menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Conifeer verwijderen, kosten en schade?

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hoi allemaal,

Ik heb een conifeer in mijn voortuin waar ik graag vanaf wil. De reden is dat ik hem te groot vind voor de plek en dat coniferen erg lastig te snoeien zijn. In de winter neemt hij ook veel licht weg voor binnen. Ik wil er wel een boompje voor terug, maar dan een bladverliezende loofboom. Bijvoorbeeld type amandelboom. Belangrijk is dan wel dat hij goed in model te houden is, met name in de breedte en wat hoger op zijn stam staan zodat ik ook voor onderhoud een beetje erbij kan met mijn zwakke rug.

Situatieschets: wij kochten dit huis twaalf jaar geleden. Toen stond het boompje er nog als een schattig bolletje omgeven door grind. En natuurlijk met een buxushaagje erom zoals in vinexwijken gebruikelijk was. Het huis is van 1998 en ik vermoed dat het boompje er niet veel later gekomen is.

Na de buxusmot hebben we ook het grind verwijderd. Rond de stam was dat circa 20 centimeter diep met daaronder worteldoek. We hebben de grond toen weer op hoogte gemaakt met aarde en potgrond en de bodem bedekt met planten. De wortels zullen daar dus ruim onder zitten.

Het boompje zelf proberen we zo goed mogelijk klein te houden. Zoals hij er nu bij staat is hij fanatiek gesnoeid en dan heeft de bol een diameter van een meter of 2. Hier komt aan de lichte kanten makkelijk een halve meter bij als je hem een half jaar de kans geeft.

De vraag is vooral als ik hem weg laat halen hoeveel schade dat doet aan de tuin zoals hij nu is. Rondom de stam staat nu vinca, dwergmispel en salvia (en klaverzuring, ereprijs, vogelmuur ). Die zijn allemaal makkelijk te vervangen (ik lees dat ik mijn salvia na dit jaar toch moet scheuren), maar veel verder zou ik toch zonde vinden.

Verder ben ik benieuwd naar de kosten hiervan. Ik laat het bij voorkeur toch professioneel doen omdat ik zelf niet zo handig ben :P. Misschien ook een stomme vraag, maar waar haal je het best iemand vandaan om het voor je te doen?

Tot slot droom ik graag een beetje weg, dus suggesties voor de vervanging zijn welkom. Dieper in de grond zit klei. Planten moeten minimaal bestand zijn tegen wat kalk om bij ons aan te slaan. Alleen een erica weet het aardig te redden, verder heb ik alle zuurliefhebbers vervangen.

Foto's volgen hieronder.

zondag 23 mei 2021 - 12:57
Lamium

Lamium

Foto 1.

Struiken & Bomen

zondag 23 mei 2021 - 12:59
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

En vanaf de andere kant. Door het ontbreken van diepte komt hij op de foto minder massief over dan in het echt valt me op.

Struiken & Bomen

zondag 23 mei 2021 - 13:00
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Bij de titel dacht ik aan een conifeer van 10-15 meter hoogte


Als je die professioneel laat verwijderen dan betaal je de hoofdprijs en planten 1 meter rondom de plant worden verwijderd of vernield ("helaas, dat gaat niet anders").

Het is een conifeer dus als je die laag bij de grond afzaagt dan loopt die niet meer uit. Kun je zelf doen en is een werkje van 5 tot 10 minuten. De stobbe/kluit blijft dan in de grond zitten en iets anders planten op die plek wordt lastig. Soms kun je niet alles hebben: of de onderbeplanting grotendeels in stand houden of plek maken voor een nieuwe boom.

Op bovenstaande plek kun je weinig 'bomen' planten simpelweg omdat na een paar jaar de plek te klein wordt. Een hoop 'kleine' bomen worden na een aantal jaren toch flinke jongens. Of zijn ziek, zwak en misselijk (een amandelboom heeft regelmatig last van diverse schimmelziektes waar de gewone consument weinig tegen kan doen).

Gegroet, de tuinprins
zondag 23 mei 2021 - 14:19
Lamium

Lamium

Dankjewel.

Met een klein tuintje is iets nou eenmaal al snel groot, he . Ik zou willen dat het flink groter was, maar mijn huis staat nou eenmaal bij deze .

Het wordt dan toch laten staan of een alternatief plan.

Op zich zal de stronk ook snel genoeg overgroeid worden door de bodembedekkers. Is het realistisch iets te planten een centimeter of 60 dichter bij de voordeur of zal de kluit daar ook teveel zitten? Of juist waar de salvia nu staat?

Ik wil hoe dan ook wel iets met een beetje hoogte in de tuin houden, bodembedekker is leuk en ik heb wat struiken tot een kleine meter, maar het wordt me wel iets te plat.

Wat 'boompjes' betreft heb ik wel goede ervaring met een dwergsering op stam aan de kleine kant van de tuin (half op de foto), maar ik zou het wel wat meer body willen dan dat. Iets geënt op stam dan dus eventueel. Of zuilvormige struik? Hmmm, hardop denkend: twee dingen a la de dwergsering.

Over amandelboompjes (en andere sierkers) las ik inderdaad dat het zo ziektegevoelig is. Jammer, want ze zien er superleuk uit vind ik. Daar zijn nog geen alternatieven op gevonden?
zondag 23 mei 2021 - 14:43
c j de k

C j de k

Een conifeer heeft in het algemeen niet veel wortels dus dat zal best wel te doen zijn, wanneer je dat moet laten doen betaal je idd de hoofdprijs.
Een Euonymus op stam is misschien ook een leuk alternatief en redelijk gemakkelijk te snoeien.
Succes.
zondag 23 mei 2021 - 16:49
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Dankje, C j de k. Toevallig zag ik net tijdens een rondje door de wijk een Euonymus fortunei 'Harlequin' (of een goede look-a-like) er wel heel leuk bij staan. Wel weer jammer dat het geen bijenlokker is. Al is de conifeer dat natuurlijk ook niet en genoeg andere planten die ik heb staan wel.

Zou het voor het aanplanten van nieuwe planten nog wat schelen om een tijdje ter wachten? Bijvoorbeeld om na de zomer de conifeer te slopen en dan voorjaar 2022 nieuwe aanplant te doen?

Uiteraard zal ik sowieso het plantgat ontdoen van wortels.
zondag 23 mei 2021 - 17:19
leerling

Leerling

'k Zou de stam zoveel mogelijk kaal zetten (zijtakken wegknippen) en dan de stam zo laag mogelijk afzagen.
Als je wat ervaring hebt met een bijl, kan je ook een deel van de planten en wat grond rond de stam verwijderen en de stam zo diep mogelijk uithakken en beschadigen. Bedoeling is dat bodemwezentjes gemakkelijker in de resten kunnen en ze wat sneller zullen opruimen.
Als je geen ervaring hebt met een bijl: gewoon afzagen.
(Denk je: hoe moeilijk kan het zijn, pas dan extra op voor je benen. Bekijk bij elke slag het traject van de bijl. Als die in je been kan eindigen, verzet dan je been.)

Zelf geen ervaring met kleibodems, wel met leem. Als ik kemels schiet, dan hoop ik dat iemand mij verbetert.

Wat vind je van Chaenomeles japonica? Is een vroege en lange bloeier en trekt hier heel wat bijen aan. Kan goed worden gesnoeid en van de vruchten kan je lekkere jam maken (extra lekker met rozebottels). In de late winter staan hier binnen soms takken met rode bloempjes de lente aan te kondigen.

Of van Weigela, ook een goede bijen- en vlinderplant die snoei goed verdraagt. Sommige soorten ruiken ook lekker.

Of van Amelanchier laevis. De 'Ballerina' zou maar een 2m hoog en breed worden.en kan goed gesnoeid worden. Opnieuw eentje die bijen lokt en eetbare vruchten geeft (je moet wel sneller zijn dan de vogels als je wil mee-eten). Amelanchiers hebben een licht bladerdek en verkleuren mooi in de herfst.
(Amelanchier lamarckii liever mijden. Dat is een invasieve exoot.)

Of van Euonymus alatus. De bloempjes zijn klein en vrij onopvallend, maar lokken hier ook heel wat bestuivers. In het najaar heb je de kleurrijke 'kardinaalsmutsjes' met zaden waar vogels dol op zijn. Het blad kleurt mooi rood, maar ook bladloos heeft die Euomyus sierwaarde door zijn kurklijsten.
dinsdag 25 mei 2021 - 01:05
Lamium

Lamium

Dankje voor de leuke suggesties.

Die Chaenomeles japonica ziet er leuk uit, maar is denk ik minder geschikt voor onze grond. Ik lees dat hij zuur tot neutraal verkiest. De Amelanchier is denk ik iets aan de grote kant toch nog.

Maar die Euonymus alatus ga ik zeker onthouden. Leuk ding en ik denk ook goed op zijn plaats! De Weigela ook wel in de goede soorten, maar ik zie een beetje door de bomen de struik niet meer. Net als met Euonymus trouwens, dus dat is een fijne tip.

Veel ervaring met een bijl heb ik niet, dus misschien moet ik dat maar niet proberen. Ik ga wel even kijken hoe makkelijk hij loswrikt als ik eenmaal de zijtakken eraf heb. Dit type schijnt niet heel hard te wortelen. Anders kan ik er misschien ook juist een staptegel op leggen, dat mis ik nu een beetje bij het onderhoud van de tuin.
woensdag 26 mei 2021 - 21:37
Lamium

Lamium

Zo, vandaag is het ervan gekomen . Tenminste de eerste fase. De kruin is veranderd in twee volle auto's naar de stort en er staat alleen nog een paaltje van een centimeter of 80. Rond de stam heb ik een centimeter of 30-40 gegraven en ik kan de stam nu een stuk heen en weer bewegen, maar helaas zit ik nog net boven de wortels daarmee. Morgen probeer ik nog een beetje dieper en anders denk ik dat ik met een bijltje een paar meppen geef zo diep als lukt. Dan verwacht ik hem daar wel te kunnen afbreken, de stam wordt al iets minder dik.

Zondag zag ik dat het lokale tuincentrum best een paar leuke halfstammetjes heeft, dus we kunnen echt gaan kiezen. Misschien zelfs twee, een van de vlinderstruiken komt niet heel erg tot zijn recht.
zaterdag 16 oktober 2021 - 22:10
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Leuk dat je ons op de hoogte houdt.

Als je al zo diep gegraven hebt, kan je dan bij de wortels?
Misschien kan je die met een takkenschaar doorknippen.

Nog een alternatief: zet er een vogelvoederhuisje op.

De eerste jaren ga je waarschijnlijk wel wat nieuwe scheuten moeten wegsnoeien, maar dat is niet meteen zwaar werk.
zaterdag 16 oktober 2021 - 23:14
Lamium

Lamium

Graag gedaan hoor .

Qua wortels kom ik alleen nog wat kleine scheutjes tegen op deze diepte. Ik heb de spade ook nog eens een paar cm van de stam zo diep mogelijk gestoken. Dan ben ik wel wat aan het stuksteken, maar niets diks. Mogelijk is het boompje zo diep geworteld door de dikke laag grind die er altijd op lag (dat was ook nog een klus 2 jaar geleden ). Wel leuk om het zo te zien, maar ik vrees dat ik morgen wel spierpijn heb.

Een vogelhuisje is wel een leuk idee, maar het boompje staat -niet geheel toevallig- op de ideale plek om een boompje te zetten.

De shortlist is nu, mede op de collectie van het tuincentrum gebaseerd:
Euonymus alatus compactus
Viburnum plicatus Kilimandjaro
Callicarpa bodinieri 'Profusion'
Hibiscus syriacus 'Monstrosus'
zaterdag 16 oktober 2021 - 23:46
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Zo, dat viel niet mee. Uiteindelijk had ik er behoorlijk wat beweging in, maar niet genoeg. Toen heb ik de zaag gepakt. Ook niet makkelijk in zo'n gat. Doordat de kluit behoorlijk beschadigd is denk ik dat de natuur de rest wel oplost.

Ook vandaag maar even een bolchrysant in een bak gezet en wat hyacintenbollen de grond in gedaan. Dat is heel wat sneller resultaat van werk .

Struiken & Bomen

zondag 17 oktober 2021 - 17:23
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Altijd mooi om te zien hoe een lelijke conifeer verwijderd wordt om iets mooier te zetten. Goed bezig!
zondag 31 oktober 2021 - 17:26
Lamium

Lamium

Haha, dankjewel. Het ging me wel aan het hart om een gezond boompje te slopen. Maar verplaatsen werkt nou eenmaal niet. Het is nu de Callicarpa geworden trouwens. Mijn vrouw vond die het mooist en ik vind het mooi passen in de 12-maanden-tuin. In het naseizoen stelen de vlinderstruiken de show, maar deze zou als het goed is net voor die tijd de bloemen moeten hebben en erna juist de besjes. Hopelijk voelt hij zich thuis. Ik las dat hij wel moeite kan hebben met slecht doorlatende lagen. Die hebben we wel in de tuin, maar vrij ondiep en helemaal in stukken gewerkt bij het verwijderen van de conifeer.
maandag 1 november 2021 - 19:10
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hele goede keuze, staat in de tuin van mijn vader en is een echte eye catcher met de besjes.
maandag 1 november 2021 - 22:45
dries944

Dries944

Heb hier ook een callicarpa staan sinds enkele jaren maar er komen amper besjes aan. De plant groeit ook niet zo goed en de bloei is niet opvallend! Best beschut zetten lijkt mij het beste. Matige herfstkleur. Deze plant gaat er dus binnekort uit.
Als de merels de bessen spotten blijven ze er niet lang aan hangen.
dinsdag 2 november 2021 - 21:28
Lamium

Lamium

De paarse besjes hangen nog gewoon aan onze kale karper, dus het probleem met merels lijken we hier niet te hebben. Wel heel spannend wat hij nu het eerste jaar gaat doen, maar volgens mij zie ik de eerste aanzetten van blaadjes al. Wat bessen krijgen betreft las ik dat deze soort zelfbestuivend is, maar dat het wel beter gaat als hij een soortgenoot in de buurt heeft. Kan iemand me zeggen wat in dit geval 'in de buurt' is? Ik heb in de voortuin niet zoveel goede plekken meer, maar kan wel eentje in de achtertuin zetten, maar dan zit er dus een heel huis tussen (rijtjeshuis drie verdiepingen). Ik heb geen idee wat voor gebied de bijen bestrijken.

Verder heb ik vandaag besloten ook degene in de achtertuin weg te halen. Waarschijnlijk komt daar dan een schaduw-klimplant voor in de buurt. Hier vroeg ik me af in hoeverre het nodig is de stam uit te graven. Gaat de klimplant nog veel last hebben van de oude wortels of valt dat eigenlijk wel mee als de conifeer dood is en ik wel een flink gat vul met potgrond?
Ik vind het namelijk ook wel weer grappig om de stam te laten 'beklimmen'. Een klimop zou dat wel redden, maar daar hebben we al een enorme van staan, dus die wordt het niet.

zondag 13 februari 2022 - 19:54
Lamium

Lamium

Zo, die in de achtertuin is er ook uit en mijn armen doen zeer. Ook hier heb ik ervoor gekozen de stam zo diep als lukte met de minimale middelen die ik in huis heb eruit te halen. Nu kunnen we gaan denken wat er met het stukje grond gebeuren moet. Voorin de Jack Frost die eerst achter het boompje stond misschien? Ik heb ook nog een Heuchera 'marvelous marble' die helemaal niet tot zijn recht kwam achter rododendrons (lees: je zag hem eigenlijk niet). Misschien komt die hier ook beter uit.
dinsdag 22 februari 2022 - 18:39
Lamium

Lamium

De Callicarpa bodinieri 'Profusion' die ik er heb staan (een 'boompje', dus volgens mij eigenlijk gewoon een struik die in die vorm is geknipt) wil helaas niet goed aanslaan. Vorig jaar was er minimale bloei en eigenlijk zijn er geen echte takken bijgekomen bovenin. Hij komt wel in het blad, maar gevoelsmatig niet heel 'weelderig'. Het enige lichtpuntje is dat er veel meer knop in lijkt te zitten.
Van de week zag ik ineens dat hij scheef kwam te staan en bijna vrij mee bewoog met de wind (zeg 15 cm uit het lood, terwijl hij maar anderhalve meter hoog is). Een deel komt omdat de bamboestok die er tegenaan stond niet meer goed in de bodem staat (vreemd op zichzelf, maar goed).
Wat nieuw is dit jaar zijn worteluitlopers. Die hebben nog beter blad ook. Eerder heb ik ze weggehaald, de nieuwste nog niet omdat ik ook wel een beetje overweeg die juist als stuik te laten groeien, al mis ik dan echt wat hoogte in de tuin.

Wat ik in elk geval heb gedaan is ondersteunen met een nieuwe bamboestok een stukje ernaast. Ik wil er morgen een bijhalen voor de andere kant. Daarmee zullen we het heen en weer waaien wel in de perken kunnen houden.

Verder:
- Vooral kalkminnende planten doen het goed in de tuin.
- Onder de kluit zit nog wel wortel van de conifeer die ik niet weg kreeg met de hand. Bij het planten zat daar wel een redelijke laag verse potgrond.
- Er staan bodembedekkers in de buurt die aardig naar de stam oprukken en af en toe laat ik ook wat wilds groeien. Er is dus zeker wel wat concurrentie.
- Ik heb hem niet diep geplant, maar sluit niet helemaal uit dat er wat aarde verplaatst is met de bodembedekkers mee.

Heb ik nog mogelijkheden om hem 'als boompje' te redden of kan ik beter wat anders plaatsen?
zaterdag 10 juni 2023 - 20:01
Lamium

Lamium

De kruin leeft op zich wel, maar groeit dus niet echt.

Struiken & Bomen

zaterdag 10 juni 2023 - 20:02
Lamium

Lamium

Een worteluitloper. Rechtsboven is een wilde plant die alleen steun zoekt (staat eigenijk een stukje verder).

Struiken & Bomen

zaterdag 10 juni 2023 - 20:03
Tuinprins

Tuinprins

Vind er de plant niet superslecht uitzien. Callicarpa wil tijdens de zomermaanden niet al te droog staan dus op tijd water geven.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 10 juni 2023 - 21:08
Lamium

Lamium

Dankje, ik maak me vooral zorgen door het bijna omvallen, ik kreeg daar het gevoel bij dat hij weinig geworteld is.
Dan toch de nieuwe scheuten verwijderen? En misschien hem iets meer ruimte geven rond de stam. Ik kan wat ik eruit trek aanvullen met aanplantgrond om hem te verstevigen nog misschien?
zaterdag 10 juni 2023 - 22:12
Tuinprins

Tuinprins

Callicarpa is een struik. Zo'n bol op stam is een kunstmatig iets dat geschapen is door kwekers. Als de stam te dun is voor de bol dan gaat de plant 'zwabberen'. De stam moet met bindbuis worden aangebonden aan voldoende dikke bamboestok (die ook nog eens voldoende diep in de grond moet zitten).

De scheuten die uit de grond komen zijn een natuurlijk verschijnsel want Callicarpa is een struik, geen enkelstammige plant met daarop een bol. De scheuten weghalen maar dat is iets wat je blijvend zult moeten doen want de struikvorm zit in het DNA van de Callicarpa.

Je kunt de bol dichter krijgen door de plant in het voorjaar terug te snoeien. Nu zou ik dat niet meer doen want als het goed is moeten er nu bloemknoppen inzitten en als je die nu wegsnoeit heb je in het najaar geen bessen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 11 juni 2023 - 06:05
Lamium

Lamium

Ah, fijn dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Oorzaak lijkt dan toch vooral dat de oorspronkelijke bamboestok niet meer in de grond staat (gebroken?). Ik laat hem wel zitten omdat hij de stam verstevigd, maar koop zo nog een extra stevige bij als extra steun. Volgende keer zal ik voor zoiets liever een ent kiezen, maar deze mag blijven. En misschien toch met een beetje ondergroei. Ook een mooie manier om terug te concurreren met de ondergroei.
zondag 11 juni 2023 - 12:16
Lamium

Lamium

Jippie, hij ziet er alweer een stuk beter uit een de bloei komt echt op gang. De extra steun was voldoende (of niet eens nodig). De teunisbloem mag dus ook nog even blijven . Geen idee of ik die een keer heb gezaaid of dat het een spontane plant is, hij is in elk geval vrolijk.

Struiken & Bomen

vrijdag 16 juni 2023 - 08:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon