menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnoot

Ga naar meest recente reactie

Pjobse

Pjobse

Onze walnoot heeft vorig jaar 2 taken verloren door storm en in de zomer bijna al zijn blad verloren door de hitte. Hij is in het voorjaar aangeplant en heeft het zwaar gehad.
Nu zitten we in juni en komt er nog maar weinig blad en tak aan.

Moet ik me zorgen maken, is het een hopeloos geval, of komt alles wel weer goed.
Hebben jullie evt nog tips?

Struiken & Bomen

zaterdag 5 juni 2021 - 10:44
PeterC

PeterC

Onze notelaar hebben we in 2005, zoiets, geplant. De eerste paar jaar kwam er ook niet veel meer blad aan dan bij jouw boom, in die mate dat ik hem ook al bijna afgeschreven had.
Maar dan ineens in groei geschoten en ondertussen is het al een stevige boom geworden en draagt al verschillende jaren flink wat noten. Niet dat we van die vruchten veel geniet hebben want de eekhoorns zijn grote liefhebbers van noten en komen al vanaf de zomer regelmatig polsen of "hun" noten nog niet rijp zijn voor de pluk.

Ik denk dat een notelaar wat tijd nodig heeft en als hij zoals bij jouw boom nog duidelijk in leven is zou ik hem die tijd gunnen.
zaterdag 5 juni 2021 - 20:19
WiPe

WiPe

Dat traag aanslaan van noten is heel vaak gerelateerd aan de aanplantdiepte. De nieuwe wortels groeien dan recht naar boven. Zodra de boom voldoende zuurstof kan opnemen bgint die - eindelijk - te groeien.
Kijk dat eens na en haal de overbodige grond weg zodat de wortels zuurstof krijgen.
zaterdag 5 juni 2021 - 20:46
Pjobse

Pjobse

Wat zou jullie advies zijn als de boom inderdaad diep lijkt te staan? En hoe diep is te diep?

Is het dan een kwestie van rond de stam de grond een paar cm af te graven?
vrijdag 11 juni 2021 - 20:41
WiPe

WiPe

De bovenste wortels meer dan 2 cm in de grond is te diep. Bij zo'n jonge boomkun je inderdaad de grond best wat weggraven.
vrijdag 11 juni 2021 - 23:03
Pjobse

Pjobse

Inderdaad was de eerste wortel ver te zoeken. Centimeter of 10 afgehaald en wat afgedekt.
Bedankt voor de tip

Struiken & Bomen

zaterdag 12 juni 2021 - 12:04
Pjobse

Pjobse

Hij blijft wel wat zielig, iemand nog tips? Of gewoon volgend jaar afwachten?

Struiken & Bomen

zaterdag 3 juli 2021 - 10:59
Pjobse

Pjobse

Hij heeft wel wat blaadjes maar die lijken nu ook al te vergelen en af te vallen.

Heb rondom de stam afgegraven zodat hij minder diep staat.

Struiken & Bomen

zaterdag 3 juli 2021 - 11:00
WiPe

WiPe

Als die zo diep stond, zou het ook gerust kunnen dat die ook nog eens te nat staat. Zeker wanener het zo vaak regent kan dat een probleem zijn. Als dat ok is, moet je die evrder alleen wat tijd geven.
zaterdag 3 juli 2021 - 11:03
Pjobse

Pjobse

Of moet hij opnieuw maar dan hoger geplaatst worden?

Struiken & Bomen

zaterdag 3 juli 2021 - 11:04
Pjobse

Pjobse

De boom staat op klei grond, zeker niet te droog, maar aan de regen kan ik natuurlijk niet zoveel veranderen.
Hij staat wel in een stukje met gras, wellicht moet dat wel om weg, of maakt dat niet uit?

Struiken & Bomen

zaterdag 3 juli 2021 - 11:06
PeterC

PeterC

Op een maand tijd gaat dat niet ineens een forse boom worden.
Gewoon met rust laten en geduld hebben. Komt wel goed.
zaterdag 3 juli 2021 - 12:57
Pjobse

Tekst aangepast

Pjobse

Geduld is mijn grootste uitdaging in de tuin
zaterdag 3 juli 2021 - 13:07
PeterC

PeterC

Ik heb mijn fotoarchief wat doorzocht. Zo zag de notelaar eruit in 2007, toen stond hij er al 2 jaar. De foto is niet super maar je kan wel zien dat er niet veel blad aan hing.

Struiken & Bomen

zaterdag 3 juli 2021 - 17:48
PeterC

PeterC

En zo ziet hij er vandaag uit. Een notelaar is natuurlijk geen snelle groeier, maar toch al een mooi boompje geworden.

Struiken & Bomen

zaterdag 3 juli 2021 - 17:55
Pjobse

Tekst aangepast

Pjobse

Wow! Dat geeft hoop, bedankt voor de reacties. Mooi hoor zulke bomen in de tuin.
zaterdag 3 juli 2021 - 21:44
WiPe

WiPe

Dat gras moet opzijn minst wegg. Maar als je de grond weg haalt die boven de wortelhals zit, dan staat die dieper dan de verharding; Dan verzamelt al het water daar en staat die bij iedere regenbui met zijn wortels in het water. Dt verdraagt noot niet.
Kleigrond is nog eens extra lastig. Wanneer je de grond in d eplantput verbetert, kan die plantput makkelijker water opnemen. Maar daar geraakt het niet meer weg. Dan krijg je een badkuipeffect, wat zeer slecht is voor noten.

Ik zou he aanraden om die wat hoger te planten.
zaterdag 3 juli 2021 - 22:06
WiPe

WiPe

En voor ik het vergeet: de kas is zeer groot dat die boom de verhrding gaat opduwen op termijn.
zaterdag 3 juli 2021 - 22:07
Pjobse

Pjobse

En ophogen van de boom is simpelweg uitgraven en hoger plaatsen neem ik aan? Is er nog een periode waarin dit het beste kan?
zaterdag 3 juli 2021 - 22:25
WiPe

WiPe

Best in het najaar.
zondag 4 juli 2021 - 00:02
PeterC

PeterC

Wow! Dat geeft hoop, bedankt voor de reacties. Mooi hoor zulke bomen in de tuin.

De site heeft wat geprutst met de breedte hoogte verhouding van de foto.
Even een nieuwe poging:

Struiken & Bomen

zondag 4 juli 2021 - 18:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon