menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom op de wind

Ga naar meest recente reactie

Pjobse

Pjobse

Onze 2j geleden geplaatste appelboom staat redelijk op de wind en groeit daardoor wat scheef. Dit komt ook doordat de rechterkant het zuiden is en hij dus ook het meest naar de zon toe groeit.
Er is destijds geen bamboe stok naast geplaatst, nu vraag ik me af of dit nog zin heeft of dat gewoonweg de boom het zelf uit te laten zoeken een beter idee is.

Kan het ook kloppen dat door de wind de kans op appels ook bijzonder klein is?

Ik woon in de buurt van Haarlem/Zandvoort en vrij open waardoor we vaak van westen, noordwest zeewind krijgen.

Struiken & Bomen

dinsdag 18 mei 2021 - 17:15
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou de boom laten groeien zoals die zelf wil.

Appelbomen worden voornamelijk bestoven door bijen en hommels. Als het hard waait zullen die minder vliegen. Maar ook aan de kust heb je dagen dat het niet zo hard waait dus kunnen ze uitvliegen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 19 mei 2021 - 06:07
Pjobse

Pjobse

Dit jaar had onze boom geen bloesem, slaat een appelboom wel eens over?
donderdag 20 mei 2021 - 19:29
Tuinprins

Tuinprins

Beurtjaren komen bij appelbomen eigenlijk weinig voor (misschien soortafhankelijk?), je ziet het meer bij o.m. peren en pruimen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 mei 2021 - 20:00
Pjobse

Pjobse

Het is een malus elstar en staat nu 2j, bij aankoop was hij een jaar of 6
vrijdag 21 mei 2021 - 00:27
Pjobse

Pjobse

Ook lijkt er wat spinselmot in te zitten, hebben jullie nog tips hiervoor? De boom zit nog niet vol maar al wel wat plekjes gezien.

Struiken & Bomen

maandag 24 mei 2021 - 12:46
Pjobse

Pjobse

En wat verkleurde bladeren maar dat kan denk ik ook door het weer komen van de afgelopen weken.

Struiken & Bomen

maandag 24 mei 2021 - 13:11
ingridwout14

Ingridwout14

Idd. appelbomen met een standplaats in een ‘trekgat’ is vaak nefast voor de opbrengst. En dat laat zich ook manifesteren op andere vlakken (ziektes, belagers, ...)
maandag 24 mei 2021 - 16:26
Pjobse

Pjobse

Weinig aan te doen denk ik?
maandag 24 mei 2021 - 16:31
ingridwout14

Ingridwout14

Ja, idd., handmatig de beestjes verwijderen, uitschuppen en andere standplaats nemen (wat niet altijd mogelijk is). Hier stonden de jonge boompjes er bij aankoop pand, dus is niet altijd de keuze van de eigenaar, maar (vaak) ook een ‘erfenis’ van de vorige
maandag 24 mei 2021 - 16:54
Pjobse

Pjobse

Ik las ergens deze tekst, wat kan verklaren waarom ik geen bloesem en dus geen appels had.

Het is heel belangrijk wanneer u uw elstar snoeit. Indien u vergeet om te snoeien dan zal uw appelboom geen vruchten gaan geven.

Nu is mijn vraag voor een leek zoals ik, waar kan ik een goede snoei uitleg vinden?
zaterdag 17 juli 2021 - 15:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon