menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk (carpinus) plant voor haag gebruiken om boom mee te vormen

Ga naar meest recente reactie

Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

hallo !
ik heb een 20 tal carpinus betulus 'bosgoed'gekocht van 1.75 hoog in pot.

Ik zou ook graag een carpinus betulus solitair boom hebben die niet te hoog wordt maar bv rond de 10 à 12 meter.

Is het mogelijk om van de haagbeuk voorziene planten in pot 1 of 2 te gebruiken om een boom (solitair) mee te vormen?

Hoe doe je dat?:Moet je dan ze op hun voorziene plaats planten en de onderste takken eraf snoeien?

- Hoe hoog wordt zo'n bosgoed plant?
- Hoe groeit de kruin (breedte?).
- Hoeveel meter moet er tussen zo'n 2 voor solitair voorziene bomen zijn?

Ik heb al nieuwe 1 carpinus betulus Frans Fontaine (met smaller opgaande kruin dus), die gaat 10 meter worden.
Misschien kan ik deze best niet naast mekaar plaatsen (op bv m afstand) want andere vorm?
Alvast hartelijk dank!

Vriendelijke groeten
Caroline
vrijdag 14 mei 2021 - 15:30
sophora

Sophora

Kan zeker als boom gebruikt worden maar vergeet niet dat hij met de tijd wel 20 m hoog kan worden.
vrijdag 14 mei 2021 - 15:57
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Dankjewel Sophora
20 m is wel nogal hoog... we hebben middelgrote tuin.
Hoe breed wordt zo’n boom dan?

Nu vraag ik me af... gewoon hypothetisch, als iemand zijn beukenhaag nooit snoeit wegens ziekte, braakliggende grond, ofzo, wordt die haag dan ook 20 m of blijft die kleiner doordat ze dicht opeen staan.
Mvg Caroline
vrijdag 14 mei 2021 - 16:53
sophora

Sophora

Zo een 8 meter breed. Ik heb die van mij enkele jaren geleden weggedaan om dat ik honderden zaailingen had. Dat was niet bij te houden.

Hoe een haag groeit die nooit gesnoeid wordt daar heb ik geen idee van. Na een tijd zullen er veel dode takken in de haag zitten door licht gebrek . hoe hoog die wordt? Geen idee.
vrijdag 14 mei 2021 - 18:20
PeterC

PeterC

Als je een beukenhaag elk jaar kort snoeit dan maak je van die beuken een soort bonzai. Je beperkt elk jaar het groeivermogen van wat eigenlijk bomen zijn.
Snoei je die niet meer dan zullen die hun natuurlijke groeivermogen terug opnemen. Wat ik verwacht is dat elke plant zal proberen om uit te groeien tot een volwaardige beuk. Dat zal ze niet allemaal lukken want daarvoor staan ze te dicht opeen. Sommigen groeien beter of sneller en zullen hun buren verdringen en uiteindelijk zullen een paar van hen er in slagen om boven al de anderen uit te komen en zullen de andere, minder fortuinlijke bomen het loodje leggen.
vrijdag 14 mei 2021 - 22:58
dries944

Dries944

Er zijn veel bomen die veel zaailingen geven. Esdoorns geven ook veel zaailingen, eiken ook. Kersen, noten en essen in wat mindere mate.
Bij een haag zullen alleen de sterksten overleven en zullen zo groot worden als de boomsoort.
vrijdag 14 mei 2021 - 23:03
Patrikc

Patrikc

Nu vraag ik me af... gewoon hypothetisch, als iemand zijn beukenhaag nooit snoeit


Ik weet zo wel enkele hagen staan die tientallen jaren niet gesnoeid geweest zijn, het zijn bomenrijen geworden, niet elke haagplant haalt het in dat geval, survival of the fittest, of gewoon geluk
vrijdag 14 mei 2021 - 23:24
WiPe

WiPe

Peter C, het gaat over haagbeuk. Die doet het vrij goed in de schaduw van andere bomen. Het zal dus eerder uitzonderlijk zijn dat er eentje daarvan zal afsterven door lichtgebrek als die doorgroeien.
zaterdag 15 mei 2021 - 01:20
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Beste Sophora
Beste PeterC
Beste Dries 944
Beste Patrick C
Beste WiPe

Superbedankt voor jullie reacties, nu weet ik toch dat het bosgoed beter gewoon als haag gehouden worden en dat ik terug in het najaar weer enkele Frans Fontaines die maar 10 m hoog en 3 m breed worden ga planten.

Omdat ik altijd schrik heb dat het niet gaat lukken een haag op tijd te snoeien wegens onverwachte omstandigheden (ziekte, ...) ga ik ze op voldoende afstand van de perceelsgrens plaatsen.

Ik heb ze zo hoog gekocht omdat tov van de buren een stuk hoger zitten dan hen en dus veel inkijk en uitkijk op buren en ook bouwwerven met containers,
en graag wat meer zicht hebben op groen.

Groetjes
Caroline
zaterdag 15 mei 2021 - 12:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon