menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tilia henryana vangt (te)veel wind

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Mijn vorig jaar aangeplante wimperlinde lijkt veel wind te vangen waardoor de kans bestaat dat de stam kan breken.
De boom heeft maatje 11-12 en is bijna 4,5 m lang.
Het blad is nog klein en komt zeker 4 x groter dan het nu is.
Bij de hevige wind van vrijdag buigt de stam wel heel erg!
Wat hieraan best doen? Lengte inkorten en/of kroon insnoeien?

Struiken & Bomen

maandag 24 mei 2021 - 13:19
dries944

Dries944

Dit is bij een matige (4bf) wind.
Bijkomende hogere boombanden geplaatst maar blijft riskant...

Struiken & Bomen

maandag 24 mei 2021 - 13:22
WiPe

WiPe

In principe moet de stam voldoende dik zijn in verhouding tot de lengte. Bovendien wordt Tilia henryana geen erg hoge boom. 4,5 m is echt wel erg hoog voor zo'n jonge wimperlinde.
Je kan proberen om de zijtakken wat in te korten zodat die minder wind vangt. Of je kan de top er uit knippen. Linden vormen vrij eenvoudig een nieuwe top. Dat vormt dus niet echt een probleem en je hebt minder risico dat die lager breekt. .
maandag 24 mei 2021 - 19:57
dries944

Dries944

Bedankt Wipe voor je deskundige uitleg
Aan de stam te zien werd hij al minstens 2 keer getopt anders was hij nog hoger geweest.
Zal wel aan de conditie in de kwekerij liggen vermoed ik, dat bomen te dicht op elkaar staan.
Denk wel dat er een metertje mag afgaan van de top of is da te drastisch?
En de langste zijtakken wa insnoeien.
maandag 24 mei 2021 - 20:42
Patrikc

Patrikc

Ik heb deze winter ook een wimperlinde geplant, en volgens mij heeft de boomkweker dit probleem een beetje geanticipeerd, want het boompje heeft een bamboesteun meegekregen van kop tot teen.
maandag 24 mei 2021 - 21:11
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Hier alleen een lange bamboestok op het laatste eind om de oude top te vormen.
Is het ook zo'n hoge boom van jou Patrick met een geringe stamdikte?
maandag 24 mei 2021 - 21:18
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ja, nogal hoog geënt, 205 cm, de onderstam heeft amper 10 cm omtrek, daar zit een entje van 10 cm lengte op dat drie takjes van ongeveer 70cm gekregen heeft, totaal ongeveer 2m85, het ziet er momenteel een beetje onnatuurlijk hoog uit.
maandag 24 mei 2021 - 21:48
dries944

Dries944

Ah zo, heb nog niet bekeken waar de ent zit bij mijn boom.
Dus als ik het goed begrijp is je boom 4m90 hoog,amai nog hoger dan hier.
Die zal ook nogal wiebelen bij jou.Denk nie dat die bamboestok kan voorkomen dat de stam knakt bij stormweer.
Het blad van deze soort is nogal groot dus vangt die veel wind.
Zal je de top inkorten? En met hoeveel?
Heb je foto van de boom?
maandag 24 mei 2021 - 22:20
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Neenee, 2m85 hoog, een lange smalle onderstam met daarop een entje waaruit drie takjes gegroeid zijn waarvan 1 omhooggebonden is.
Ik heb niks ingekort, wel de harttak mooi recht tegen de bamboe gebonden.

maandag 24 mei 2021 - 22:40
Carib

Tekst aangepast

Carib

Dat ziet er heel erg vreemd uit. Onze henryana's (een groepje van drie) hebben gelukkig de onderste takken niet zo raar hoog. We hebben ze zelfs een klein beetje moeten opkronen, want de takken hangen omlaag en krijgen ook naar beneden groeiende takken, meer dan andere bomen in onze tuin.
Ze hebben overigens wel de gewoonte om af en toe uit te lopen vanuit de stam. We hebben zo ook een afgebroken tak vervangen door een nieuwe scheut uit te laten groeien.
(en ja, de steunpalen zijn inmiddels verdwenen )

Struiken & Bomen

maandag 24 mei 2021 - 23:19
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Hoe oud is die Carib ?
Dat zou toch niet misstaan als die stam een half metertje hoger was ? Ik heb wel wat geduld

Vanaf +/- welke leeftijd gaf hij lindebloesem ?

Toch ook nog een relatief dunne stam voor al een flinke kruin lijkt me ?
maandag 24 mei 2021 - 23:46
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Aja heb dan misverstaan.
Jouw boom patrick lijkt mij veel beter in verhouding dan mijn boom dus waarom zou die dan onnatuurlijk hoog zijn?
Hier zit de ent veel lager.
Bij de boom van carib begint de kroon idd aan de lage kant, kan later problemen geven bij het grasmaaien omdat bij veel bomen de takken beginnen uit te hangen
waardoor die nog lager komt. Mag gerust nog wa opgekroont worden.
Rond de 2 meter beginnen hier de takken.
Hier zie ik ook dat hij gemakkelijk nieuwe scheuten maakt aan de stam.
Hier stond de boom al in bloei toen ik die in de zomer heb gekocht.

Welke stamdikte heeft jouw boom carib? Wel al een flinke kroon.
dinsdag 25 mei 2021 - 17:50
Carib

Carib

Ik zie liever een wat lager beveerde boom. Opkronen kan altijd nog. En zoals gezegd, hij is een beetje opgekroond en enkele naar beneden hangende takken weggesnoeid. We hoeven er niet onderdoor te lopen, zolang de zitmaaier eronderdoor past gaat dit prima. Deze boom staat hier bijna 8 jaar, was maat 10-12 destijds. Hij is onderdeel van een groep van drie in een verder weg gelegen deel van de tuin dat voornamelijk bedoeld is voor ons uitzicht. De bomen hebben gebloeid sinds het jaar van aanplant. Ze zijn ook expliciet uitgezocht voor de late bloei en de waarde voor de bijen en andere insecten. Ze bloeien langdurig en geuren heerlijk, heel anders dan andere lindes.
Hoe dik hij nu is zou ik niet weten. De kroon is vooral de laatste drie jaar fors gegroeid.
dinsdag 25 mei 2021 - 22:44
Patrikc

Patrikc

Momenteel staat de wimperlinde hier ook in zijn eerste jaar al in bloei. Niet goed zichtbaar op de foto, maar druk bezocht door insecten allerhande.

Struiken & Bomen

dinsdag 31 augustus 2021 - 16:45
dries944

Dries944

Vraag me af of de zaden die hij dan vormt na de bloei fertiel zijn of niet zodat de boom nieuwe zaailingen doet opkomen? Waarschijnlijk zijn die zaailingen dan gewone lindes...
woensdag 1 september 2021 - 21:17
Carib

Carib

Ik heb hier nog geen zaailingen gezien. Maar van onze 'gewone' linde zie ik ook geen zaailingen, ondanks de vele zaden die die maakt. En waarom zouden de zaden van Tilia henryana 'gewone' lindes opleveren? Het is geen cultivar maar een lindesoort.
woensdag 1 september 2021 - 22:40
dries944

Dries944

Omdat alle zaailingen van iedere boomsoort andere genetische kenmerken heeft tov de moederplant. De verschillen kunnen miniem zijn maar ze zijn er toch.
donderdag 2 september 2021 - 21:16
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dries, een zaailing van Tilia henryana kan weliswaar wat afwijken van de moederplant, het zal sowieso een Tilia henryana zijn. De kans op kruising met andere soorten lijkt me gering aangezien er nauwelijks andere linden bloeien op dat moment. (Tilia kiusiana is zowat de enige die ik zo meteen kan opnoemen die nu ook bloeit.)
donderdag 2 september 2021 - 22:03
dries944

Dries944

Ah zo. Dat wist ik dus niet zeker.
Weet je ook of die zaden kiemkrachtig zijn WiPe?
vrijdag 3 september 2021 - 22:53
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Bij Tilia henryana zijn heel veel zaden leeg. De vraag is ook of die bij ons goed afrijpen gezien de redelijk late bloei. Het eigenlijke zaadje (wat je hebt als je het zaadje openmaakt) kan er goed uitziet maar kan toch interne defecten hebben.

Lindes hebben een complexe kiemrust en hebben zowel warme als koude stratificatie nodig om te kunnen ontkiemen (soms meerdere cycli van warm/koud).

Tilia henryana wordt bijna altijd geënt op Tilia platyphyllos.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 4 september 2021 - 05:45
dries944

Dries944

Omwille van veel draaiwortels niet zo ver van de stam heb ik deze boom moeten herplanten in december. Stond ook iets te diep. Herplant als blote wortel maar wel veel wortels moeten afsnoeien. Boom heeft maatje 16.
Hij heeft uitgelopen en kleiner blad gekregen maar onlangs is er al blad afgevallen en en ook veel takjes afgestorven. Dat is wat er nu overblijft van levende takken. Komt dit nog goed met deze boom?
Heeft deze soort ook een goede regenererend vermogen zoals de andere lindesoorten? Of beter investeren in een nieuwe boom?

Struiken & Bomen

zondag 1 oktober 2023 - 10:45
dries944

Dries944

boomspiegel

Struiken & Bomen

zondag 1 oktober 2023 - 10:46
WiPe

WiPe

Geef die tijd. De boom heeft flink onder stress gestaan, maar hij overleeft. Dat is voorlopig het belangrijkste.
maandag 2 oktober 2023 - 18:32
dries944

Dries944

Is die dan zo sterk als een zilverlinde of zomerlinde kwa herstellend vermogen?
Hopelijk komt ie erdoor.
Is het ook normaal dat de onderstam zoveel dikker is? Bij m'n pluimes is dit ook zo.

maandag 2 oktober 2023 - 21:23
WiPe

WiPe

Dat verschil in dikte tussen onderstam en ent heeft te maken met het verschil in groeikracht. Een pluimes die op een gewone es geënt is, heeft dat inderdaad ook. Ik heb hier een Tilia insularis staan, die heeft dat ook heel sterk.
maandag 2 oktober 2023 - 22:24
dries944

Dries944

Update: De boom heeft veel meer blad dan vorig jaar van normale grootte en ook veel nieuwe scheuten op de stam.
Ik snoei niet zodat er maximale groei is voor de wortels!
Het zal dus goedkomen met de boom...
In het voorjaar zag ik zelfs naaktslakken in de boom kruipen om aan het blad te knabbelen. Rip

Struiken & Bomen

woensdag 31 juli 2024 - 21:02
PeterC

PeterC

Bedankt voor de update.
Lijkt wel goed te komen.
donderdag 1 augustus 2024 - 21:42
dries944

Dries944

Denk het ook, lindes zijn taaie bomen.
Volgend jaar zal hij goed uit zijn voegen schieten denk ik.
Had ook gezien dat hij bloeit.
donderdag 1 augustus 2024 - 22:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).