

maandag 21 juni 2021 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon